dinsdag 27 december 2011

Enorm prijsverschil zorgvergelijkers

Honderdduizenden Nederlanders gaan de komende week op zoek naar een aantrekkelijk aanbod voor een zorgverzekering. De vergelijkingssites zijn in deze zoektocht erg populair, maar laten onderling grote prijsverschillen zien. Deze prijsverschillen kunnen honderden euro's bedragen. Zo blijkt uit onderzoek van Uwzorgverzekeringsite.nl.
De prijsverschillen tussen de vergelijkingssites doen zich met name voor bij zorgverzekeringen met een aanvullende dekking. Naarmate de dekking van de zorgverzekering uitgebreider is nemen de prijsverschillen tussen de vergelijkingssites toe. Ongeveer 90 procent van de Nederlanders heeft een zorgverzekering met aanvullende dekking.
De prijsverschillen worden met name verklaard door de kortingen die de vergelijkingssites weten te bedingen bij de zorgverzekeraars. Hiernaast speelt compleetheid een rol. Geen enkele vergelijkingssite kan de zorgverzekeringen van alle zorgverzekeraars aanbieden.
De vergelijker Kiesbeter, opgezet door de rijksoverheid, komt bij een zorgverzekering met een aanvullende dekking als duurste uit de bus. Het aanbod is op jaarbasis 347,76 euro duurder dan de goedkoopste vergelijkingssite. Een huishouden kan door goed rond te shoppen op sites een bedrag van 695 euro per jaar besparen.
Bij een standaardbasisverzekering met een eigen risico van 220 euro ontlopen de vergelijkingssites elkaar minder. Toch kan ook hierbij het verschil tussen de goedkoopste en duurste op bijna 100 euro per jaar per persoon uitkomen.
Tussen de 500.000 en 1 miljoen Nederlanders wisselen dit jaar van zorgverzekeraar. Een lagere premie is de belangrijkste reden om over te stappen.

donderdag 22 december 2011

Speciale App voor Anticonceptiepil

Als eerste apotheek in Nederland introduceert Kring-apotheek 21 december de gratis PilService App. Met deze App van Kring-apotheek is het eenvoudig om de anticonceptiepil te bestellen, de cyclus bij te houden en herinneringen in te stellen: een mobiel abonnement op de anticonceptiepil. Kring-apotheek zorgt er voor dat de pil automatisch klaarligt als deze bijna op is.
Al geruime tijd kunnen klanten van Kring-apotheek gebruik maken van de PilService via internet. Steeds meer mensen maken gebruik van internet via een mobiele telefoon of tablet PC. Om hier op in te spelen heeft Kring-apotheek de PilService App ontwikkeld. Voor de anticonceptiepil hoeft de klant slechts eenmaal een recept aan te vragen bij de huisarts. Daarna kan de klant steeds weer hetzelfde merk pil bij de eigen apotheek afhalen, dus zonder herhaalrecept. Met behulp van de PilService App wordt bestellen nog eenvoudiger. Op dit moment is er een Apple (IPhone/iPad) versie. Binnenkort volgt ook een Android variant.
De Kring-apotheekformule, de grootste apotheekketen in Nederland, is een collectief van 300 apotheken die samen gaan voor zorgleiderschap waarbij de klant centraal staat. 

dinsdag 20 december 2011

ERC Advanced Grant om hersenactiviteit 'real time' in beeld te brengen

Prof.dr. Frans van der Helm van de TU Delft heeft samen met prof.dr. Gert Kwakkel van VU medisch centrum een ERC Advanced Grant van de Europese Onderzoeksraad (European Research Council) ontvangen. De onderzoekers gaan met de subsidie van 3,5 miljoen euro een nieuwe methode ontwikkelen voor het nauwkeurig vastleggen van hersenactiviteit in plaats en tijd. In de toekomst kunnen bijvoorbeeld mensen die herstellen van een hersenbloeding hierbij gebaat zijn.
De Delftse onderzoeksgroep Biomechatronics and Biorobotics van Frans van der Helm werkte afgelopen jaar met succes aan een pilotexperiment voor een nieuwe 4D-methode om hersenactiviteit in beeld te brengen. 4D of vierdimensionaal wil zeggen dat de hersenactiviteit niet alleen in plaats (3D), maar ook in de tijd is te volgen.
Van der Helm: ‘Met de Advanced Grant gaan we deze nieuwe technologie, samen met VU medisch centrum, verder ontwikkelen. Ons eerste doel is te komen tot een nieuwe tool voor het vastleggen van hersenactiviteit in relatie tot bepaalde motorische activiteit. We willen toe naar een zeer hoge meetnauwkeurigheid in tijd en plaats, bijvoorbeeld elke milliseconde en ongeveer twee millimeter.’
Van der Helm en Kwakkel bereiken deze hoge nauwkeurigheid via EEG (elektro-encefalografie). Normaal gebruiken medici en onderzoekers fMRI-scans om hersenactiviteit in beeld te brengen. fMRI-scans leggen de bloedstroom naar bepaalde hersengebieden vast, maar die treedt pas twee tot vijftien seconden op nadat de hersenactiviteit heeft plaatsgevonden.
4D-EEG meet niet de bloedstroom, maar legt de elektrische signalen in de hersenen rechtstreeks vast. De nieuwe techniek moet inzichtelijk maken hoe het signaal zich door de hersenen voortplant. ‘We verwachten dat de nieuwe 4D-EEG methode een doorbraak wordt ten opzichte van de oude fMRI’s’, zegt Van der Helm.
Het project van Van der Helm en Kwakkel richt zich op de samenhang tussen motorische activiteit en hersenactiviteit. Ze gebruiken robots die tijdens het meten in de hersenen continu wisselende krachten op bepaalde gewrichten van de patiënt uitoefenen. Deze krachten wekken via de sensoren in de spieren en via het ruggenmerg hersensignalen op die zich langs bepaalde paden door het brein voortplanten. Deze signalen leiden weer tot aansturing van de spieren en aanpassingen van de reflexsterkte, en dat wordt gemonitord via 4D-EEG.
Het tweede doel van het project is de methode toe te passen bij mensen die een hersenbloeding hebben gehad. De onderzoekers willen weten hoe herstel van motorische vaardigheden, zoals leren reiken en grijpen met een verlamde arm, er in de hersenen uitziet. Gert Kwakkel: “Dit onderzoek sluit heel goed aan bij lopend onderzoek naar herstel in arm-handvaardigheid na een beroerte. Je krijgt pas inzicht in de functionele betekenis van veranderingen in hersenactivatiegebieden als je tegelijkertijd aan de binnenkant en de buitenkant kunt meten, dus met de hersenscanner en met de robots. De kennis die we met al deze onderzoeken verzamelen, gebruiken we om therapie voor revaliderende patiënten te verbeteren.”

E-health vooral in trek bij hoogopgeleide patiënt

Of een patiënt kiest voor e-health hangt er niet alleen vanaf of hij er positieve verwachtingen van heeft en hoe hij de zorgkwaliteit ervaart: ook zijn opleidingsniveau speelt een rol. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van bestuurskundig ingenieur Fernao Beenkens, die zijn proefschrift vrijdag 16 december bij de TU Delft verdedigt.
Patiënten met chronische aandoeningen zoals veneuze trombose (afwijkingen in de bloeddikte) komen soms in aanmerking voor e-health. Normaal gesproken bezoeken deze patiënten maandelijks de trombosedienst, waar artsen na bloedafname medicatieschema’s opstellen. De e-healthtoepassing houdt in dat patiënten zelf met een apparaatje de stollingswaarde van hun bloed meten en de gegevens via internet met de trombosedienst uitwisselen. Promovendus Beenkens van de TU Delft bevroeg 485 trombosepatiënten om te ontdekken wat hen beweegt om voor e-health te kiezen.
Beenkens: “De patiënten verwachtten van e-health vooral winst op het gebied van welzijn. Ze hebben geen reis- en wachttijd meer naar de trombosedienst en kunnen ook gewoon op vakantie. Wat ze verder uiteraard belangrijk vinden is dat de kwaliteit van de zorg goed is.” Opvallend zijn de verschillen tussen hoger en lager opgeleide patiënten. “Hoogopgeleiden zien een duidelijke meerwaarde in e-health,” zegt Beenkens. “Zij vinden het daarom geen probleem tijd en moeite te steken in het leren werken met de apparaten. Lager geschoolden zijn vaak onzekerder en laten zich sneller uit het veld slaan als het ze te ingewikkeld lijkt. Organisaties die e-health willen invoeren, moeten daarom niet alleen goed kijken welke patiëntengroepen voor e-health in aanmerking komen, maar ook de trainingen op maat aanbieden.”
De onderzoeker heeft nog meer aanbevelingen voor organisaties die e-health willen aanbieden. “De meerwaarde voor het patiëntenwelzijn moet vooropstaan. Eventuele financiële voordelen zie je pas later terug, bijvoorbeeld nadat de organisatie beter wordt ingericht om met e-health te werken. Ook moet er meer onderzoek gedaan worden naar patiënttevredenheid, en naar ervaringen van patiënten met e-health over een langere periode. Dat staat namelijk nog in de kinderschoenen.” 

maandag 19 december 2011

Verplichte deelname EPD zit huisartsen niet lekker

De Vereniging van Praktijkhoudende Huisartsen (VPH) is niet te spreken over de gedwongen deelname aan het private EPD (Elektronisch Patiënten Dossier). Zo heeft in ieder geval zorgverzekeraar Achmea in de nieuwe contracten met de huisartsen de eis gesteld dat deze aangesloten moeten worden op het zogeheten landelijke schakelpunt (LSP). Ook de rol van de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV) wordt bekritiseerd. 'Wij vragen ons af wie de LHV eigenlijk denkt te vertegenwoordigen. Nog niet de helft van de aangesloten huisartsen (in totaal dus minder dan de helft van alle huisarten) heeft onlangs nog aangegeven niet verder mee te willen doen. De LHV gaat rustig meedoen met een project waarover op zijn zachts gezegd toch wel bij heel veel mensen grote twijfel bestaat, wat veel geld gaat kosten zonder dat duidelijk is wie dat gaat betalen.
'Hier kan maar een ding over gezegd: Onvoorstelbaar onverstandig, ondemocratisch en strategisch een blunder van jewelste. Het toont de arrogantie van het LHV bestuur. Wat de eigen achterban, laat staan alle andere huisartsen daarvan vinden is blijkbaar totaal irrelevant. Niet alleen haar eigen leden maar alle huisartsen worden nu, door middel van contracten van zorgverzekeraars, gedwongen tot deelname aan een regionaal gebruikt maar nog steeds in essentie landelijk EPD. VPHuisartsen heeft zich in het verleden daartegen krachtig verzet en zal zich blijven verzetten tegen invoering van een landelijk EPD. Het is weer een van boven opgelegd scenario, perfect passend in de voorgestelde plannen van minister Schippers om de marktwerking binnen de huisartsenzorg gestalte te geven. Informatie uitwisseling op regionaal nivo zonder gebruikmaking van het LSP, maar wel met gebruikmaking van de nieuw ontwikkelde technieken is heel goed mogelijk.'

Zorggroep Noorderbreedte digitaliseert zorgoverdracht met POINT

Zorggroep Noorderbreedte is van start met POINT, het platform voor de digitale zorgoverdracht. Met 6000 medewerkers in dienst is Zorggroep Noorderbreedte de grootste zorgaanbieder in Friesland. Het transferpunt in het Medisch Centrum Leeuwarden(MCL) verzorgt 5.000 patiënttransfers per jaar, die tot voor kort per telefoon, fax, formulieren en e-mail werden verwerkt. POINT wordt ingezet om de partners in de keten te voorzien van volledige, eenduidige en juiste (patiënt)informatie.
Zorggroep Noorderbreedte start als eerste in de regio Friesland met de digitale overdracht via POINT. POINT is door de directie als belangrijk project naar voren geschoven om de kwaliteit en communicatie in het transferproces te borgen en de toenemende werkdruk met een gelijkblijvende bezetting te kunnen realiseren.
POINT is het elektronische overdrachtsdossier dat zich opbouwt aan de hand van de fasen die de zorgprofessionals doorlopen. Het ziekenhuis heeft niet alleen baat bij de juiste en volledige informatie in het digitale dossier, ook de zorgaanbieders. De informatie die in POINT wordt ingevoerd, is ook direct inzichtelijk voor de zorgaanbieder. Het transferpunt in het MCL wil, ondersteund met POINT, snelle informatiedeling, digitaal archiveren, inzage in managementinformatie en ketenbewustzijn realiseren.
MCL is het eerste ziekenhuis in het noorden van Nederland dat de zorgoverdracht digitaliseerde. POINT wordt door 19 ziekenhuizen en meer dan 500 AWBZ-zorgaanbieders ingezet. Binnenkort wordt het 100.000e digitale dossier via POINT afgehandeld.

vrijdag 16 december 2011

Zorg-app gelanceerd in Oogziekenhuis

Vandaag is in Het Oogziekenhuis Rotterdam de nieuwe zorg-app 'Ziekenhuisdiensten' gelanceerd. Hiermee kunnen ziekenhuisbezoekers heel eenvoudig diensten, zoals een mantelzorger of parkeerservice reserveren. Roelf de Boer, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) kreeg als eerste de app aangeboden van Floris Vervat, directeur van Jeeves, de organisatie die diverse services, zoals Ziekenhuisdiensten aanbiedt.
De Ziekenhuisdiensten die vanaf heden via deze nieuwe app gereserveerd kunnen worden, variëren van het voorbereiden van senioren op een naderende operatie tot het thuis ophalen en wegbrengen van patiënten. Ook zijn bij diverse ziekenhuizen gastheren en -vrouwen bij de ingang van ziekenhuizen te vinden die de patiënten en bezoekers uit de auto kunnen helpen. Moeten er grote afstanden in een ziekenhuis afgelegd worden, dan kunnen patiënten gebruik maken van een golfcarservice waarmee zij snel van de naar de andere afdeling gereden kunnen worden. En de patiënt die na een ziekenhuisbezoek niet meer in staat is om zelf naar huis te rijden, kan thuisgebracht worden. In de eigen auto of een auto van Ziekenhuisdiensten. Kan er niemand uit de omgeving van een patiënt mee naar een afspraak in een ziekenhuis? Geen probleem, want met deze nieuwe app reserveer je net zo eenvoudig en gemakkelijk een mantelzorger die met je meegaat tijdens een ziekenhuisbezoek en je tijdens het hele bezoek ondersteuning biedt. In deze tijden waarin het vangnet om mensen heen steeds kleiner wordt, een handige en gastvrije service die ervoor zorgt dat niemand meer alleen naar het ziekenhuis hoeft.
In 2008 startte Jeeves met het aanbieden van valet parking bij Het Oogziekenhuis Rotterdam. Inmiddels is deze service uitgegroeid tot Ziekenhuisdiensten en wordt bij tenminste 15 ziekenhuizen door het gehele land heen diverse ziekenhuisservices aangeboden.

KNMG publiceert handreiking social media voor artsen

De KNMG zet de belangrijkste digitale valkuilen en kansen van sociale media voor artsen op een rij in de nieuwe Handreiking Artsen en Social Media. Social media vormen vaak nog onontgonnen terrein voor artsen, terwijl ruim tien miljoen Nederlanders er gebruik van maken.
Er komen steeds meer online platformen met sociale netwerken waarbinnen artsen onderling en met patiënten interactieve dialogen aangaan en kennis en ervaringen delen. Ook LinkedIn en Twitter worden steeds populairder. De KNMG wil dat het gebruik van eHealth, inclusief social media, een vanzelfsprekend onderdeel van de gezondheidszorg is. Daarom bevordert de KNMG ook het gebruik van social media onder artsen ter verbetering van de kwaliteit van de gezondheidszorg. Deze handreiking bevat daartoe voorbeelden en aanbevelingen.
Tegelijk is het van belang dat artsen zich bewust zijn van mogelijke valkuilen. Wie zich in social media als arts profileert, zal zich bijvoorbeeld moeten realiseren dat ook privé uitlatingen in die hoedanigheid worden gedaan. De lezer zal die uitlatingen kunnen toeschrijven en verbinden aan de professional, met mogelijk nadelige gevolgen. Dit document bevat daarom aanbevelingen voor artsen, zoals: ‘Word geen vrienden met patiënten op Facebook’.

donderdag 15 december 2011

Online bijsluiterwoordenboek verbetert bijsluiters

Bijsluiterwoordenboek.nl wordt gemiddeld door 12.000 unieke bezoekers per maand geraadpleegd. De zoekopdrachten bieden een helder inzicht in de woorden die gebruikers van zelfzorggeneesmiddelen als moeilijk ervaren. Het woord 'orodispergeerbaar' wordt veruit het meest gezocht. Deze informatie deelt initiatiefnemer Zelfzorg.nl met de producenten van zelfzorggeneesmiddelen, die daarmee hun bijsluiters kunnen verbeteren. Zo heeft de fabrikant van het betreffende geneesmiddel de van overheidswege verplichte aanduiding 'orodispergeerbare tablet' verduidelijkt met 'instant smelttablet'.
In opdracht van Zelfzorg.nl onderzocht TNS NIPO hoe de consument omgaat met zelfzorgmiddelen en bijsluiters. Uit interviews met 535 mensen blijkt dat 96% van de consumenten de bijsluiter bij het eerste gebruik geheel of gedeeltelijk doorleest. 43% van de Nederlanders begrijpt soms enkele woorden of zinnen in bijsluiters niet. Dat was reden voor Zelfzorg.nl om Bijsluiterwoordenboek.nl te lanceren. De informatie in de bijsluiter is immers van groot belang voor veilig en effectief gebruik van zelfzorgmiddelen.
De top 5 moeilijke woorden bestaat uit de volgende woorden: orodispergeerbaar, dispergeerbaar, keratolytisch effect, vochtretentie en antiflogistica. Bijsluiterwoordenboek.nl is naast een service voor consumenten ook een online onderzoeksinstrument naar de begrijpelijkheid van de gebruikte woorden in bijsluiters.
Gebruikers van het bijsluiterwoordenboek kunnen het verzoek doen om een woord dat zij moeilijk vinden en dat nog niet in het woordenboek voorkomt, op te laten nemen. De website bevat namelijk een verzoekmogelijkheid. De redactie kan vervolgens de term en de bijbehorende toelichting toevoegen. De inhoud van het woordenboek groeit daardoor met de behoefte van de gebruikers mee.

Automatische factuurverwerking bij azM

Academisch ziekenhuis Maastricht kiest ReadSoft voor automatische factuurverwerking in SAP. Het azM is een universitair medisch centrum met daarnaast een regionale functie voor Maastricht en omstreken. De 85.000 binnenkomende facturen worden in de toekomst automatisch verwerkt met de ReadSoft oplossing in SAP.
Het azM ontvangt veel facturen van leveranciers die voeding, medische supplies en kantoorartikelen leveren. Veel van deze facturen bestaan uit meerdere pagina’s en bevatten grote aantallen productregels. Een van de kritieke knelpunten is het vergelijken van de productregels met de inkooporders. Dit is een arbeidsintensief proces met naar de mening van het azM teveel prijs- en hoeveelheidsverschillen en foutmeldingen.
Om dit te veranderen is er door het azM een verbeterproject gestart, waarbij met behulp van een eenvoudig op te zetten en makkelijk te onderhouden geautomatiseerde workflow bovenvermelde problemen worden voorkomen dan wel eenvoudig en snel opgelost worden. Hiermee zal het azM een verbetering op de efficiency van de administratieve organisatie realiseren.
De software van ReadSoft voor factuurverwerking in SAP zorgt voor herkenning en matching van productregels bij facturen. De software biedt azM een geautomatiseerde workflow omgeving waardoor minder inspanning nodig is en er op een eenvoudige en gecontroleerde manier de masterdata in SAP verbeterd en onderhouden kan worden.
 

donderdag 8 december 2011

EPD komt er alsnog

Het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) komt er toch, maar dan zonder de inzet van de overheid. Huisartsen, ziekenhuizen, apothekers en de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie zijn het alsnog eens geworden over een doorstart van het EPD. Er komt een Vereniging van Zorgaanbieders die verantwoordelijk wordt voor de uitwisseling van medische gegevens. Schippers wil 2 miljoen euro beschikbaar stellen om regie en zeggenschap van de patiënten vorm te geven.

Jeroen Bosch Ziekenhuis lanceert mobiele website

Op donderdag 1 december is de mobiele website van het Jeroen Bosch Ziekenhuis live gegaan. De mobiele website is zowel qua vormgeving en navigatie als op inhoud afgestemd op het gebruik van de website met Smartphones. De content van zowel de corporate website als de mobiele website wordt beheerd door de internetredactie van het JBZ met Smartsite iXperion. Mobile ConnectIt draagt zorg voor de toevoeging van social media informatie vanuit Twitter aan de reguliere content en voor de juiste weergave op smartphones.
Bijzondere functionaliteit op de mobiele website is de mogelijkheid om gerelateerde informatie op locatie, specialist, afdeling of specialisme te zoeken om zo een meer gedetailleerd beeld te krijgen van het betreffende onderwerp. Voor specialisten geldt dat iedere specialist een eigen pagina heeft waarin informatie te vinden is over de betreffende arts incl. foto.
Het percentage bezoekers dat via een smartphone de website van het ziekenhuis bezoekt, is in één jaar tijd verdubbeld en zal blijven groeien zo verwacht men. Vijf procent van de bezoekers op de JBZ website komt vanaf een mobiel en haakte voorheen heel snel weer af. Het ziekenhuis wil met patiënten en bezoekers communiceren op de manier die het beste aansluit bij wat zij willen.’


woensdag 7 december 2011

Zorginstelling verslaafden lekt persoonsgegevens

Gegevens van klanten op een server met tientallen sites van zorginstelling De Hoop waren volgens Webwereld afgelopen weken vrij toegankelijk. Een hacker ontdekte dat de webserver van De Hoop, een wereldwijd bekende organisatie op het gebied verslavingszorg en geestelijke gezondheidszorg, gevoelig is voor een SQL-injectionaanval. De organisatie heeft na melding meteen actie ondernomen.

maandag 5 december 2011

Zelf dokteren op de iPhone

De GlucoDock, waarmee je de hoogte van je suikerspiegel kunt meten, is het meest interessante product uit de vierdelige VitaDock-serie van Medisana. In de meetmodule steek je een teststrip, de module koppel je vervolgens aan een iPhone, iPod Touch of iPad. Het druppeltje bloed voor op de strip moet je nog gewoon met een (bijgeleverde) prikpen afnemen. Na enkele seconden is de uitslag op het scherm te lezen.

vrijdag 2 december 2011

'Files' in zorginstelling door scootmobiel

De explosieve groei van mobiele hulpmiddelen als scootmobielen en rollators leidt tot files voor liften en in gangen van zorginstellingen, waardoor hulpverleners in noodsituaties hun werk niet kunnen doen. "Het leidt niet alleen tot gevaarlijke situaties in de tehuizen, ook is het personeel zoveel tijd kwijt om als ’verkeersregelaar’ op te treden, dat het vaak niet meer toekomt aan hun primaire zorgtaken," stelt André van der Sterre, directeur van liftenbedrijf KONE.

woensdag 30 november 2011

Klemzittende sandwichgeneratie schakelt hulp van zorgregisseur in

Wachtlijsten, gebrek aan communicatie tussen medische instanties onderling, van het kastje naar de muur gestuurd worden, grote verschillen in de kwaliteit van zorg. Nu steeds meer ouderen zorg nodig hebben, begeven hun kinderen zich in het doolhof van zorginstanties: van medisch specialisten tot thuiszorgorganisaties. Wat vroeger de huisarts deed doe je nu zelf. Maar het ontbreekt de sandwichgeneratie aan tijd. Zij zit klem tussen gezin, werk en ouders. Daarom richtte Irene Schimmel (40) Caryon Zorgregisseurs op. Een zorgwegwijzer die helpt bij het vinden en organiseren van de beste zorg.
Mensen willen de regie in eigen hand houden, verwachten de beste zorg en hebben een hekel aan wachtlijsten. De enorme bulk aan informatie op internet maakt het er niet makkelijker op. Dat 71% van de mensen het fijn had gevonden als iemand hen bij het beantwoorden van de zorgvraag had geholpen, was voor Schimmel het signaal om met Caryon het gehele traject van de organisatie rondom zorg aan te gaan bieden. “Er bestaan meerdere initiatieven om mensen te ondersteunen op deeltrajecten. Wij willen écht ontzorgen. We helpen niet alleen een weg te vinden in de complexiteit van regelgeving of het vinden van de juiste specialist, maar staan mensen juist bij met het organiseren van de gehele (medische) behandeling en zorg binnen- en buitenshuis.”
Schimmel herkent de drempel om hulp bij zorgvraagstukken in te kopen. “Mensen hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel naar hun naasten en hebben het gevoel dat ze tekortschieten als ze het regelen van zorg uitbesteden. “Maar juist door het regelwerk uit handen te geven is er meer tijd en aandacht voor de echte zorg. We zien het aantal cliënten dan ook stijgen.” Caryon verwacht dat onder meer de toenemende vergrijzing en de nadelige (financiële) gevolgen bij het opnemen van zorgverlof de zorgregisseur de gewoonste zaak van de wereld wordt.
Caryon is naar eigen zeggen de eerste onafhankelijke zorgregisseur in Nederland. De Zorgregisseurs van Caryon ondersteunen mensen bij het vinden en organiseren van de beste zorg. Op basis van een eigen kwaliteitsinventarisatie van zorgaanbieders matcht Caryon de wensen van haar klanten met de beste zorg die er in Nederland te krijgen is. Hierbij gaat het om zowel medische zorg (cure) als verzorging en verpleging (care). Daarmee onderscheidt Caryon zich van alle aanbieders van soortgelijke diensten in Nederland, die zich slechts op delen van de gezondheidszorg richten. Caryon werkt onafhankelijk van zorginstanties en verzekeraars.

App voor enkelblessures

Een Android-app waarmee je je enkel kunt versterken lijkt overdreven. Toch kampen heel wat mensen met enkel- en achillespeesblessures, volgens Consument en Veiligheid krijgen alleen al jaarlijks 630.000 mensen te maken met een enkelblessure. Met de Android app kun je oefeningen doen, zoals een eenbenige kniebuiging, een eenbenige balansoefening en een gekruiste beenzwaai.

maandag 28 november 2011

Philips krijgt toegang Amerikaanse markt met nieuw PET/MR systeem

Koninklijke Philips Electronics heeft een 510(k)-goedkeuring van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) gekregen voor zijn eerste commercieel beschikbare positronemissietomografie/magnetische kernspinresonantie (PET/MR)-beeldvormingssysteem voor het hele lichaam, de Ingenuity TF PET/MR. Dit platform brengt verandering in de manier waarop de geneeskunde in de toekomst wordt beoefend, door artsen en onderzoekers te helpen nieuwe gepersonaliseerde medische zorg en behandelingen voor oncologie, cardiologie en neurologie te onderzoeken. Het systeem is te bezichtigen op de 97e jaarlijkse bijeenkomst van de Radiological Society of North America (RSNA), 27 november-2 december.
Eerder werd gedacht dat PET- en MR-scans niet verenigbaar waren. Philips heeft, via vooruitgangen in de technologie, de technische hindernissen echter overwonnen om een nieuwe klasse voor hybride beeldvorming te creëren die de grenzen verlegt van wat mogelijk is in de beeldvorming. Het systeem is ontworpen om tot ver in de toekomst een ultramodern platform te bieden door toevoeging van nieuwe technologieën mogelijk te maken zodra deze beschikbaar komen.
De Ingenuity TF PET/MR levert meer economisch rendement door zijn sequentiële karakter dat eenzelfde werkstroom levert als Phiilips' PET/CT oplossing, de huidige benchmark voor hybride medische beeldvorming. Bovendien is het systeem zo ontworpen dat de patiëntentafel kan roteren tussen beide systemen om een patiënt te scannen. Hiermee kunnen op het het systeem zowel op zichzelf staande MR als hybride PET/MR studies worden gedaan. Dit geeft extra flexibiliteit, want extra investeringen in meerdere scanners zijn niet nodig. Daarnaast wordt de doorlooptijd en het patiëntencomfort verbeterd, omdat de patiënt op dezelfde tafel kan blijven liggen voor beide scanprocedures.
Onderzoeken met de Ingenuity TF PET/MR hebben aangetoond dat uiterst precieze PET- en MR-beeldvorming bij elkaar kwalitatief hoogwaardige diagnostische beelden opleveren. "Het PET/MR-systeem is nuttig voor artsen vanwege de zeer anatomische en contrastrijke beelden die kunnen worden verworven wanneer functionele MR-beelden worden gecombineerd met de metabolische informatie die met PET wordt verkregen," zegt Zahi Fayad, hoogleraar radiologie en geneeskunde (cardiologie), en directeur, Translational and Molecular Imaging Institute aan de Mount Sinai School of Medicine.
Het systeem is voorzien van Philips' eigen time-of-flight (TOF)-technologie, Astonish TF, een technologie voor PET-scanners die is ontworpen om de beeldkwaliteit te verhogen door het verminderen van ruis en het vergroten van de gevoeligheid. De technologie werd gecombineerd met het superieure wekedelencontrast van 3T MR om de ziekte in beeld te brengen terwijl deze zich in de weke delen verspreidt. Als erkenning voor de innovatie van het systeem selecteerde The Wall Street Journal de Ingenuity TF PET/MR als grote kanshebber van 2011 in de categorie medische hulpmiddelen voor zijn jaarlijkse Technology Innovation Awards.
In de VS zullen Mount Sinai en University Hospitals, Cleveland, de eerste gecombineerde PET/MR-systemen voor het hele lichaam van Philips huisvesten. "Wij zijn in het bijzonder geïnteresseerd in PET/MR omdat de combinatie naar verwachting een geavanceerder begrip oplevert van de processen die plaatsvinden in vaatbedden," zegt Fayad.

Contactlens met ingebouwd display

Onderzoekers hebben een ooglens ontwikkeld die een zeer klein display bevat. Men heeft de technologie getest bij verdoofde konijnen. De ogen liepen geen schade op door de lenzen en de draadloze energietoevoer bleek te werken. De lenzen, met slechts één actieve pixel, konden op afstand van energie en controlesignalen worden voorzien.

zaterdag 26 november 2011

Sociale media in de zorg

Social media, YouTube en andere internetfenomenen spelen een steeds belangrijkere rol in het dagelijks leven. Over het gebruik van deze zaken in de zorg vond afgelopen een congres plaats in Maarssen. Het congres met de titel ‘Zorg 2.0’ is, geheel in stijl, live te volgen via het web. beeld: Thinkstock Zorg 2.0 toont aan wat het gebruik van social media in de zorg concreet oplevert, meldt de organisatie.

dinsdag 22 november 2011

Senatoren VVD en SP willen regionaal EPD

Heleen Dupuis (VVD) en Tineke Slagter (SP) willen dat er regionale schakelpunten (RSP's) komen voor de elektronische uitwisseling van patiëntgegevens door zorgverleners. Volgens de senatoren Dupuis en Slagter moet minister Schippers van Volksgezondheid de kosten voor de regionale schakelpunten op zich nemen. Opvallend is dat de Eerste Kamer eerder dit jaar unaniem de wet op het EPD verwierp. Een regionaal beperkt systeem voor de uitwisseling van elektronische patiëntendossiers (EPD's) kan de eerdere bezwaren van de Eerste Kamer wegnemen,

vrijdag 18 november 2011

'Tariefstructuur nodig voor e-health'

Er moet een apart tarief komen om e-health te stimuleren. Dit stelde oud-minister en hoogleraar Ab Klink tijdens het evenement Gezondheid 2.0 van KPN. E-health kan volgens Klink een bijdrage leveren aan efficiënter werken in de gezondheidszorg. De hartfunctie op afstand monitoren, therapietrouw vergroten aan de hand van herinneringen via mobiele telefoon, afspraken maken op afstand; volgens Klink is er ‘een keur aan e-health-technieken dat het werk efficiënter maakt’.

MobileTrack en Erasmusbrug Zorglijn helpen dwaalcliënten

MobileTrack en Erasmusburg Zorglijn helpen dwaalcliënten en hun familieleden of zorgverleners om kwaliteit van leven te verhogen met de Zorgriem. De Zorgriem is een klein draadloos GPS-apparaatje dat een persoon bij zich draagt. Het wordt veel ingezet voor het traceren, lokaliseren en terugvinden van personen. In het bijzonder voor dwaalcliënten met Alzheimer en andere vormen van dementie. Het is een bekend hulpmiddel om veiligheid en kwaliteit van leven voor een dwaalcliënt te verhogen. Daarnaast geeft het een stuk verlichting en biedt het zekerheid voor zorginstellingen en familieleden. Inmiddels wordt de Zorgriem ook met succes ingezet bij kinderen, senioren en andere beveiligingssituaties.
Erasmusbrug Zorglijn biedt ondersteuning bij een alarmering of positiebepaling waardoor doorlooptijd van hulpopvolging bekort wordt in geval van calamiteiten. Daarnaast is een aansluiting op de zorgcentrale van Erasmusbrug de oplossing om niet afhankelijk te zijn van een computer, laptop of tablet. Met behulp van de zorgcentrale kan gevolgd worden waar iemand zich bevindt, welke route hij heeft afgelegd en kan er zelfs een waarschuwing gegeven worden als iemand een bepaald gebied verlaat. De zorgcentrale van Erasmusbrug is 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar. Doordat de medewerkers van de zorgcentrale ervaring hebben met de zorg, kunnen zij zich beter inleven in de hulpvragen. Daarnaast kunnen zij door hun professionaliteit de hulpvragen goed verhelderen om passende vervolgacties uit te voeren.
De Zorgriem is uitgevoerd in twee verschillende uitvoeringen, Zorgriem Compact en Zorgriem Alarmknop. De Zorgriem Compact is een gebruiksvriendelijk apparaat, klein van formaat en enkel bedoeld voor locatiebepaling. De Zorgriem Alarmknop is extra uitgevoerd met een duidelijke en eenvoudige alarmknop. Naast het traceren van personen of objecten is het met de Zorgriem Alarmknop ook mogelijk een alarm te maken en een spreekluister verbinding met de zorgcentrale van Erasmusbrug tot stand te brengen.

donderdag 17 november 2011

Siemens EPD maakt Duits Academisch ziekenhuis tot Europees IT-leider

Het academisch ziekenhuis Hamburg-Eppendorf (UKE) heeft met toepassing van het elektronisch patiëntendossier (EPD) Soarian van Siemens Healthcare, als eerste ziekenhuis in Europa niveau 7 van de EMRAM Awards van HIMSS Analytics Europe bereikt. Deze onderscheiding wordt na uitvoerig onderzoek door een internationaal team van auditoren toegekend aan ziekenhuizen die met succes zijn overgegaan op volledig papierloos werken.
Met het EMRAM (Electronic Medical Record Adoption Model) worden vorderingen in de IT-structuur van ziekenhuizen gemeten. Na in het voorjaar van 2011 niveau 6 te hebben bereikt, wist het UKE nu als eerste ziekenhuis in Europa niveau 7 - het hoogst haalbare - te bereiken. Dat betekent concreet, dat niet alleen puur technisch aan alle voorwaarden voor papierloos werken is voldaan, maar dat deze manier van werken ook in de dagelijkse praktijk van het ziekenhuis tot uitdrukking komt. Patiënteninformatie kan snel digitaal worden uitgewisseld met andere providers binnen de gezondheidszorg, zoals aanbieders van ambulante zorg of zorgverzekeraars. Dit ontlast niet alleen de administratie, maar kan ook een bijdrage leveren in de snelle, doelgerichte behandeling van patiënten. Een internationaal audit-panel, waarin directeuren en bestuurders van andere ziekenhuizen en van HIMSS Analytics Europe zitting hebben, onderzoekt de daadwerkelijke toepassing van digitale werkprocessen vanaf de opname tot aan het ontslag van de patiënt.
Het Europese EMRAM is afgestemd op de specifieke eisen van Europese gezondheidsinstituten. Het is gebaseerd op het Amerikaanse EMRAM, dat in 2005 door HIMSS Analytics werd ontwikkeld om de vorderingen en de praktische gevolgen van het elektronische patiëntendossier in de HIMSS-Analytics-database inzichtelijk te maken. Ziekenhuizen hebben de mogelijkheid om de implementatie en het gebruik van informatietechnische toepassingen te testen. De vorderingen worden in acht niveaus (0 - 7) tot uitdrukking gebracht. Doel is voor alle ziekenhuizen dat ze niveau 7 bereiken: een hoog ontwikkelde omgeving voor het papierloze elektronische patiëntendossier.

woensdag 16 november 2011

Levensreddende AED's volop in Nederland

Er zijn nu overal in Nederland levensreddende AED's te vinden, in totaal meer dan 70.000 apparaten. En er zijn inmiddels zijn er ook al honderden succesvolle reanimaties geweest, maar 10 jaar geleden was dat wel anders.
De eerste AED’s werden begin deze eeuw in Nederland op de markt gebracht, hoewel gebruik door leken nog niet was toegestaan. Pas in 2002 schreef de Gezondheidraad een advies om het gebruik van AED’s niet langer aan artsen en verpleegkundingen voor te behouden. PreSafe bv is in die tijd als één van de eerste bedrijven in Nederland gestart met de verkoop van Automatische Externe Defibrillatoren via webwinkels als www.aed.nl en www.bhvtotaal.nl. In de eerste jaren ging de verkoop zeer moeizaam, maar nu 10 jaar later zijn er inmiddels duizenden AED's geleverd. Door de aanwezigheid van dit grote aantal defibrillatoren in Nederland is de overlevingskans van een hartstilstand al meer dan verdubbeld. Dit heugelijke feit vieren wij met het weggeven van een Philips HeartStart AED! De Philips HeartStart was in 2001 (onder de merknaam Laerdal) al verkrijgbaar en is nog steeds wereldwijd de best verkochte AED.

dinsdag 15 november 2011

Nieuw rolstoelmerk: 04

O4, spreek uit O Four, is voor Nederland een nieuw rolstoel merk dat uitgaat van de wensen en behoeften van rolstoelgebruikers. Iedere rolstoel van O4 biedt een lage rolweerstand, een optimale schokabsorptie, een lage zitdruk, hoge instelbaarheid en een perfecte pasvorm. Rolstoelgebruikers ervaren groot rijplezier en hoog zitcomfort. Ook hebben zij veel mogelijkheden om zelf hun O4 rolstoel steeds opnieuw in te stellen. Ze zitten niet meer gevangen in één houding.
Het bedrijf O4 Wheelchairs dat de O4 rolstoelen ontwikkelt, heeft heel goed geluisterd naar rolstoelgebruikers. O4 vakmensen hebben aan hen gevraagd: "Waar zit je het lekkerst?" Dan was het antwoord negen van de tien keer: "In de auto". Daarom besloot O4 Wheelchairs een rolstoel te maken waar je op lekker dikke, schokdempende, goed omsloten kussens zit en waar je de rugleuning zelf kunt instellen.
Het rijden in een O4 rolstoel is een echte beleving. De verstelbare tipcontrols zorgen ervoor dat rolstoelgebruikers zo scherp mogelijk kunnen rijden. Je zweeft als het ware van A naar B. O4 Wheelchairs noemt haar rolstoelen dan ook 'Hoppers'. Elke O4 Hopper is een samensmelting van rollen én zitten. Want een Hopper biedt ook een ergo-dynamische zitoplossing. Dat betekent dat de rug van een rolstoelgebruiker voortdurend wordt geactiveerd en dynamisch wordt ondersteund. Hierdoor kan er moeiteloos kracht en ook méér kracht worden ontwikkeld. En met de speciale schokdempende zitting is er een goede drukverdeling en worden klappen en schokken goed opgevangen.
O4 Hoppers zijn gemaakt om een echt maatje te worden die niet alleen de mobiliteit vergroot, maar ook meer zelfvertrouwen geeft. Bovendien is deze rolstoel gewoon mooi om te zien. Strakke, moderne lijnen door een fraai gebogen, vast frame. Een sieraad voor het lichaam: de persoon valt op, niet de rolstoel. Overigens, elke Hopper is gemakkelijk te verkleinen voor vervoer.

App voor maken van echo's

Het Fraunhofer Instituut in Duitsland heeft een iOS-app uitgebracht waarmee men echografiebeelden kan bekijken. Bij de techniek wordt gebruik gemaakt van ultrageluid het maken van een ‘echo’. Ultrageluid dringt door in de zachtere weefsels en wordt weerkaatst door botten en andere harde weefsels. Zo kun je een lichaam ‘doorlichten’ zonder de schadelijke gevolgen van röntgenstraling.

maandag 14 november 2011

Tweede Kamer wil toch voortzetting EPD

Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt een motie om het Elektronisch Patiëntendossier (EPD) alsnog in te voeren. Private voortzetting van de infrastructuur van het EPD zit er niet in door gebrek aan geld. Om het EPD op te zetten en te beheren is ten minste 7,2 miljoen euro nodig, berekende Nictiz, de ICT-organisatie die vanuit de overheid de regie had over de invoering van het EPD.

Lexima en Reinecker bundelen krachten

Twee leveranciers van technologische hulpmiddelen voor leeshandicaps vormen een joint-venture met het gezamenlijke dochterbedrijf Lexima Reinecker Vision BV. Lexima en Reinecker combineren hiermee hun jarenlange ervaring in de ontwikkeling, advisering en verkoop van ondersteunende technologie voor mensen met leeshandicaps.
Reinecker Reha-Technik GmbH is wereldwijd een van de grootste spelers op het gebied van de ontwikkeling en verkoop van hoogwaardige opto-elektronische hulpmiddelen voor blinden en slechtzienden. Het bedrijf kan bogen op 40 jaar ervaring en kenmerkt zich door innovatie, klantvriendelijkheid en een breed portfolio van de beste producten. Bij Reinecker Reha Technik GmbH werken 120 mensen, het hoofdkantoor is gevestigd in Duitsland.
Lexima is in Nederland marktleider in ICT oplossingen bij lees- en leerproblemen zoals dyslexie. Het bedrijf onderscheidt zich door onderwijsinhoudelijke deskundigheid, professionele opleidingen en klantgerichte diensten. In haar activiteiten laat het bedrijf zich leiden door het succes dat de gebruikers met haar producten behalen, op school of in het werk. Lexima bestaat bijna 10 jaar, heeft een CEDEO erkenning voor haar onderwijsactiviteiten en is o.a. initiatiefnemer van de jaarlijkse Nationale Dyslexie Conferentie.
In de komende jaren wordt een flinke toename verwacht van het aantal mensen dat afhankelijk zal zijn van deze moderne technologie, maar ook dat zij als mondige consument steeds hogere eisen zullen stellen. Lexima Reinecker Vision wil in Nederland een prominente rol spelen in de snel veranderende markt van computerhulpmiddelen voor personen met een visuele handicap. Beide partners in Lexima Reinecker Vision hebben een uitstekende reputatie opgebouwd met hoogwaardige producten en professionele dienstverlening, afgestemd op de individuele zorgbehoefte.

vrijdag 11 november 2011

'Neem uw actuele medicatieoverzicht mee!'

Voor goede en veilige zorg is het noodzakelijk dat zorgverleners altijd beschikken over actuele informatie over het medicijngebruik van patiënten. Apothekers hebben daarom een nieuw medicatieoverzicht ontwikkeld. Hiermee krijgen zorgverleners in één oogopslag alle relevante informatie in beeld krijgen: gebruikte en gestopte medicatie, reden van voorschrijven, allergieën en relevante informatie over laboratorium waarden. Ook gebruik van andere medicatie zoals zelfzorg- of homeopathiemiddelen is - indien bekend - opgenomen in het medicatieoverzicht.
Anne de Roos, beleidsadviseur medicatieoverdracht, heeft vanuit de vereniging voor ziekenhuizen NVZA de ontwikkeling van het nieuwe medicatieoverzicht aangestuurd en is groot voorstander van actieve samenwerking met de patiënt: "Het medicatieoverzicht is alleen samen met de patiënt actueel te houden: patiënten bepalen zelf naar welke zorgverlener zij gaan en zij weten zelf het beste welk medicijn zij daadwerkelijk slikken. Deze campagne roept patiënten op om hun medicatieoverzicht op te halen, goed door te nemen en te geven aan hun behandelend arts. Zonder de patiënt geen sluitende medicatieveiligheid."
Startsein nieuw medicatieoverzicht
Vanaf 14 november starten apothekers, ziekenhuizen, trombosediensten en GGZ-instellingen met het informeren van patiënten middels posters, folders en gesprekken. Zij roepen patiënten op om bij hun apotheek een medicatieoverzicht op te halen.

De ZorgCentrale.nl: 24/7 zorg op afstand

Ouderen, gehandicapten en psychiatrisch patiënten geven er steeds vaker de voorkeur aan om, ondanks hun gezondheidsproblemen en aandoeningen thuis te blijven wonen.  Zorginstellingen hebben moeite om aan deze groeiende zorgvraag te voldoen. Daarom introduceert Facilicom De ZorgCentrale.nl. Deze centrale wordt bemand door gediplomeerde verpleegkundigen en biedt zorginstellingen en thuiswonende ouderen, gehandicapten en psychiatrisch patiënten 24 uur per dag zorg in de vorm van bijvoorbeeld persoonsalarmering of kijkt mee bij het toedienen van medicijnen.
Voor de zorginstellingen die hun alarmmeldingen als eerste hebben uitbesteed levert de uitbesteding van deze zorg op afstand meer capaciteit op van beschikbaar verplegend personeel. Ook is er zo meer focus op kwaliteit en meer budgettaire ruimte om gediplomeerd personeel aan te trekken dat zich bezig kan houden met kwalitatieve kerntaken.
De ZorgCentrale.nl die bij de start direct bemand wordt door gediplomeerd verpleegkundigen zal straks, aldus Facilicom, werk verschaffen aan circa 50 professionals. Het team kan mensen op afstand te woord staan, ambulancediensten en betrokken zorgteams inschakelen voor zorgopvolging, en begeleiding bieden bij het toedienen van medicijnen (denk aan diabetespatiënten of verslaafden).

donderdag 10 november 2011

Center for Medical Imaging North East Netherlands van start

Onderzoekers, artsen, technici en ondernemers in Noord-Oost Nederland gaan intensief samenwerken op het gebied van onderzoek en ontwikkeling van medische beeldvormende technieken. Doel van de samenwerking is de kwaliteit van deze technieken te verbeteren en deze doelmatiger in te zetten in de diagnostiek en behandeling van patiënten. Hiertoe hebben het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), de Universiteit Twente (UT) en Siemens Nederland het Center for Medical Imaging North East Netherlands (CMI^NEN) opgericht. Ter gelegenheid van de start van het centrum vindt op 9 november een bijeenkomst plaats in het UMCG.
Zorginnovatie is nodig om de zorg kwalitatief hoogwaardig, betaalbaar en toegankelijk te houden. Medische beeldvorming speelt daarin een belangrijke rol. Bestaande beeldvormende technieken, zoals echo, röntgenstralen, MRI, PET en SPECT, maken vroege opsporing van aandoeningen en daardoor tijdige behandeling mogelijk. De inzet van de juiste techniek, of verschillende geïntegreerde technieken, op de juiste plaats kan leiden tot betere resultaten, minder overdiagnostiek en -behandeling en een hogere kosteneffectiviteit.
Daarnaast kan de ontwikkeling van nieuwe instrumenten en `ziektemerkers', zoals het gebruik van licht en ultrageluid in combinatie met ziektespecifieke fluorescente of radioactieve stoffen, leiden tot een geheel nieuwe aanpak in de detectie en dus behandeling van ziekte.
Onderzoeksprojecten van het CMI^NEN richten zich specifiek op veelvoorkomende aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, kanker en ziekten van de hersenen, ruggenmerg en zenuwen. De samenwerkingspartners brengen elk specifieke expertise in het centrum in. De Universiteit Twente maakt met de inbreng van het onderzoeksinstituut MIRA (Institute for Biomedical Technology and Technical Medicine) innovatieve technieken, zoals nanotechnologie, daadwerkelijk beschikbaar voor patiënten en brengt via MIRA ook de expertise van het UMC St Radboud in. Siemens is wereldwijd toonaangevend in medische (imaging) technologie en zal de wetenschappelijke vindingen uit het centrum integreren in haar industriële en technische ontwikkelingen. Het UMCG brengt de expertise van vooraanstaande onderzoeksgroepen op het gebied van de radiologie, nucleaire geneeskunde, oncologie, neurologie, epidemiologie en cardiovasculaire geneeskunde in. Verder beschikt het UMCG als een van de weinige ziekenhuizen over een zeer krachtig cyclotron, een deeltjesversneller waarmee radioactieve stoffen worden gemaakt voor onderzoek naar de werking van weefsels en organen. 

woensdag 9 november 2011

Ook Schippers betreurt afblazen EPD

Ook Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) betreurt het dat de huisartsen en apothekers definitief een streep hebben gezet onder het Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Volgens Schippers is een goede uitwisseling van patiëntgegevens belangrijk om goede zorg te kunnen bieden. Schippers wil alsnog met een wetsvoorstel komen met eisen waaraan deze informatie-uitwisseling moet voldoen. Patiënten moeten toestemming geven om hun gegevens elektronisch uit te wisselen.

dinsdag 8 november 2011

Medisch bedrijventerrein bij AMC

De gemeente Amsterdam gaat bij het AMC een businesspark ontwikkelen voor medische bedrijven. Dat meldt Het Parool. Volgend jaar moet de eerste paal de grond in. Tot 2026 moet het park uitgroeien tot 100.000 vierkante meter medische bedrijfsruimte. Er komt een strenge selectie, waarvoor alleen hoogwaardige medische bedrijven in aanmerking komen. Overigens hebben zich nog weinig nieuwe bedrijven gemeld.

NPCF teleurgesteld over einde EPD

Patiëntenfederatie NPCF is teleurgesteld dat het landelijk elektronisch patiëntendossier definitief niet doorgaat. Vandaag heeft het Nationaal ICT instituut in de Zorg (Nictiz) bekend gemaakt dat de koepels van zorgverleners geen doorstart kunnen maken met de infrastructuur voor elektronische gegevensuitwisseling in de zorg. Huisartsen en apothekers konden tot deze week laten weten of ze mee willen doen aan een vrijwillig systeem om relevante medische gegevens van patienten uit te wisselen.
Nictiz, de huidige beheerder van het systeem, laat vandaag weten dat te weinig zorgverleners zich gemeld hebben. 'De patient staat nog steeds met lege handen. Dat kan gewoon niet', vindt NPCF-directeur Wilna Wind. 'Keer op keer wordt aangetoond dat slechte of falende informatievoorziening in de zorg schadelijk is voor patiënten'.
De NPCF legt zich er niet bij neer dat het ontwikkelen van elektronische uitwisseling weer van voren af aan moet worden opgebouwd. 'Het is niet acceptabel dat alle plannen en initiatieven nu weer van tafel gaan,' zegt Wilna Wind. 'Ik roep de politiek op om druk te zetten, want het zorgveld krijgt dit blijkbaar niet zelf voor elkaar. Ik wil ook dat zorgverzekeraars kijken wat er nog mogelijk is. Zij bepalen waarop ze zorg inkopen, daarbij zouden ze het patiëntenbelang bij een veilige en betrouwbare elektronische gegevensuitwisseling mee moeten nemen.'
Eerder dit jaar besloten vijf zorgkoepels, waaronder de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en apothekerskoepel KNMP, om in het belang van een goede gegevensuitwisseling in de zorg een doorgestart te onderzoeken.

maandag 7 november 2011

Cloud oplossing voor eHRM en salaris in de zorg

Bedrijven in de zorgsector die hun HRM en salarispakketten vernieuwen doen er verstandig aan een gedetailleerde concurrentieanalyse te maken en daarin ook SDB Groep met zijn Cloud oplossing mee te nemen. Dat blijkt uit een financiële continuïteit analyse van SDB Groep waarin deze oplossing ook technisch met die van Raet en Afas vergeleken wordt.
SDB Groep claimt de enige echte Cloud oplossing voor eHRM en Salaris te verkopen en kritiseert AFAS en Raet scherp. SDB voert met Unit4 een felle strijd om 40.000 klanten die Cura Personeel gebruiken. Zorgplanner is unieke speerpunt van SDB, gekoppeld aan het elektronisch cliënt dossier. SDB noemt Raet Online een houtje touwtje oplossing, niet van deze tijd. SDB claimt dat zijn Cloud oplossing veiliger is, betere performance biedt en beheerkosten spaart ten opzichte van eigen beheer en client-server oplossingen. Allemaal redenen voor bedrijven die hun HRM & salarispakketten vernieuwen om een goede concurrentieanalyse te maken. Tegelijkertijd is SDB Groep volgens deze analyse niet productief en winstgevend genoeg.
De 100 medewerkers van de SDB Groep uit Leidschendam leveren software en diensten voor e-HRM, salarisverwerking en personeelsplanning in de zorgsector. Zij kennen de zorgsector als geen ander, zijn ermee verweven. De onderneming behaalt op jaarbasis een winstgevende omzet van circa €12 miljoen. De software is volledig via de Cloud beschikbaar. SDB Groep heeft een stevig marktaandeel van 23% en ontmoet onder meer AFAS en Raet als concurrent.
De onderneming heeft door haar dicht tegen zorgen welzijn aanzittende eigen cultuur een stevig platform in deze sector en is tegelijkertijd bezig met verandermanagement om de stormachtige ontwikkelingen in de consoliderende e-HRM markt bij te houden. Een aantal vergelijkbare ondernemingen zijn de laatste periode van eigenaar veranderd. Zal dat SDB Groep ook overkomen en wat is het bedrijf dan waard? AME Research maakt de berekening en heeft in dit rapport een aantal aspecten van de onderneming doorgelicht.

Nieuw Virtual Reality lab voor psychologen

Iemand met een eetstoornis blootstellen aan voeding of een virtuele keuken om vast te stellen welke omgevingsfactoren de eetlust stimuleren. Of een overval simuleren om te zien welke kenmerken van de dader een toevallige passant zich herinnert. Dit zijn slechts twee voorbeelden van onderzoek dat in het nieuwe Virtual Reality lab van de UM-Faculty of Psychology and Neurosciences (FPN) uitgevoerd gaat worden. 10 november aanstaande wordt het lab geopend met een kort symposium en verschillende demonstraties.
In het lab kan een virtueel gecreëerde omgeving driedimensionaal zichtbaar gemaakt worden. Dankzij de combinatie van innovatieve technieken kan de proefpersoon zich in deze omgeving bewegen, waardoor een zeer waarheidsgetrouwe nabootsing en beleving van de werkelijkheid ontstaat. Iemand met hoogtevrees kan in zo’n setting bijvoorbeeld over een smalle brug lopen over een diep ravijn en alle angsten ervaren die in de buitenwereld ook optreden in zo’n setting.
Deze 3D-visualisatiemogelijkheid komt tot stand met behulp van een zogenaamd Head Mounted Device (HMD, te vergelijken met de combinatie van een 3D-televisie met een 3D-bril) en een geautomatiseerd volg- en 3D-geluidssysteem. Dit geeft onderzoekers de mogelijkheid om experimenten in een virtuele, controleerbare omgeving uit te voeren.
Andere vragen die de Faculty of Psychology and Neuroscience van plan is te onderzoeken, zijn bijvoorbeeld: Hoe filtert ons brein in een rumoerige omgeving de relevante informatie van een gesprek tussen personen? Of is de toegepaste therapie op een veroordeelde pedofiel effectief? De mogelijkheid om ook geur toe te voegen aan het lab – bijvoorbeeld in onderzoek naar eetstoornissen – wordt nog onderzocht. Het lab is gefinancierd door de FPN en de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).