De gezondheidszorg staat bekend als een rigide en conservatieve branche. Er zijn veel factoren die de ontwikkeling van de branche vertragen, zoals de strikte hiërarchische structuur, een slechte relatie tussen patiënten en de doktoren, een obsessie voor routines en misleidende informatie. Kunnen deze fundamentele uitdagingen worden ‘genezen’ door het gebruik van sociale media?
dinsdag 31 juli 2012
maandag 23 juli 2012
10 miljoen euro voor proeftuin 'Zorginnovatie'
Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten legt centen op tafel om een proeftuin 'Zorginnovatieruimte' op poten te zetten. Lieten had op de 'Rondetafel ICT in de zorg', die in februari van dit jaar plaatsvond, al aangegeven te zullen inzetten op een proeftuin rond innovatie in de zorgsector. In proeftuinen of 'living labs' kunnen veelbelovende ict-projecten proefdraaien in een gecontroleerde omgeving met een representatieve gebruikersgroep.
woensdag 18 juli 2012
Ziekenhuis Bernhoven vernieuwt communicatie
NEC gaat samen met business partner en system integrator Zetacom de communicatie infrastructuur voor Ziekenhuis Bernhoven te Uden leveren. Ziekenhuis Bernhoven heeft besloten om voor de nieuwe locatie haar volledig geïntegreerde telecommunicatienetwerk op basis van NEC’s Integrated Communications 3000 concept in te richten. Het systeem zal de communicatie tussen medische staf, tussen patiënt en medische verzorging en tussen centrale receptie, poliklinieken en patiënten/huisartsen verzorgen.
Het nieuwe complex van ziekenhuis Bernhoven verrijst langs de rondweg van Uden en zal de missie van het ziekenhuis,‘samen eigentijds de allerbeste zorg bieden’, nóg tastbaarder maken. De nieuwbouw markeert de organisatorische samenvoeging van twee ziekenhuizen in één, terwijl het aantal locaties juist uitgebreid wordt van twee naar drie. Al met al het moment om een nieuw, modern communicatiesysteem te implementeren. Het complex wordt gerealiseerd in een bouwcombinatie bestaande uit Hurks Van Der Linden en Kuijpers, waarbij Kuijpers als technisch dienstverlener verantwoordelijk is voor het ontwerp en de realisatie van de technische installaties en eindverantwoordelijk is, in samenspraak met het ziekenhuis, voor de selectie en integratie van de nieuwe communicatie voorziening. Zetacom, specialist op het gebied van onder andere vaste en mobiele bedrijfstelefonie en zorgalarmering systemen, is gekozen als implementatiepartner en voor het onderhouden van de nieuwe vaste en mobiele telefonie omgeving op de drie locaties gedurende zeven jaar.
Ziekenhuis Bernhoven zocht een state-of-the-art totaaloplossing dat modulair en schaalbaar was en een hoge beschikbaarheid kon garanderen. Het systeem diende hoogwaardige verpleegoproepfunctionaliteit geïntegreerd met de mobiele handsets te bieden, evenals uitgebreide ondersteuning van alarmeringen en berichtenverkeer. Tevens was integratie met de Philips CareServant bedterminals een vereiste, en tenslotte wil het ziekenhuis gebruik maken van teleconferencing, file sharing en de uitwisseling van videobeelden om efficiënte en interactieve samenwerking tussen de locaties Uden, Veghel en Oss te ondersteunen.
Het nieuwe complex van ziekenhuis Bernhoven verrijst langs de rondweg van Uden en zal de missie van het ziekenhuis,‘samen eigentijds de allerbeste zorg bieden’, nóg tastbaarder maken. De nieuwbouw markeert de organisatorische samenvoeging van twee ziekenhuizen in één, terwijl het aantal locaties juist uitgebreid wordt van twee naar drie. Al met al het moment om een nieuw, modern communicatiesysteem te implementeren. Het complex wordt gerealiseerd in een bouwcombinatie bestaande uit Hurks Van Der Linden en Kuijpers, waarbij Kuijpers als technisch dienstverlener verantwoordelijk is voor het ontwerp en de realisatie van de technische installaties en eindverantwoordelijk is, in samenspraak met het ziekenhuis, voor de selectie en integratie van de nieuwe communicatie voorziening. Zetacom, specialist op het gebied van onder andere vaste en mobiele bedrijfstelefonie en zorgalarmering systemen, is gekozen als implementatiepartner en voor het onderhouden van de nieuwe vaste en mobiele telefonie omgeving op de drie locaties gedurende zeven jaar.
Ziekenhuis Bernhoven zocht een state-of-the-art totaaloplossing dat modulair en schaalbaar was en een hoge beschikbaarheid kon garanderen. Het systeem diende hoogwaardige verpleegoproepfunctionaliteit geïntegreerd met de mobiele handsets te bieden, evenals uitgebreide ondersteuning van alarmeringen en berichtenverkeer. Tevens was integratie met de Philips CareServant bedterminals een vereiste, en tenslotte wil het ziekenhuis gebruik maken van teleconferencing, file sharing en de uitwisseling van videobeelden om efficiënte en interactieve samenwerking tussen de locaties Uden, Veghel en Oss te ondersteunen.
zaterdag 14 juli 2012
Nieuwe coöperatie wil e-health bevorderen
De nieuwe Coöperatie Z3 gaat zich sterk maken voor de verdere verbreiding van e-health. Door de ervaringen van zorgvragers, zorgaanbieders en zorgverzekeraars samen te brengen wil Z3 een betere uitwisseling van zorgdata tot stand brengen. Een en ander moet leiden tot een betere communicatie tussen zorgverleners onderling en tussen zorgverlener en zorgvrager. Om dit te bereiken mikt Z3 op inhoudelijke en technische standaardisatie. Daarnaast wil Z3 ook bijdragen aan de benodigde infrastructuur en certificering. Een derde peiler bestaat uit onderzoek gericht op kwaliteitsverbetering.
donderdag 5 juli 2012
Twentse huisartsen lopen achter met eHealth
Twente loopt mijlenver achterop op gebied van eHealth en elektronische serviceverlening. Een afspraak kunnen maken met de huisarts via internet is eerder uitzondering dan regel.Van een zogenaamd e-consult is nog geen sprake. Technisch lijken de mogelijkheden onbegrensd, maar in de praktijk zijn de toepassingen zeldzaam.
dinsdag 3 juli 2012
VU ontwerpt slimme app om gezonder te leven
Wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam hebben een slimme smartphone-applicatie ontwikkeld die de gebruiker helpt zijn leefstijl aan te passen en op tijd medicijnen in te nemen. De app eMate achterhaalt met een vragenlijst waarom de gebruiker bijvoorbeeld te weinig beweegt en beredeneert vervolgens met een intelligent model hoe de gebruiker dit gedrag kan verbeteren. De app stuurt dan motiverende berichten en geeft advies op maat om de gebruiker aan het bewegen te krijgen. Op dit moment is eMate geschikt voor patiënten met diabetes type 2, HIV of hart- en vaatziekten, maar de onderzoekers streven ernaar de app in de toekomst ook te ontwikkelen voor andere patiëntengroepen en gezonde mensen.
Gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging is voor iedereen belangrijk, maar vooral voor patiënten met chronische aandoeningen. Gezond leven of op tijd medicijnen innemen verkleint bij hen de kans op complicaties waardoor de kwaliteit van leven verbetert. Maar het is voor velen erg lastig om leefstijladviezen op te volgen omdat ze in hun dagelijkse gedrag vasthouden aan gewoontes. Onderzoeker Nataliya Mogles: “Wij willen graag bij patiënten onderzoeken hoe effectief het systeem is en hoe zij gebruik van de app ervaren. Geïnteresseerde patiënten met een smartphone en toegang tot internet kunnen zich bij ons melden.”
Individuele coaching en ondersteuning is belangrijk om ongezond gedrag te veranderen. “eMate redeneert vanuit wetenschappelijk bewezen psychologische theorieën over gedragsverandering,” zegt Mogles. “Het systeem is gebruiksvriendelijk en gebruikers krijgen constant feedback op maat. Daarnaast is het ook goedkoop omdat er geen externe hulpverlener aan te pas komt.”
Gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging is voor iedereen belangrijk, maar vooral voor patiënten met chronische aandoeningen. Gezond leven of op tijd medicijnen innemen verkleint bij hen de kans op complicaties waardoor de kwaliteit van leven verbetert. Maar het is voor velen erg lastig om leefstijladviezen op te volgen omdat ze in hun dagelijkse gedrag vasthouden aan gewoontes. Onderzoeker Nataliya Mogles: “Wij willen graag bij patiënten onderzoeken hoe effectief het systeem is en hoe zij gebruik van de app ervaren. Geïnteresseerde patiënten met een smartphone en toegang tot internet kunnen zich bij ons melden.”
Individuele coaching en ondersteuning is belangrijk om ongezond gedrag te veranderen. “eMate redeneert vanuit wetenschappelijk bewezen psychologische theorieën over gedragsverandering,” zegt Mogles. “Het systeem is gebruiksvriendelijk en gebruikers krijgen constant feedback op maat. Daarnaast is het ook goedkoop omdat er geen externe hulpverlener aan te pas komt.”
maandag 2 juli 2012
Cegeka introduceert geheel vernieuwd elektronisch cliëntendossier
Buurtzorg en wijkverpleegkundigen krijgen steeds
meer verantwoordelijkheid als essentiële schakel in de zorgverlening.
Ook spelen kleine zelfstandige en zelfsturende teams binnen de zorg een
rol doordat zij de regie van het zorgproces voeren. Het nieuwe
multidisciplinaire elektronische cliëntendossier (ECD) van
Cegeka sluit volledig aan bij die ontwikkeling. Het Cegeka
Cliëntendossier helpt zorgverleners om deze verantwoordelijkheid op zich
te nemen en ondersteunt teams om de regie van het zorgproces optimaal
uit te voeren.
Niet alleen zorgverleners en behandelaars, maar ook
cliënten zelf willen het dossier kunnen inzien. Dat geldt ook voor de
naaste omgeving van de cliënt en dan niet alleen als zij op bezoek zijn
bij de zorginstelling, maar ook vanuit huis.
Bovendien zijn de zorgverleners vaak onderweg. Optimale zorg betekent
dat cliëntgegevens altijd en overal beschikbaar moeten zijn. Met het
Cegeka Cliëntendossier is dat mogelijk doordat deze oplossing volledig
op basis van webtechnologie werkt en daardoor
in een browser op elke computer, tablet of smartphone is te raadplegen.
Het cliëntendossier van Cegeka ondersteunt
multidisciplinair werken voor artsen, verzorgers en behandelaars, zoals
fysiotherapeuten. Zowel het zorgplan als het behandelplan zijn in één en
hetzelfde dossier beschikbaar en ook de rapportage
is integraal. Het zorgplan kan overweg met diverse zorgplanmethodieken,
zoals Zorgleefplan en SAMPC. Het cliëntendossier wordt automatisch aan
de gekozen methodiek aangepast. Behandelaars kunnen eenvoudig hun
instructies doorgeven aan de zorg en zorgverleners,
en artsen hebben op hun beurt direct inzicht in de
voortgangsrapportage. Uiteraard is alle vertrouwelijke informatie goed
afgeschermd.
Alle afspraken rondom de cliënt kunnen in de
zorgagenda binnen het Cegeka Cliëntendossier worden opgenomen en de
gebruikers kunnen vanuit verschillende invalshoeken werken. Er is een
agenda beschikbaar per cliënt, per afdeling en per behandelaar.