Voor de meeste zorg- en welzijninstellingen is het niet langer de vraag of ze iets met online hulpverlening doen, maar eerder ‘hoe’. Toch is het percentage contacten dat online plaatsvindt nog beperkt. De sleutel tot succes ligt volgens Frank Schalken, directeur van E-hulp.nl, bij het middlemanagement. “Zij moet de regie krijgen en nemen om zorgpaden en welzijndiensten met behulp van internet te transformeren.” Dat verklaarde hij bij de lancering van de managementeditie van het Handboek Online Hulpverlening. Het boek moet managers ondersteunen bij het uitrollen van e-health en het coachen van hun medewerkers in de nieuwe manier van werken.
vrijdag 30 augustus 2013
Top Vodafone kiest beste eHealth-app van Nederland
Vodafone en Waag Society zoeken de beste mobiele eHealth-app van Nederland en stellen een prijzenpot van 120.000 euro in het vooruitzicht. Eind volgende week loopt de inschrijftermijn af van deze zogeheten Mobiles for Good Challenge. De finale vindt plaats op 26 september in Amsterdam, tijdens Emerce eHealth. Zes finalisten zullen dan pitchen aan een jury, die aan het einde van de dag de winnaar bekend zal maken. EHealth is Emerce’ dagcongres over de digitale strategische ontwikkeling in de gezondheidszorg.
maandag 26 augustus 2013
Qconferencing introduceert Multi Media Videoruimte voor MDO overleg tussen ziekenhuizen
Qconferencing introduceert een Multi Media Video Ruimte die speciaal ingericht is voor Multi Disciplinair Overleg (MDO) tussen ziekenhuizen. Qconferencing host al het grootste medische videocommunicatie platform in Nederland. Meer dan 60 ziekenhuizen maken gebruik van de virtuele videoconferencing kamers voor onderlinge videocommunicatie.
Door de sterke toename van videoconferencing binnen de zorg ontstaat er ook een sterke behoefte aan standaard ingerichte multi media video ruimtes binnen de ziekenhuizen zelf. Inclusief specifieke medische eisen en wensen zoals de hoogste beeldkwaliteit en een zeer eenvoudige bediening zodat artsen het zelf kunnen bedienen.
Omdat er in een MDO overleg veel medische informatie gepresenteerd wordt, is de ruimte ingericht met 4 beeldschermen. Meerdere PACS beelden, patienteninformatie, videoconferencing, microscoop beelden het is allemaal gelijktijdig op een scherm te zien. De ruimte is voorzien van de nieuwste generatie FullHD videoconferencing apparatuur zodat in hoge kwaliteit videolinks opgezet kunnen worden met andere ziekenhuizen via beveiligde virtuele spreekkamers.Met een centraal bedieningspaneel bepaalt de arts zelf wat in beeld komt. En met dit touchpanel wordt ook de HD videoconferencing sessie gestart.
Smartboard technologie zorgt voor het het gebruik van interactieve whiteboard functionaliteit. Hierdoor is de ruimte ook geschikt voor het geven van trainingen. Omdat het om medische informatie gaat wordt de ruimte voorzien van een volledige FullHD 1080p digitale bekabeling en signaalroutering. Zo wordt de hoogste beeldkwaliteit bereikt. De inrichting is geschikt voor vrijwel elke vergaderzaal waarbij de omvang van de schermen afgestemd wordt op de grootte van de zaal. Ook kunnen meerdere medische bronnen zoals een PACS station aangesloten worden.
Door de sterke toename van videoconferencing binnen de zorg ontstaat er ook een sterke behoefte aan standaard ingerichte multi media video ruimtes binnen de ziekenhuizen zelf. Inclusief specifieke medische eisen en wensen zoals de hoogste beeldkwaliteit en een zeer eenvoudige bediening zodat artsen het zelf kunnen bedienen.
Omdat er in een MDO overleg veel medische informatie gepresenteerd wordt, is de ruimte ingericht met 4 beeldschermen. Meerdere PACS beelden, patienteninformatie, videoconferencing, microscoop beelden het is allemaal gelijktijdig op een scherm te zien. De ruimte is voorzien van de nieuwste generatie FullHD videoconferencing apparatuur zodat in hoge kwaliteit videolinks opgezet kunnen worden met andere ziekenhuizen via beveiligde virtuele spreekkamers.Met een centraal bedieningspaneel bepaalt de arts zelf wat in beeld komt. En met dit touchpanel wordt ook de HD videoconferencing sessie gestart.
Smartboard technologie zorgt voor het het gebruik van interactieve whiteboard functionaliteit. Hierdoor is de ruimte ook geschikt voor het geven van trainingen. Omdat het om medische informatie gaat wordt de ruimte voorzien van een volledige FullHD 1080p digitale bekabeling en signaalroutering. Zo wordt de hoogste beeldkwaliteit bereikt. De inrichting is geschikt voor vrijwel elke vergaderzaal waarbij de omvang van de schermen afgestemd wordt op de grootte van de zaal. Ook kunnen meerdere medische bronnen zoals een PACS station aangesloten worden.
Ordina stroomlijnt inkoopprocessen bij Martini Ziekenhuis
Het Martini Ziekenhuis heeft Ordina als partner geselecteerd voor de optimalisatie van de inkoop-, logistieke en financiële processen. Ordina gaat het Martini Ziekenhuis de komende vijf jaar helpen om een kostenbesparing van minimaal 2,5 procent op de inkoopkosten te realiseren door optimalisatie van het inkoopproces en de implementatie van een zorgspecifieke ERP-oplossing.
De vijfjarige overeenkomst heeft een geschatte waarde van circa 1,7 miljoen euro. Met deze overeenkomst vergroot Ordina haar aanwezigheid in de zorgmarkt.
Het Martini Ziekenhuis heeft zich met het zogeheten 'Topfit'-programma ten doel gesteld om besparingen te realiseren op ondersteunende processen, zodat er meer budget beschikbaar komt voor zorginnovatie en daarmee nog verdere verbetering van de zorgverlening. Een van de secundaire processen waar besparingsmogelijkheden zijn, is de inkoop van materialen en diensten. Ordina implementeert een op ziekenhuizen toegesneden gestandaardiseerd ERP-systeem waarmee het Groningse ziekenhuis onder andere snel een totaalinzicht in alle inkoopkosten krijgt. Vervolgens zal Ordina de inkoopprocessen bij het ziekenhuis optimaliseren. Het inkoopproces wordt aangesloten op 'webwinkels' van het ziekenhuis, waar eindgebruikers zoals artsen en verpleegkundigen de benodigde materialen snel kunnen bestellen. Door deze combinatie van procesoptimalisatie en slimme inzet van ICT kan het Martini Ziekenhuis slimmer inkopen om kosten te besparen.
De vijfjarige overeenkomst heeft een geschatte waarde van circa 1,7 miljoen euro. Met deze overeenkomst vergroot Ordina haar aanwezigheid in de zorgmarkt.
Het Martini Ziekenhuis heeft zich met het zogeheten 'Topfit'-programma ten doel gesteld om besparingen te realiseren op ondersteunende processen, zodat er meer budget beschikbaar komt voor zorginnovatie en daarmee nog verdere verbetering van de zorgverlening. Een van de secundaire processen waar besparingsmogelijkheden zijn, is de inkoop van materialen en diensten. Ordina implementeert een op ziekenhuizen toegesneden gestandaardiseerd ERP-systeem waarmee het Groningse ziekenhuis onder andere snel een totaalinzicht in alle inkoopkosten krijgt. Vervolgens zal Ordina de inkoopprocessen bij het ziekenhuis optimaliseren. Het inkoopproces wordt aangesloten op 'webwinkels' van het ziekenhuis, waar eindgebruikers zoals artsen en verpleegkundigen de benodigde materialen snel kunnen bestellen. Door deze combinatie van procesoptimalisatie en slimme inzet van ICT kan het Martini Ziekenhuis slimmer inkopen om kosten te besparen.
woensdag 21 augustus 2013
Leveroperatie? There’s an app for that
De iPad wordt niet alleen op school, maar ook veel in de zorg gebruikt. Daarbij moet niet alleen gedacht worden aan zelfzorg, in Duitsland is voor het eerst een leveroperatie uitgevoerd met behulp van een iPad. Er draait een speciale app die gebruik maakt van augmented reality.
donderdag 15 augustus 2013
UMC St Radboud onderzoekt meerwaarde Google Glass tijdens operatie
Op vrijdag 9 augustus j.l. hebben chirurgen van het UMC St Radboud tijdens
een kaakoperatie de Google Glass (“Google bril”) getest. Daarbij is onderzocht
of beelden van de operatie door de ‘bril van de arts’ toegevoegde waarden hebben
ten opzichte van beelden afkomstig van een traditionele vaste camera. Omdat je
op het beeldscherm meekijkt vanuit het perspectief van de arts, bleek de
kwaliteit van de beelden soms nog beter dan wanneer er direct over de schouder
van de arts wordt meegekeken. Het REshape & Innovation Center van het UMC St
Radboud test als eerste in Europa de Google Glass op het gebied van de
gezondheidszorg
De Google Glass biedt verschillende kansen. Medisch studenten kunnen bijvoorbeeld makkelijker meekijken met de chirurg, opnames kunnen vanuit het perspectief van de chirurg worden gemaakt en een collega aan de andere kant van de wereld kan op grond van waarheidsgetrouwe beelden een goed advies geven. Ook is getest of tijdens een operatie protocollen of andere informatie opgevraagd kunnen worden.
Tijdens deze eerste test zijn er ook enkele verbeterpunten bemerkt. Het afstellen van de camera kan nu wel zijdelings, maar zou ook van boven naar beneden moeten kunnen om precies bij de handen van de chirurg te filmen. Daarnaast zijn de beelden door de beweging van de drager soms wat schokkerig, wat met een ‘stabilizer’ in de software opgelost zou kunnen worden, en blijken de felle lampen op de operatiekamer het beeld nadelig te beïnvloeden. Het REshape Center is bezig met het maken van een app voor deze bril, bedoeld voor gebruik in de zorg. Met deze app wil het REshape Center een aantal van deze zaken oplossen.
Het REshape & Innovation Center van het UMC St Radboud gaat de mogelijkheden en beperkingen voor gebruik van de Google Glass in het ziekenhuis en daarbuiten verder verkennen, onder meer middels wetenschappelijk onderzoek. Ook wordt gekeken naar kosteneffectiviteit, veiligheid en inzet in bijvoorbeeld de thuiszorg door middel van het meekijken van een arts met de thuiszorgverpleegkundige. Het REshape & Innovation Center probeert techniek te vertalen naar toepassingen waarin de patiënt meer als partner optreedt. Lucien Engelen, directeur van dit centrum en tevens sinds 2011 verbonden aan de Singularity University/FutureMed in Silicon Valley (opgericht door o.a. Google en NASA), heeft de mogelijkheid deze bril te testen voor de gezondheidszorg en zo wellicht om te vormen tot een “Google Care Glass”.
De Google Glass biedt verschillende kansen. Medisch studenten kunnen bijvoorbeeld makkelijker meekijken met de chirurg, opnames kunnen vanuit het perspectief van de chirurg worden gemaakt en een collega aan de andere kant van de wereld kan op grond van waarheidsgetrouwe beelden een goed advies geven. Ook is getest of tijdens een operatie protocollen of andere informatie opgevraagd kunnen worden.
Tijdens deze eerste test zijn er ook enkele verbeterpunten bemerkt. Het afstellen van de camera kan nu wel zijdelings, maar zou ook van boven naar beneden moeten kunnen om precies bij de handen van de chirurg te filmen. Daarnaast zijn de beelden door de beweging van de drager soms wat schokkerig, wat met een ‘stabilizer’ in de software opgelost zou kunnen worden, en blijken de felle lampen op de operatiekamer het beeld nadelig te beïnvloeden. Het REshape Center is bezig met het maken van een app voor deze bril, bedoeld voor gebruik in de zorg. Met deze app wil het REshape Center een aantal van deze zaken oplossen.
Het REshape & Innovation Center van het UMC St Radboud gaat de mogelijkheden en beperkingen voor gebruik van de Google Glass in het ziekenhuis en daarbuiten verder verkennen, onder meer middels wetenschappelijk onderzoek. Ook wordt gekeken naar kosteneffectiviteit, veiligheid en inzet in bijvoorbeeld de thuiszorg door middel van het meekijken van een arts met de thuiszorgverpleegkundige. Het REshape & Innovation Center probeert techniek te vertalen naar toepassingen waarin de patiënt meer als partner optreedt. Lucien Engelen, directeur van dit centrum en tevens sinds 2011 verbonden aan de Singularity University/FutureMed in Silicon Valley (opgericht door o.a. Google en NASA), heeft de mogelijkheid deze bril te testen voor de gezondheidszorg en zo wellicht om te vormen tot een “Google Care Glass”.
vrijdag 9 augustus 2013
Nieuwe algemeen directeur PinkRoccade Healthcare
Total Specific Solutions heeft voor een van haar ondernemingen, PinkRoccade Healthcare, een nieuwe algemeen directeur aangesteld. Huub Deterd is de nieuwe algemeen directeur. Hij neemt deze functie over van Ton Hafkamp. De heer Hafkamp was algemeen directeur sinds 2007. Onder leiding van Ton Hafkamp heeft PinkRoccade Healthcare de afgelopen periode een belangrijke groei doorgemaakt. In omvang is PinkRoccade Healthcare gegroeid en is er veel geïnvesteerd in het naar de gezondheidszorgmarkt brengen van nieuwe en innovatieve softwareproducten die gezondheidszorginstellingen helpen zich nog beter te kunnen focussen op het leveren van goede zorg. Daarmee heeft PinkRoccade Healthcare deze fase afgesloten. Huub Deterd, die de afgelopen periode naast Ton Hafkamp als directeur PinkRoccade Healthcare heeft meebestuurd, is zijn opvolger en zal verder werken aan het ontwikkelen en uitbouwen van de onderneming. Het directieteam van PinkRoccade Healthcare bestaat vanaf heden uit Huub Deterd als algemeen directeur, Rob Eijbergen als financieel directeur en Pascale Thoma als operationeel directeur.
dinsdag 6 augustus 2013
Minddistrict integreert videobellen in ehealthplatform
Minddistrict integreert als eerste leverancier een beveiligde videobeldienst naadloos in een ehealthplatform. Door middel van videobellen kunnen cliënt en zorgprofessionals met behulp van een eigen pc, tablet of smartphone op een eenvoudige en veilige manier met elkaar communiceren zonder dat de cliënt fysiek naar een instelling hoeft te komen. ‘Ook in het tijdperk ehealth is het contact tussen cliënt en behandelaar nog altijd de basis voor een goede behandeling. Door videobellen te integreren in het platform wordt het voor cliënt en behandelaar eenvoudig om videocontact te combineren met online modules,’ aldus Minddistrict directeur Mark Willems.
GGZ inGeest is in 2012 gestart met videobellen voor EPA-patiënten (patiënten met een ernstig psychiatrische aandoening). Inmiddels kunnen ruim 100 cliënten uit de EPA- doelgroep contact leggen met zorgprofessionals van GGZ Ingeest. De instelling gaat zich de komende tijd richten op het verder integreren van videobellen in de bestaande behandeling. Thijs Stoop, bestuurder bij GGZ inGeest: ‘videobellen is een middel om flexibeler en gemakkelijker te communiceren tussen patiënt en behandelaar maar ook tussen behandelaren onderling. Dit is al geruime tijd een enorme wens van de organisatie. Het realiseren van videobellen en dat integreren in het platform is voor GGZ inGeest een belangrijke stap. Het zet de deur open naar verdere innovatie .’
Videobellen stelt instellingen in staat om het aantal face-to-face-contacten en huisbezoeken te reduceren, terwijl persoonlijk contact en de mogelijkheid tot observaties aanwezig blijven. Tegelijkertijd komen zorginstellingen steeds verder onder druk te staan door oplopende kosten. Meer cliënten moeten in minder tijd behandeld worden, zonder dat daarbij de kwaliteit omlaag gaat.
GGZ inGeest is in 2012 gestart met videobellen voor EPA-patiënten (patiënten met een ernstig psychiatrische aandoening). Inmiddels kunnen ruim 100 cliënten uit de EPA- doelgroep contact leggen met zorgprofessionals van GGZ Ingeest. De instelling gaat zich de komende tijd richten op het verder integreren van videobellen in de bestaande behandeling. Thijs Stoop, bestuurder bij GGZ inGeest: ‘videobellen is een middel om flexibeler en gemakkelijker te communiceren tussen patiënt en behandelaar maar ook tussen behandelaren onderling. Dit is al geruime tijd een enorme wens van de organisatie. Het realiseren van videobellen en dat integreren in het platform is voor GGZ inGeest een belangrijke stap. Het zet de deur open naar verdere innovatie .’
Videobellen stelt instellingen in staat om het aantal face-to-face-contacten en huisbezoeken te reduceren, terwijl persoonlijk contact en de mogelijkheid tot observaties aanwezig blijven. Tegelijkertijd komen zorginstellingen steeds verder onder druk te staan door oplopende kosten. Meer cliënten moeten in minder tijd behandeld worden, zonder dat daarbij de kwaliteit omlaag gaat.