Behandelingen via het internet kunnen een depressie voorkomen, of depressieve klachten minderen. Van de mensen met depressieve klachten die een behandeling thuis via het internet krijgen, zijn na een jaar ongeveer 40 procent minder depressief. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Claudia Buntrock. Bovendien is deze nieuwe vorm van therapie ook goedkoper dan de gebruikelijke zorg van depressieve klachten.
Voorkomen is dus niet alleen beter, maar ook goedkoper dan genezen. Buntrock: “Mijn onderzoek sluit aan bij de richtlijnen voor de behandeling van depressie in de Geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Die raden aan om behandelingen van lage intensiteit te geven om (aanhoudende) depressieve klachten en milde tot matige depressie te kunnen controleren. Ondersteuning thuis via het internet kan een aanvulling op de traditionele behandelingen zijn. Bovendien geeft het internet de kans om veel mensen te bereiken en kan daarom een veelbelovende strategie zijn om de last van de ziekte veroorzaakt door een depressie efficiënt te verlichten.”
Via zes lessen konden mensen met een grote kans op een depressie vanachter hun eigen computer vaardigheden aanleren die – hopelijk – in de toekomst narigheid op afstand houden. Buntrock verzamelde meer dan vierhonderd proefpersonen die allemaal een vergrote kans hadden om depressief te worden. Zij deelde de proefpersonen willekeurig in twee groepen in. De ene groep werd behandeld als altijd, en de andere groep had toegang tot de internetinterventie. In de eerste plaats zorgde de interventie voor een grotere vermindering van depressieve klachten en dit effect bleef tot de 6 en 12 maanden stabiel. Daarnaast bleek dat de behandeling via internet het risico op het ontstaan van een depressie effectief kon verminderen of vertragen.
donderdag 30 november 2017
woensdag 29 november 2017
Vital10 en KPN verbeteren de zorg voor hartpatiënten
KPN en Vital10 gaan een samenwerking aan op het gebied van zorg op afstand. Door de veilige zorgverbindingen van KPN en de expertise van Vital10 is het mogelijk om op afstand begeleiding te krijgen van een cardioloog waardoor hartpatiënten beter en sneller kunnen worden geholpen. De samenwerking past in het streven van beide partijen om met innovatieve ICT de kwaliteit van de zorg te verbeteren tegen lagere kosten en met meer regie voor de patiënt.
De huisarts maakt een ECG meting met behulp van CardioSecur – een mobiel ECG systeem, waar KPN Ventures onlangs in heeft geïnvesteerd. De cardioloog kijkt op afstand mee en helpt de huisarts in het stellen van de juiste diagnose door een ECG beoordeling op afstand. Door daarnaast in virtueel overleg te treden met de cardioloog krijgt de huisarts extra mogelijkheden om de juiste diagnose te stellen. De patiënt krijgt hierdoor sneller een diagnose en hoeft niet naar de cardioloog voor een ECG. De dienst wordt aangeboden door E-Zorg – 100 procent dochteronderneming van KPN – leverancier van veilige zorgverbindingen en diagnostiek op afstand.
Huisarts en praktijkondersteuners krijgen een training op locatie met uitleg over het ECG, de software en de communicatie met de cardioloog. De cardiologen kijken op afstand mee en zijn 24 uur per dag zeven dagen in de week beschikbaar. Hierdoor is sneller een diagnose beschikbaar wat zorgt voor een effectiever en beter behandeltraject. Behalve beoordelingen van ECG’s kan de huisarts de cardioloog ook verzoeken om hem op afstand te helpen bij diagnose en behandeling.
De huisarts maakt een ECG meting met behulp van CardioSecur – een mobiel ECG systeem, waar KPN Ventures onlangs in heeft geïnvesteerd. De cardioloog kijkt op afstand mee en helpt de huisarts in het stellen van de juiste diagnose door een ECG beoordeling op afstand. Door daarnaast in virtueel overleg te treden met de cardioloog krijgt de huisarts extra mogelijkheden om de juiste diagnose te stellen. De patiënt krijgt hierdoor sneller een diagnose en hoeft niet naar de cardioloog voor een ECG. De dienst wordt aangeboden door E-Zorg – 100 procent dochteronderneming van KPN – leverancier van veilige zorgverbindingen en diagnostiek op afstand.
Huisarts en praktijkondersteuners krijgen een training op locatie met uitleg over het ECG, de software en de communicatie met de cardioloog. De cardiologen kijken op afstand mee en zijn 24 uur per dag zeven dagen in de week beschikbaar. Hierdoor is sneller een diagnose beschikbaar wat zorgt voor een effectiever en beter behandeltraject. Behalve beoordelingen van ECG’s kan de huisarts de cardioloog ook verzoeken om hem op afstand te helpen bij diagnose en behandeling.
dinsdag 28 november 2017
ICT-probleem legt computers Antwerpse ziekenhuizen plat
Een niet nader genoemd ICT-probleem heeft Antwerpse ziekenhuizen die onderdeel zijn van de ZNA-groep platgelegd. Volgens een woordvoerster is er geen sprake van een digitale aanval. Door het probleem werken computersystemen niet. Afspraken en scans gaan wel door, maar personeel moet afspraken met de hand invoeren en het is onmogelijk scans door te sturen, meldt Gazet van Antwerpen. De website van de ZNA-groep is ook offline. ZNA is een fusie van negen ziekenhuizen, waarvan Middelheim de grootste is.
Panasonic-tablets voor thuiszorgmedewerkers van Wit-Gele Kruis Oost-Vlaanderen
Het Wit-Gele Kruis van Oost-Vlaanderen, een van de grootste thuiszorgorganisaties in België, heeft de meer dan 1.400 verpleegkundigen voorbereid op de digitale transformatie van de gezondheidszorg. Hiervoor krijgen de verpleegkundigen de beschikking over een Panasonic FZ-A2 Toughpad en een nieuwe mobility-oplossing waarmee ze al hun administratieve taken, zoals dagplanning, het bijwerken van verpleegkundige dossiers en de informatie-uitwisseling met huisartsen volledig paperless en realtime kunnen uitvoeren.
Het Wit-Gele Kruis stelde enkele belangrijke eisen aan de nieuwe hardware. Zo was een Android-toestel voor de applicaties van het Wit-Gele Kruis vereist en moest er een dedicated 4G module in het toestel zelf aanwezig zijn. Op deze manier kan er een realtime verbinding gemaakt worden met de back office.
Daarnaast werd ook specifiek gezocht naar een toestel met een interne, dedicated eID-reader. Mede dankzij deze reader verliezen de thuisverpleegkundigen minder tijd voor het maken van een verbinding met een externe eID-reader en wordt de administratieve takenlast tot een minimum beperkt. De eID-reader wordt al sinds eind 2015 binnen het Wit-Gele Kruis gebruikt, maar hij werd op 1 oktober 2017 door de Belgische overheid verplicht gesteld in het kader van het officieel registreren van patiëntenbezoeken. Alleen als de eID of een gelijkgesteld document ingelezen is (met een maximum afwijking van 10% van de toegestane handmatige invoer per verpleegkundige) betaalt het ziekenfonds van de patiënt de kosten via de derdebetalersregeling terug.
Het Wit-Gele Kruis stelde enkele belangrijke eisen aan de nieuwe hardware. Zo was een Android-toestel voor de applicaties van het Wit-Gele Kruis vereist en moest er een dedicated 4G module in het toestel zelf aanwezig zijn. Op deze manier kan er een realtime verbinding gemaakt worden met de back office.
Daarnaast werd ook specifiek gezocht naar een toestel met een interne, dedicated eID-reader. Mede dankzij deze reader verliezen de thuisverpleegkundigen minder tijd voor het maken van een verbinding met een externe eID-reader en wordt de administratieve takenlast tot een minimum beperkt. De eID-reader wordt al sinds eind 2015 binnen het Wit-Gele Kruis gebruikt, maar hij werd op 1 oktober 2017 door de Belgische overheid verplicht gesteld in het kader van het officieel registreren van patiëntenbezoeken. Alleen als de eID of een gelijkgesteld document ingelezen is (met een maximum afwijking van 10% van de toegestane handmatige invoer per verpleegkundige) betaalt het ziekenfonds van de patiënt de kosten via de derdebetalersregeling terug.
maandag 27 november 2017
Apple Watch detecteert hoge bloeddruk en slaapapneu
De Apple Watch is niet alleen interessant voor sporters, de wearable van Apple staat ook op medisch gebied zijn mannetje. De makers van de app Cardiogram hebben in een studie aangetoond dat de Apple Watch een hoge bloeddruk en slaapapneu kan detecteren. Apple’s wearable kon de kwalen met een nauwkeurigheid van respectievelijk 82 procent en 90 procent opspeuren. Er zijn geen extra sensoren op het lichaam nodig nodig, de hartslagmeter en accelerometer voldoen.
vrijdag 24 november 2017
Crowdfunding voor knuffelbare slaaprobot
De Delftse startup Somnox is een crowdfundingscampagne gestart om haar knuffelbare slaaprobot, bedoeld om mensen een betere nachtrust te bieden, op de markt te kunnen brengen.
De start-up is opgericht door vier studenten van de TU Delft, onder wie Julian Jagtenberg. Hij bedacht de slaaprobot tijdens zijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en het team maakte een prototype voor de minor Robotics.
De robot, die er door een zacht omhulsel uitziet als een kussen, simuleert de menselijke ademhaling. De toenmalige studenten hebben uit bestaand onderzoek geleerd dat het 'overnemen' van een rustige ademhaling van een ander, mensen helpt om in slaap te vallen.
De Somnox slaaprobot is tot 14 december beschikbaar voor pre-order op Kickstarter.
De start-up is opgericht door vier studenten van de TU Delft, onder wie Julian Jagtenberg. Hij bedacht de slaaprobot tijdens zijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en het team maakte een prototype voor de minor Robotics.
De robot, die er door een zacht omhulsel uitziet als een kussen, simuleert de menselijke ademhaling. De toenmalige studenten hebben uit bestaand onderzoek geleerd dat het 'overnemen' van een rustige ademhaling van een ander, mensen helpt om in slaap te vallen.
De Somnox slaaprobot is tot 14 december beschikbaar voor pre-order op Kickstarter.
donderdag 23 november 2017
Nieuwe website Volgjezorg.nl geeft patiënt meer inzicht
Een dezer dagen is de website volgjezorg.nl gelanceerd. De website is bedoeld voor alle Nederlanders die toestemming hebben gegeven voor het uitwisselen van hun medische gegevens via het Landelijk Schakelpunt, of overwegen dat te doen. Onder de noemer ‘Volg je zorg’ krijgen patiënten bovendien informatie over de uitwisseling van medische gegevens en de ontwikkelingen daarin
“Wij nemen als Nederlanders steeds meer regie over onze eigen gezondheid”, volgens Marc van Aart, directeur Markt en Klant bij VZVZ. “Daar hoort niet alleen het geven van toestemming voor het uitwisselen van je medische gegevens bij, maar ook het volgen van wat er met je gegevens gebeurt. De nieuwe website is juist daar voor bedoeld.” Om de eigen regie vorm te geven is de website ingericht op regelmatig bezoek.
De website maakt het mogelijk om nu en in de toekomst toestemming te geven en te beheren. Initiatiefnemer VZVZ is de beheerder van het Landelijk Schakelpunt, het netwerk waarover zorgverleners de gegevens van ruim 12 miljoen Nederlanders delen. Patiënten verlangen transparantie. Zij kunnen op volgjezorg.nl precies zien wie gegevens heeft aangemeld en wie gegevens heeft geraadpleegd. Goed beveiligd dankzij het gebruik van DigiD met sms.
“Wij nemen als Nederlanders steeds meer regie over onze eigen gezondheid”, volgens Marc van Aart, directeur Markt en Klant bij VZVZ. “Daar hoort niet alleen het geven van toestemming voor het uitwisselen van je medische gegevens bij, maar ook het volgen van wat er met je gegevens gebeurt. De nieuwe website is juist daar voor bedoeld.” Om de eigen regie vorm te geven is de website ingericht op regelmatig bezoek.
De website maakt het mogelijk om nu en in de toekomst toestemming te geven en te beheren. Initiatiefnemer VZVZ is de beheerder van het Landelijk Schakelpunt, het netwerk waarover zorgverleners de gegevens van ruim 12 miljoen Nederlanders delen. Patiënten verlangen transparantie. Zij kunnen op volgjezorg.nl precies zien wie gegevens heeft aangemeld en wie gegevens heeft geraadpleegd. Goed beveiligd dankzij het gebruik van DigiD met sms.
woensdag 22 november 2017
Elf onderzoekers ontvangen Pioneers in Health Care vouchers 2017
Op 21 november reikte het ‘Pioneers in Health Care’ (PIHC) Innovatiefonds 11 vouchers uit van elk 50.000 of 75.000 euro. De vouchers worden uitgereikt om initiatieven gericht op het stimuleren van samenwerking tussen organisaties in de regio op het gebied van de zorg en medische technologie te stimuleren. De winnende initiatieven draaien om het verbeteren van de zorg voor patiënten met inzet van nieuwe technologie. Het is de vierde keer dat de vouchers zijn uitgereikt door het fonds, dat gevormd wordt door de Universiteit Twente, Medisch Spectrum Twente, Ziekenhuisgroep Twente, Deventer Ziekenhuis, Hogeschool Saxion en Menzis.
Dit jaar zijn er 34 onderzoeksvoorstellen ingediend, waarvan de 11 beste projecten zijn bepaald. De voorstellen zijn beoordeeld op onder andere de relevantie voor de kliniek, de technologische uitdaging en de mate van samenwerking tussen de onderzoekers en medisch specialisten. Acht vouchers zijn uitgereikt aan initiatieven tussen de UT en MST en/of ZGT, waarvan vier in samenwerking met Saxion. Twee vouchers zijn door Menzis ter beschikking gesteld voor vergelijkbare projecten met een speciale focus op de regio, en één voucher betreft een samenwerking tussen de UT en het Deventer Ziekenhuis. Bestuursvoorzitter Gita Gallé van het Deventer Ziekenhuis is blij met toetreding tot de Pioneers in Health Care: “Als topklinisch opleidingsziekenhuis ervaren we dagelijks hoe de combinatie van patiëntenzorg, onderzoek en innovatie elkaar versterkt. Door in deze regio goed samen te werken in onderzoek en innovatie stimuleren we elkaar om kennis en creatieve concepten te delen en zo concrete producten te ontwikkelen die de zorg vernieuwen.”
Dit jaar zijn er 34 onderzoeksvoorstellen ingediend, waarvan de 11 beste projecten zijn bepaald. De voorstellen zijn beoordeeld op onder andere de relevantie voor de kliniek, de technologische uitdaging en de mate van samenwerking tussen de onderzoekers en medisch specialisten. Acht vouchers zijn uitgereikt aan initiatieven tussen de UT en MST en/of ZGT, waarvan vier in samenwerking met Saxion. Twee vouchers zijn door Menzis ter beschikking gesteld voor vergelijkbare projecten met een speciale focus op de regio, en één voucher betreft een samenwerking tussen de UT en het Deventer Ziekenhuis. Bestuursvoorzitter Gita Gallé van het Deventer Ziekenhuis is blij met toetreding tot de Pioneers in Health Care: “Als topklinisch opleidingsziekenhuis ervaren we dagelijks hoe de combinatie van patiëntenzorg, onderzoek en innovatie elkaar versterkt. Door in deze regio goed samen te werken in onderzoek en innovatie stimuleren we elkaar om kennis en creatieve concepten te delen en zo concrete producten te ontwikkelen die de zorg vernieuwen.”
'Nederland loopt voorop in Europa met digitalisering van de zorg'
Nederlandse zorgorganisaties lopen in Europa voorop met het gebruik
van het elektronische patiëntendossier (EPD). Dat blijkt uit nieuw
onderzoek naar zorg-ICT door HIMSS Europa, de not-for-profit zorg-ICT
organisatie. Door de hoge digitalisatiegraad van patiëntgegevens zien
Nederlandse zorgorganisaties de eigen regie van patiënten zowel als een
uitdaging (20%) als een prioriteit.
Patiëntdata en hoe je daar mee om moet gaan, staan hoog op de prioriteitenlijst van Nederlandse zorgorganisaties. Verreweg de belangrijkste kwestie voor de komende twee tot drie jaar in Nederland is het uitwisselen van digitale patiëntgegevens en medische gegevens met externe organisaties. Dat is niet verwonderlijk gezien de intensieve maatschappelijke discussie over het programma MedMij. Het laat bovendien zien dat Nederlandse zorgorganisaties bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuwe patiëntgerichte benadering van de gezondheidszorg.
Nederland heeft een lichte voorsprong op veel van de andere Europese landen in digitalisering van de zorg. Dat blijkt onder meer uit de hoge digitalisatiegraad van patiëntgegevens en uit het grote aantal ICT-professionals in de zorg. Toch zegt nog steeds ruim de helft van de professionals in zorg-ICT dat het ICT-budget voor 2017-2018 te laag is. Dat laat aan de ene kant zien dat er met een beperkt budget veel bereikt kan worden, aan de andere kant is dat een verklaring voor het feit dat de digitale volwassenheid van Nederlandse zorgorganisaties relatief laag ingeschat wordt.
Voor dit jaarlijkse onderzoek van HIMSS Europe in samenwerking met Hyland (HIMSS Analytics European Annual Survey) hebben bijna 600 zorg- en ICT-professionals uit heel Europa hun visie gegeven op basis waarvan een digitale agenda voor de nabije toekomst kan worden samengesteld. De resultaten zijn gepresenteerd tijdens de ‘Health in the Digital Society. Digital Society for Health’ conferentie in Tallinn (Estland) vorige maand.
Patiëntdata en hoe je daar mee om moet gaan, staan hoog op de prioriteitenlijst van Nederlandse zorgorganisaties. Verreweg de belangrijkste kwestie voor de komende twee tot drie jaar in Nederland is het uitwisselen van digitale patiëntgegevens en medische gegevens met externe organisaties. Dat is niet verwonderlijk gezien de intensieve maatschappelijke discussie over het programma MedMij. Het laat bovendien zien dat Nederlandse zorgorganisaties bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuwe patiëntgerichte benadering van de gezondheidszorg.
Nederland heeft een lichte voorsprong op veel van de andere Europese landen in digitalisering van de zorg. Dat blijkt onder meer uit de hoge digitalisatiegraad van patiëntgegevens en uit het grote aantal ICT-professionals in de zorg. Toch zegt nog steeds ruim de helft van de professionals in zorg-ICT dat het ICT-budget voor 2017-2018 te laag is. Dat laat aan de ene kant zien dat er met een beperkt budget veel bereikt kan worden, aan de andere kant is dat een verklaring voor het feit dat de digitale volwassenheid van Nederlandse zorgorganisaties relatief laag ingeschat wordt.
Voor dit jaarlijkse onderzoek van HIMSS Europe in samenwerking met Hyland (HIMSS Analytics European Annual Survey) hebben bijna 600 zorg- en ICT-professionals uit heel Europa hun visie gegeven op basis waarvan een digitale agenda voor de nabije toekomst kan worden samengesteld. De resultaten zijn gepresenteerd tijdens de ‘Health in the Digital Society. Digital Society for Health’ conferentie in Tallinn (Estland) vorige maand.
dinsdag 21 november 2017
Vlaamse zorgrobot werkt samen met zorgverleners
Imec introduceert een eerste zorgrobot die gericht en persoonlijk kan interageren met rusthuisbewoners. De robot kan bijvoorbeeld zijn volume aanpassen bij hardhorigen, of een verhaal vertellen dat inspeelt op de interesses van de bewoner om hem of haar te kalmeren en te helpen, totdat de zorgmedewerkers kunnen ingrijpen.
Zora is een commercieel verkrijgbare robot waar Zora Robotics een zorgversie van heeft gemaakt, zegt Tommy Deblieck, projectleider en CEO van Zora Robotics. 'Maar in dit project zijn we nog een stap verder gegaan en hebben we de robot gekoppeld aan een cloudgebaseerd platform dat door imec ontwikkeld werd en waarin real-time sensordata worden omgezet in contextinformatie."
WONDER is een imec.icon onderzoeksproject gefinancierd door imec en VLAIO (Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen). Imec.icon projecten zijn opgezet als een O&O-samenwerking tussen bedrijven en academische onderzoeksgroepen met de bedoeling om geavanceerde commerciële producten mogelijk te maken. De partners van het WONDER project waren enerzijds het bedrijf Zora Robotics, leveranciers van de Zora robot, en Xetal, ontwikkelaars van IoT-sensoren.
Zora is een commercieel verkrijgbare robot waar Zora Robotics een zorgversie van heeft gemaakt, zegt Tommy Deblieck, projectleider en CEO van Zora Robotics. 'Maar in dit project zijn we nog een stap verder gegaan en hebben we de robot gekoppeld aan een cloudgebaseerd platform dat door imec ontwikkeld werd en waarin real-time sensordata worden omgezet in contextinformatie."
WONDER is een imec.icon onderzoeksproject gefinancierd door imec en VLAIO (Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen). Imec.icon projecten zijn opgezet als een O&O-samenwerking tussen bedrijven en academische onderzoeksgroepen met de bedoeling om geavanceerde commerciële producten mogelijk te maken. De partners van het WONDER project waren enerzijds het bedrijf Zora Robotics, leveranciers van de Zora robot, en Xetal, ontwikkelaars van IoT-sensoren.
maandag 20 november 2017
Nieuwe pil checkt met sensor of je hem wel inneemt
De Amerikaanse toezichthouder op de farmaceutische industrie heeft voor het eerst een 'Big Brother-pil' goedgekeurd. De Abilify MyCite bevat een sensor waarmee het mogelijk is om bij te houden of een patiënt de pil heeft genomen. Het medicijn is bedoeld voor de behandeling van schizofrenie, bipolaire stoornis en depressies. De sensor stuurt een bericht naar een draagbare pleister die de melding vervolgens weer doorstuurt naar een mobiele app, zodat patiënten kunnen bijhouden of ze hun pil niet vergeten zijn.
vrijdag 17 november 2017
Naaldloos prikje beste tech-idee van 2017
Het idee van de Universiteit Twente om mensen medicijnen toe te dienen zonder dat daar naalden voor nodig zijn, is als beste tech-idee van 2017 uit de bus gekomen.
Alleen al in de medische wereld worden jaarlijks meer dan 12 miljard naalden gebruikt. Maar naast de impact die de naaldjes hebben op mensen die er bang voor zijn, heeft het ook invloed op het milieu. De start-up InkBeams ontwikkelde daarom een nieuwe methode: het naaldloos injecteren van medicijnen. Een initiatief dat KIJK vandaag beloont met de award ‘Beste tech-idee van 2017’.
De winnaar werd gekozen uit een longlist van twintig inspirerende, recente tech-ideeën van eigen bodem, samengesteld door de KIJK-redactie op basis van een rondgang langs onafhankelijke experts, technische universiteiten en instanties die startups een kans geven. Daarna kon het publiek online een favoriet kiezen, en dat leverde ruim 3600 stemmen op. Bovendien werden de genomineerde ideeën beoordeeld door een vakjury, bestaande uit technologie- en innovatie-expert Danny Mekíc, promovenda Jacqueline Heinerman, maker Astrid Poot, tech-redacteur bij NU.nl Jeroen Kraan en KIJK-hoofdredacteur (a.i.) André Kesseler.
Het idee van het naaldloze prikje kreeg maar liefst 729 stemmen. Ook de jury was enthousiast. “InkBeams is een mooi en relevant idee”, oordeelde jurylid Astrid Poot. “Veel mensen zijn bang voor naalden en als dit ook nog zorgt dat er minder afval van weggegooide naalden wordt geproduceerd, zou dat tof zijn.”
Alleen al in de medische wereld worden jaarlijks meer dan 12 miljard naalden gebruikt. Maar naast de impact die de naaldjes hebben op mensen die er bang voor zijn, heeft het ook invloed op het milieu. De start-up InkBeams ontwikkelde daarom een nieuwe methode: het naaldloos injecteren van medicijnen. Een initiatief dat KIJK vandaag beloont met de award ‘Beste tech-idee van 2017’.
De winnaar werd gekozen uit een longlist van twintig inspirerende, recente tech-ideeën van eigen bodem, samengesteld door de KIJK-redactie op basis van een rondgang langs onafhankelijke experts, technische universiteiten en instanties die startups een kans geven. Daarna kon het publiek online een favoriet kiezen, en dat leverde ruim 3600 stemmen op. Bovendien werden de genomineerde ideeën beoordeeld door een vakjury, bestaande uit technologie- en innovatie-expert Danny Mekíc, promovenda Jacqueline Heinerman, maker Astrid Poot, tech-redacteur bij NU.nl Jeroen Kraan en KIJK-hoofdredacteur (a.i.) André Kesseler.
Het idee van het naaldloze prikje kreeg maar liefst 729 stemmen. Ook de jury was enthousiast. “InkBeams is een mooi en relevant idee”, oordeelde jurylid Astrid Poot. “Veel mensen zijn bang voor naalden en als dit ook nog zorgt dat er minder afval van weggegooide naalden wordt geproduceerd, zou dat tof zijn.”
TU/e-spin-off Xeltis haalt 45 miljoen euro op voor zelfherstellende hartklep
Xeltis kondigde deze week de overtekende serie C financiering van 45 miljoen euro aan. De serie C financiering ondersteunt toekomstige klinische activiteiten en verdere product- en marktontwikkeling van Xeltis’ vernieuwende pulmonale- en aorta-klepprogramma’s. Dit is de grootste investeringsronde voor een privaat bedrijf in medische hulpmiddelen in Europa in 2017.
De nieuwe financiering wordt geleid door een wereldwijde strategische investeerder met verdere deelname van venture capital fonds Ysios Capital en een aantal grote private investeerders. Bestaande institutionele investeerders (LSP, Kurma partners en VI partners) en private investeerders namen ook deel aan de financiering.
“Xeltis wil graag patiënten met kunsthartkleppen, die vaak na enige tijd vervangen moeten worden, een alternatief bieden met zijn nieuwe techniek om hartkleppen te herstellen. Dit zal uiteindelijk het leven van de patiënten verbeteren en de zorgkosten verminderen,” zegt Xeltis Chief Executive Officer (CEO) Laurent Grandidier. “Deze forse financiering helpt bij het voortzetten van onze strategie. Zo ondersteunt het een snelle ontwikkeling van onze pulmonale-en aorta hartklep-programma’s en kan het, door onze nieuwe aanpak om hartkleppen te herstellen, de behandeling van defecte hartkleppen veranderen.”
Xeltis-hartkleppen stellen het eigen lichaam in staat een hartklep te herstellen via een natuurlijk proces genaamd Endogeen Weefselherstel (Endogenous Tissue Restoration, ETR). Met ETR vormt de patiënt zelf eigen weefsel binnenin de Xeltis hartklep waardoor een nieuwe, natuurlijke en volledig functionele hartklep ontstaat. Door ETR worden de geïmplanteerde hartkleppen van Xeltis langzaam vervangen door natuurlijk weefsel en geabsorbeerd. Deze techniek is gebaseerd op eerdere onderzoeken aan de TU Eindhoven. De R&D-afdeling van Xeltis is nog steeds gehuisvest op de TU/e-campus.
De eerste klinische haalbaarheidsstudie voor de pulmonale hartklep, ‘Xplore-I’ loopt nu in Europa en Azië. In januari keurde de U.S. Food and Drug Administration (FDA) een Investigational Device Exemption (IDE) goed voor een vroeg haalbaarheidsonderzoek (Early Feasibility Study - EFS), voor het implanteren van Xeltis’ pulmonaalkleppen in tien patiënten. Momenteel nemen vier vooraanstaande centra in de Verenigde Staten deel aan de klinische studie Xplore-II.
De nieuwe financiering wordt geleid door een wereldwijde strategische investeerder met verdere deelname van venture capital fonds Ysios Capital en een aantal grote private investeerders. Bestaande institutionele investeerders (LSP, Kurma partners en VI partners) en private investeerders namen ook deel aan de financiering.
“Xeltis wil graag patiënten met kunsthartkleppen, die vaak na enige tijd vervangen moeten worden, een alternatief bieden met zijn nieuwe techniek om hartkleppen te herstellen. Dit zal uiteindelijk het leven van de patiënten verbeteren en de zorgkosten verminderen,” zegt Xeltis Chief Executive Officer (CEO) Laurent Grandidier. “Deze forse financiering helpt bij het voortzetten van onze strategie. Zo ondersteunt het een snelle ontwikkeling van onze pulmonale-en aorta hartklep-programma’s en kan het, door onze nieuwe aanpak om hartkleppen te herstellen, de behandeling van defecte hartkleppen veranderen.”
Xeltis-hartkleppen stellen het eigen lichaam in staat een hartklep te herstellen via een natuurlijk proces genaamd Endogeen Weefselherstel (Endogenous Tissue Restoration, ETR). Met ETR vormt de patiënt zelf eigen weefsel binnenin de Xeltis hartklep waardoor een nieuwe, natuurlijke en volledig functionele hartklep ontstaat. Door ETR worden de geïmplanteerde hartkleppen van Xeltis langzaam vervangen door natuurlijk weefsel en geabsorbeerd. Deze techniek is gebaseerd op eerdere onderzoeken aan de TU Eindhoven. De R&D-afdeling van Xeltis is nog steeds gehuisvest op de TU/e-campus.
De eerste klinische haalbaarheidsstudie voor de pulmonale hartklep, ‘Xplore-I’ loopt nu in Europa en Azië. In januari keurde de U.S. Food and Drug Administration (FDA) een Investigational Device Exemption (IDE) goed voor een vroeg haalbaarheidsonderzoek (Early Feasibility Study - EFS), voor het implanteren van Xeltis’ pulmonaalkleppen in tien patiënten. Momenteel nemen vier vooraanstaande centra in de Verenigde Staten deel aan de klinische studie Xplore-II.
Willem Ernst Herter (Pacmed): Met machine learning kunnen wij een waardevolle aanvulling zijn op de expertise van een arts
De richtlijn voor de behandeling van urineweg-infectieziekten is gebaseerd op een onderzoek onder 5000 patiënten. Dat waren vrijwel allemaal jonge vrouwen, aangezien urineweg-infectieziekten onder hen het meest voorkomt. Je kunt je voorstellen dat de meest effectieve behandeling van oude mannen met eenzelfde kwaal afwijkt van de richtlijn. Pacmed wil die afwijkingen inzichtelijk maken, zodat artsen betere besluiten kunnen nemen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van grote datasets en machine learning. Op dit moment loopt er een pilot.
donderdag 16 november 2017
Apple onderzoekt automatische bloeddrukmeter
Apple blijkt interesse te hebben in een automatische bloeddrukmeter. Het zou gaan om een intelligente meter, die een waarschuwing geeft als bepaalde waarden worden gemeten. Daarbij kan gebruik worden gemaakt van draagbare sensoren, zoals in de Apple Watch. Apple’s patent met nummer 15/094,978 werd op 12 oktober vrijgegeven en legt uit hoe Apple bestaande bloeddrukmeters slimmer denkt te maken.
woensdag 15 november 2017
Nieuw virtueel datacentrum bundelt mondiale gezondheid en omgeving
Zowel gezondheidswetenschappers als geografen onderzoeken factoren die van invloed zijn op de gezondheid van de mens. Het innovatieve Global Geo Health Data Center (GGHDC) brengt deze twee typen onderzoek bij elkaar zodat omgeving en gezondheid gebundeld worden tot één geheel.
Veel experts zijn bezig met het constant verbeteren van jouw gezondheid: niet alleen hulpverleners, maar ook wetenschappers, beleidsmakers en ondernemers. Voor hen is het niet alleen belangrijk om te weten wat je doet, maar ook waar en hoe. Het Global Geo Health Data Center (GGHDC) zorgt hiervoor.
Het GGHDC onderzoekt wat de gezondheidseffecten zijn van omgeving en leefstijl in relatie tot het dagelijks leven van mensen. Het virtuele onderzoekscentrum is opgebouwd rond een gedeelde data-infrastructuur van de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU). Met geavanceerde software en modellen kunnen de betrokken wetenschappers omgevingsdatasets verbinden met grote (wereldwijde) cohortstudies uit de medische wetenschap. Deze integratie levert niet alleen voordelen op voor geografen en gezondheidswetenschappers, maar ook voor beleidsmakers, ondernemers, gezondheidsprofessionals en burgers.
Veel experts zijn bezig met het constant verbeteren van jouw gezondheid: niet alleen hulpverleners, maar ook wetenschappers, beleidsmakers en ondernemers. Voor hen is het niet alleen belangrijk om te weten wat je doet, maar ook waar en hoe. Het Global Geo Health Data Center (GGHDC) zorgt hiervoor.
Het GGHDC onderzoekt wat de gezondheidseffecten zijn van omgeving en leefstijl in relatie tot het dagelijks leven van mensen. Het virtuele onderzoekscentrum is opgebouwd rond een gedeelde data-infrastructuur van de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU). Met geavanceerde software en modellen kunnen de betrokken wetenschappers omgevingsdatasets verbinden met grote (wereldwijde) cohortstudies uit de medische wetenschap. Deze integratie levert niet alleen voordelen op voor geografen en gezondheidswetenschappers, maar ook voor beleidsmakers, ondernemers, gezondheidsprofessionals en burgers.
dinsdag 14 november 2017
Twentse wetenschappers werken aan virtuele gezondheidscoaches
Ouder worden gaat vaak gepaard met beperkingen. Preventie en een gezonde levensstijl zijn essentieel om de negatieve gevolgen hiervan te beperken. Kunstmatige intelligentie kan daarin een belangrijke bijdrage leveren. De Universiteit Twente en Roessingh Research & Development (RRD) ontwikkelen samen met partners uit heel Europa een virtueel team van gezondheids- en leefstijlcoaches, ondersteund door slimme kunstmatige intelligentie, dat de gebruiker motiveert tot een gezonde levensstijl: de Council of Coaches.
Elke Coach in de Council of Coaches is gespecialiseerd in zijn eigen domein. Ze informeren de gebruiker via computer, telefoon en of tablet over gezondheids- en welzijnsvraagstukken, waarbij ze zowel met elkaar als met de gebruiker communiceren. Ze proberen als team de gebruiker aan te sporen tot gezonde activiteiten, zowel fysieke als mentaal, maar informeren hem ook over goede voeding en het belang van sociale activiteiten. Daarnaast hebben de coaches elk individueel contact met de gebruiker om hem te begeleiden in een gezondere levensstijl. De gebruiker kan op zijn beurt op elk moment een teamvergadering met de professionals in het leven roepen als hij hulp nodig heeft of gemotiveerd wil worden.
Doordat de gespecialiseerde teamleden samenwerken, ontstaan er legio mogelijkheden waarop de gebruiker ondersteund kan worden om zijn gezondheid te verbeteren. “Een gebruiker die actief aan de slag gaat met zijn virtuele coaches zal het meest effect merken. Maar zelfs passieve gebruikers die zich niet actief mengen in de discussies met de virtuele coaches krijgen informatie en motivatie mee die mogelijk tot gedragsverandering leiden, omdat ze toch de discussies tussen de virtuele coaches over hun situatie en gedrag meekrijgen”, aldus Harm op den Akker, projectleider bij RRD.
Om het team zo realistisch en goed mogelijk te laten functioneren, wordt slimme kunstmatige intelligentie gebouwd. De coaches reageren op een zo persoonlijk mogelijke manier op de gebruiker, door gebruik te maken van een holistisch model dat het gedrag van de gebruiker analyseert. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van zowel sensoren in de leefomgeving als op het lichaam van de gebruiker die zo onzichtbaar en comfortabel mogelijk zijn. De invloed van de verschillende coaches is hierdoor groter dan bij een enkele coach.
De Council of Coaches wordt in eerste instantie toegepast bij een groep ouderen die te maken hebben met leeftijd gerelateerde beperkingen. Ook wordt gewerkt met een groep gebruikers met diabetes type 2 en chronische pijn.
De Universiteit Twente is projectcoördinator voor het drie jaar durende project, waarin naast Roessingh Research and Development (RRD) ook het Danish Board of Technology Foundation (Denemarken), Université Pierre et Marie Curie, Paris 6 (Frankrijk), University of Dundee (Verenigd Koninkrijk), Universitat Politècnica de València (Spanje) en Innovation Sprint (België) deelnemen. Het project heeft een bijdrage toegekend gekregen uit het Europese Horizon2020-programma.
Elke Coach in de Council of Coaches is gespecialiseerd in zijn eigen domein. Ze informeren de gebruiker via computer, telefoon en of tablet over gezondheids- en welzijnsvraagstukken, waarbij ze zowel met elkaar als met de gebruiker communiceren. Ze proberen als team de gebruiker aan te sporen tot gezonde activiteiten, zowel fysieke als mentaal, maar informeren hem ook over goede voeding en het belang van sociale activiteiten. Daarnaast hebben de coaches elk individueel contact met de gebruiker om hem te begeleiden in een gezondere levensstijl. De gebruiker kan op zijn beurt op elk moment een teamvergadering met de professionals in het leven roepen als hij hulp nodig heeft of gemotiveerd wil worden.
Doordat de gespecialiseerde teamleden samenwerken, ontstaan er legio mogelijkheden waarop de gebruiker ondersteund kan worden om zijn gezondheid te verbeteren. “Een gebruiker die actief aan de slag gaat met zijn virtuele coaches zal het meest effect merken. Maar zelfs passieve gebruikers die zich niet actief mengen in de discussies met de virtuele coaches krijgen informatie en motivatie mee die mogelijk tot gedragsverandering leiden, omdat ze toch de discussies tussen de virtuele coaches over hun situatie en gedrag meekrijgen”, aldus Harm op den Akker, projectleider bij RRD.
Om het team zo realistisch en goed mogelijk te laten functioneren, wordt slimme kunstmatige intelligentie gebouwd. De coaches reageren op een zo persoonlijk mogelijke manier op de gebruiker, door gebruik te maken van een holistisch model dat het gedrag van de gebruiker analyseert. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van zowel sensoren in de leefomgeving als op het lichaam van de gebruiker die zo onzichtbaar en comfortabel mogelijk zijn. De invloed van de verschillende coaches is hierdoor groter dan bij een enkele coach.
De Council of Coaches wordt in eerste instantie toegepast bij een groep ouderen die te maken hebben met leeftijd gerelateerde beperkingen. Ook wordt gewerkt met een groep gebruikers met diabetes type 2 en chronische pijn.
De Universiteit Twente is projectcoördinator voor het drie jaar durende project, waarin naast Roessingh Research and Development (RRD) ook het Danish Board of Technology Foundation (Denemarken), Université Pierre et Marie Curie, Paris 6 (Frankrijk), University of Dundee (Verenigd Koninkrijk), Universitat Politècnica de València (Spanje) en Innovation Sprint (België) deelnemen. Het project heeft een bijdrage toegekend gekregen uit het Europese Horizon2020-programma.
maandag 13 november 2017
Algoritme herkent mensen met suïcidale gevoelens
Onderzoekers van Carnegie Mellon University zijn erin geslaagd om een algoritme met 91 procent zekerheid te laten vaststellen of een patiënt bezig was met zelfmoord. Ook kan het algoritme in 94 procent van de gevallen correct vaststellen of iemand al een keer een zelfmoordpoging heeft ondernomen, meldt The Verge. De onderzoekers bereikten deze scores door de hersenscans van mensen met suïcidale gedachten en van een controlegroep te voeden aan hun algoritme. Terwijl hun hersenactiviteit werd gemeten, moesten de proefpersonen denken aan termen als ‘zelfmoord’, ‘dood’, ‘zorgen’, ‘goed’, ‘kwaad’ en ‘lof’.
vrijdag 10 november 2017
AI onderzoekt je medische scans
Zebra Medical Vision, een Israëlisch deep learning-bedrijf, heeft een artificiële intelligentie gecreëerd die medische scans onderzoekt. Zebra AI1 integreert met de bestaande radiology information systems (RIS) en picture archiving communication systems (PACS) van ziekenhuizen en past daardoor in de bestaande workflow van radiologen. Volgens Zebra Medical Vision kan hun AI voor een extra paar ogen zorgen. AI1 is momenteel in staat om 11 verschillende ziektes te detecteren, gaande van cardiovasculaire aandoeningen tot botziektes. Zebra Med hoopt daar tegen het einde van 2017 nog zes extra ziektes aan toe te voegen, waaronder borstkanker, longkanker en hersentrauma.
donderdag 9 november 2017
woensdag 8 november 2017
Nederlandse dolfijnentherapie met VR-bril helpt patiënten wereldwijd
Dolfijnentherapie is voor veel mensen met een beperking een langgekoesterde droom. Alleen erg duur voor de meesten. Een Nederlands echtpaar vindt dat daar verandering in moet komen. Hoe? Met een virtual reality-bril, een dolfijnenfilm én een snorkel. Op maar liefst 150 zorgplekken binnen en buiten Nederland wordt de vr-dolfijnentherapie inmiddels ingezet. Van het brandwondencentrum tot de Amerikaanse Stanford University. En de reacties zijn overweldigend
dinsdag 7 november 2017
App myBody myData geeft patient regie over eigen medische beelddata
Radioloog en software-ontwikkelaar Wouter Veldhuis van het UMC Utrecht heeft de app myBody myData ontwikkeld waarmee patiënten eenvoudig, volledig en gratis toegang hebben tot hun eigen medische beelddata. Zij hebben ook de mogelijkheid deze in eigen regie, voor een second opinion of verdere behandeling, te delen. Het UMC Utrecht is het eerste ziekenhuis dat deze mogelijkheid biedt.
De vraag van patiënten om toegang te krijgen tot hun eigen beelden was de belangrijkste motivatie voor Veldhuis om de app te ontwikkelen. Zij zeiden hem ‘ik wil graag aan mijn man laten zien waarom ik zoveel pijn had’, ‘om daar thuis op de bank nog eens naar te kijken’ of ‘om er dingen over op te zoeken’.
Met een uitgebreid patiëntfocusonderzoek zijn de specifieke wensen van patiënten in kaart gebracht. Vervolgens hebben meer dan 1000 patiënten met een iPhone of iPad de app gebruikt en zo bijgedragen aan de ontwikkeling van de app. Dit leidde tot verscheidene aanpassingen in het design en de functionaliteit van de app. De pilotfase is voorbij en Veldhuis is nu bezig met een androidversie zodat de app door iedereen gebruikt kan worden. Daarna kan de uitrol naar alle andere ziekenhuizen plaatsvinden.
De app is eenvoudig te gebruiken, heeft een interactief formaat en is alleen in een beveiligde omgeving beschikbaar. Patiënten kunnen de beelddata met één druk op de knop delen met een andere arts van hun keuze, direct vanuit de app. Bijvoorbeeld voor een second opinion of aanvullende behandeling; dat gebeurt ruim 10.000 keer per jaar. Die arts krijgt de beelddata rechtstreeks uit het UMC Utrecht, in volledige medische kwaliteit, meteen geschikt voor opname en analyse via het beeldsysteem van zijn of haar eigen ziekenhuis. De patiënt krijgt een melding wanneer de arts zijn gegevens downloadt en ook wanneer hij dat vergeet.
Daarnaast biedt de app handige opties om het gesprek tussen de patiënt en arts te faciliteren. Patiënten kunnen in de app aantekeningen maken in notitie-vorm of rechtstreeks op de beelden tekenen, bijvoorbeeld om delen aan te geven waar ze vragen over hebben. Andersom kan ook de arts tijdens een consult vrij op de beelden tekenen om het gesprek te verduidelijken. Nu gebeurt dat vaak op het beeldscherm van de arts en gaat de uitleg verloren wanneer de patiënt de kamer verlaat. In de myBody myData app worden de beelden met notities of annotaties bewaard en daarbij automatisch gebookmarkt, zodat ze bij een volgende afspraak snel en eenvoudig opgezocht kunnen worden.
Ook geeft de app suggesties en tips voor het zoeken op internet. Veel patiënten ‘googelen’ hun klachten of aandoening. Góéd zoeken is echter niet eenvoudig. De app geeft daarom links naar sites met betrouwbare medische informatie en geeft interactieve voorbeelden van zoekopdrachten.
Veldhuis heeft bij de ontwikkeling van zijn app aandacht geschonken aan details die voor patiënten belangrijk kunnen zijn. De achtergrondafbeelding is neutraal of een mannelijke of vrouwelijke torso. De afbeelding is te wijzigen, simpelweg als genderkeuze, of bijvoorbeeld als een vrouw een borstamputatie heeft ondergaan en het aanzien van een vrouwelijke torso te confronterend is.
Er ligt inmiddels een goedgekeurd onderzoeksvoorstel gereed om te evalueren wat het gebruik van de app met mensen en hun psyche doet.
De vraag van patiënten om toegang te krijgen tot hun eigen beelden was de belangrijkste motivatie voor Veldhuis om de app te ontwikkelen. Zij zeiden hem ‘ik wil graag aan mijn man laten zien waarom ik zoveel pijn had’, ‘om daar thuis op de bank nog eens naar te kijken’ of ‘om er dingen over op te zoeken’.
Met een uitgebreid patiëntfocusonderzoek zijn de specifieke wensen van patiënten in kaart gebracht. Vervolgens hebben meer dan 1000 patiënten met een iPhone of iPad de app gebruikt en zo bijgedragen aan de ontwikkeling van de app. Dit leidde tot verscheidene aanpassingen in het design en de functionaliteit van de app. De pilotfase is voorbij en Veldhuis is nu bezig met een androidversie zodat de app door iedereen gebruikt kan worden. Daarna kan de uitrol naar alle andere ziekenhuizen plaatsvinden.
De app is eenvoudig te gebruiken, heeft een interactief formaat en is alleen in een beveiligde omgeving beschikbaar. Patiënten kunnen de beelddata met één druk op de knop delen met een andere arts van hun keuze, direct vanuit de app. Bijvoorbeeld voor een second opinion of aanvullende behandeling; dat gebeurt ruim 10.000 keer per jaar. Die arts krijgt de beelddata rechtstreeks uit het UMC Utrecht, in volledige medische kwaliteit, meteen geschikt voor opname en analyse via het beeldsysteem van zijn of haar eigen ziekenhuis. De patiënt krijgt een melding wanneer de arts zijn gegevens downloadt en ook wanneer hij dat vergeet.
Daarnaast biedt de app handige opties om het gesprek tussen de patiënt en arts te faciliteren. Patiënten kunnen in de app aantekeningen maken in notitie-vorm of rechtstreeks op de beelden tekenen, bijvoorbeeld om delen aan te geven waar ze vragen over hebben. Andersom kan ook de arts tijdens een consult vrij op de beelden tekenen om het gesprek te verduidelijken. Nu gebeurt dat vaak op het beeldscherm van de arts en gaat de uitleg verloren wanneer de patiënt de kamer verlaat. In de myBody myData app worden de beelden met notities of annotaties bewaard en daarbij automatisch gebookmarkt, zodat ze bij een volgende afspraak snel en eenvoudig opgezocht kunnen worden.
Ook geeft de app suggesties en tips voor het zoeken op internet. Veel patiënten ‘googelen’ hun klachten of aandoening. Góéd zoeken is echter niet eenvoudig. De app geeft daarom links naar sites met betrouwbare medische informatie en geeft interactieve voorbeelden van zoekopdrachten.
Veldhuis heeft bij de ontwikkeling van zijn app aandacht geschonken aan details die voor patiënten belangrijk kunnen zijn. De achtergrondafbeelding is neutraal of een mannelijke of vrouwelijke torso. De afbeelding is te wijzigen, simpelweg als genderkeuze, of bijvoorbeeld als een vrouw een borstamputatie heeft ondergaan en het aanzien van een vrouwelijke torso te confronterend is.
Er ligt inmiddels een goedgekeurd onderzoeksvoorstel gereed om te evalueren wat het gebruik van de app met mensen en hun psyche doet.
maandag 6 november 2017
Gebruik AI bespaart 170 miljard euro in gezondheidszorg
Door kunstmatige intelligentie in de Europese gezondheidszorg toe te passen, kan er in tien jaar tijd meer dan 170 miljard euro worden bespaard. Alleen al het toepassen van kunstmatige intelligentie bij de aanpak van een maatschappelijk probleem als kinderobesitas kan 90 miljard euro opleveren. Dat blijkt uit onderzoek van accountants- en advieskantoor PwC.
Technologie kan helpen om de toegang, kwaliteit en betaalbaarheid van de gezondheidszorg in Europa te verbeteren. “De vraag naar zorg neemt toe, maar tegelijk neemt het tekort aan personeel ook toe. Kunstmatige intelligentie kan deels de oplossing zijn, want deze techniek stelt bijvoorbeeld sneller een diagnose dan een arts, omdat het vliegensvlug een enorme database scant. Ook kan het verwachte scenario’s berekenen en zo de dokter én de burger of de patiënt bijstaan in het nemen van beslissingen”, aldus Jan Willem Velthuijsen, hoofdeconoom van PwC.
Velthuijsen onderzocht drie gezondheidsvelden: kinderobesitas, dementie en borstkanker. “Winst valt vooral te behalen doordat artsen diagnoses eerder en doeltreffender kunnen stellen, doordat behandelingen nauwkeuriger kunnen worden afgesteld, en doordat patiënten worden ondersteund bij voorkomen, behandelen en genezen. De kwaliteit van zorg neemt toe en het besparingspotentieel is gigantisch. Zo kunnen we in tien jaar tijd 90 miljard euro besparen op de bestrijding van kinderobesitas, 74 miljard euro bij het tegengaan van borstkanker en 8 miljard euro op een belangrijk medisch vraagstuk als dementie. En dan hebben we pas naar drie thema’s gekeken.”
De totstandkoming van deze besparingsmogelijkheden zit niet alleen in lagere zorgkosten. “De productiviteit van mensen met een gezond gewicht ligt hoger en deze groep kent een relatief laag ziekteverzuim”, aldus Velthuijsen. “Dat hebben we ook in de berekening meegenomen.”
Toch is er nog een lange weg te gaan naar de toepassing van kunstmatige intelligentie in de zorg. Er is een aantal uitdagingen. Zo brengt ki een paar ethische dilemma’s met zich mee. De bereidwilligheid van de patiënt om zich te onderwerpen aan beslissingen die zijn gebaseerd op ki is nog niet algemeen. Maar er zijn ook meer praktische vragen. We zijn nog maar pas begonnen met het bouwen van de enorme databases die groot genoeg zijn om algoritmes te bouwen. Dat leidt weer tot privacyvraagstukken. Verder vraagt kunstmatige intelligentie in de zorg om grote investeringen, omdat de technologie pas echt loont als het op grote schaal in ziekenhuizen wordt toegepast.
Vanwege deze uiteenlopende uitdagingen, is ook gebalanceerd beleid belangrijk. Velthuijsen: “De overheid moet een paar voorwaarden scheppen rond het verzamelen, opslaan en gebruik van data. Tevens moet er worden gekeken naar een compensatiemodel: wie krijgt betaald voor het opbouwen van de databases, en wie mag er dan op welke voorwaarden gebruik van maken. En ook hier geldt dat de overgang van sturen op kosten naar sturen op zorguitkomsten gaat helpen om de focus op het ontwikkelen van ki-oplossingen te stimuleren.
Technologie kan helpen om de toegang, kwaliteit en betaalbaarheid van de gezondheidszorg in Europa te verbeteren. “De vraag naar zorg neemt toe, maar tegelijk neemt het tekort aan personeel ook toe. Kunstmatige intelligentie kan deels de oplossing zijn, want deze techniek stelt bijvoorbeeld sneller een diagnose dan een arts, omdat het vliegensvlug een enorme database scant. Ook kan het verwachte scenario’s berekenen en zo de dokter én de burger of de patiënt bijstaan in het nemen van beslissingen”, aldus Jan Willem Velthuijsen, hoofdeconoom van PwC.
Velthuijsen onderzocht drie gezondheidsvelden: kinderobesitas, dementie en borstkanker. “Winst valt vooral te behalen doordat artsen diagnoses eerder en doeltreffender kunnen stellen, doordat behandelingen nauwkeuriger kunnen worden afgesteld, en doordat patiënten worden ondersteund bij voorkomen, behandelen en genezen. De kwaliteit van zorg neemt toe en het besparingspotentieel is gigantisch. Zo kunnen we in tien jaar tijd 90 miljard euro besparen op de bestrijding van kinderobesitas, 74 miljard euro bij het tegengaan van borstkanker en 8 miljard euro op een belangrijk medisch vraagstuk als dementie. En dan hebben we pas naar drie thema’s gekeken.”
De totstandkoming van deze besparingsmogelijkheden zit niet alleen in lagere zorgkosten. “De productiviteit van mensen met een gezond gewicht ligt hoger en deze groep kent een relatief laag ziekteverzuim”, aldus Velthuijsen. “Dat hebben we ook in de berekening meegenomen.”
Toch is er nog een lange weg te gaan naar de toepassing van kunstmatige intelligentie in de zorg. Er is een aantal uitdagingen. Zo brengt ki een paar ethische dilemma’s met zich mee. De bereidwilligheid van de patiënt om zich te onderwerpen aan beslissingen die zijn gebaseerd op ki is nog niet algemeen. Maar er zijn ook meer praktische vragen. We zijn nog maar pas begonnen met het bouwen van de enorme databases die groot genoeg zijn om algoritmes te bouwen. Dat leidt weer tot privacyvraagstukken. Verder vraagt kunstmatige intelligentie in de zorg om grote investeringen, omdat de technologie pas echt loont als het op grote schaal in ziekenhuizen wordt toegepast.
Vanwege deze uiteenlopende uitdagingen, is ook gebalanceerd beleid belangrijk. Velthuijsen: “De overheid moet een paar voorwaarden scheppen rond het verzamelen, opslaan en gebruik van data. Tevens moet er worden gekeken naar een compensatiemodel: wie krijgt betaald voor het opbouwen van de databases, en wie mag er dan op welke voorwaarden gebruik van maken. En ook hier geldt dat de overgang van sturen op kosten naar sturen op zorguitkomsten gaat helpen om de focus op het ontwikkelen van ki-oplossingen te stimuleren.
vrijdag 3 november 2017
Nederlandse startup introduceert genenpaspoort-app
Het verschijnsel van een persoonlijk genenpaspoort is op zichzelf niet nieuw, benadrukt algemeen directeur Roy Haan van iGene: “Er zijn wereldwijd verschillende partijen die dit aanbieden, met name in de Verenigde Staten. Maar voor zover ik weet zijn wij de enige op de wereld die een genenpaspoort vervolgens ook vertaalt naar een persoonlijk leefstijladvies.”
Het leefstijladvies dat je van iGene krijgt, varieert al naar gelang de aandoeningen waarvoor je genetisch gezien meer of juist minder aanleg hebt. Die genetische aanleg wordt weer bepaald aan de hand van een DNA-analyse van je wangslijm. Daarvoor kun je bij iGene een DNA-kit bestellen.
Het iGene Paspoort was dit voorjaar al klaar voor lancering, maar Haan besloot er de eerste maanden geen ruchtbaarheid aan te geven: “We wilden nog even de tijd nemen om alles te perfectioneren. Maar uit het niets kwamen er al honderden bestellingen binnen. Dat was voor ons de bevestiging dat mensen inderdaad behoefte hebben aan een genenpaspoort-app met een DNA-gebaseerd leefstijladvies.”
Volgens Haan is het geen toeval dat het iGene Paspoort in Nederland is ontwikkeld. “In ons land zijn we uitstekend toegerust om alle vakgebieden aan elkaar te knopen die erbij komen kijken. De Radboud Universiteit is een autoriteit op het gebied van gedragsbeïnvloeding, in Wageningen weten ze alles over de relatie tussen voeding en gezondheid, bij het Erasmus MC zijn ze ver op het gebied van farmacogenetica… En ook in het algemeen lopen we in Nederland voorop qua preventiegerichte gezondheidszorg.”
donderdag 2 november 2017
Qwiek lanceert zorginnovatie voor mensen met dementie in Oostenrijk
Het Nederlandse zorginnovatie bedrijf Qwiek zet zich al ruim 4 jaar in voor mensen met dementie in Nederland door middel van hun belevingsgerichte zorginnovatie, de Qwiek.up. Dit jaar leverden zij hun eerste Qwiek.up in Oostenrijk, een land waar ze, zo vertelde Gerald Milcher van het ‘SozialhilfVerband’ Oostenrijk, de Nederlandse zorg als innovatief voorbeeld zien. De nationale Oostenrijkse nieuwsomroep besteedt deze week uitgebreid aandacht aan de Nederlandse zorginnovatie in het programma Zeit im Bild op de nationale nieuwszender van Oostenrijk, ORF2.
In Oostenrijk wonen ongeveer 130.000 mensen met dementie in de zorghuizen. Deze zorghuizen ervaren dezelfde problematieken als de zorghuizen in Nederland. Alles moet door bezuinigingen strenge regels tegenwoordig sneller, beter en efficiënter, hierbij worden de persoonlijke behoeften en benadering helaas vaak vergeten. Qwiek stelt de cliënt centraal met de Qwiek.up, wat past binnen de terminologie van belevingsgerichte zorg, wat een nieuw fenomeen is in Oostenrijk.
Door het toepassen van belevingsgerichte zorg wordt de kwaliteit van leven verhoogd voor mensen met dementie of mensen met een verstandelijke beperking. De Qwiek.up draagt hieraan bij door het creëren van een dynamische omgeving door het afspelen van projecties, bewegend beeld en geluid op zowel de muur als het plafond. Hierdoor worden cliënten zintuigelijk geprikkeld. 94 % van de Qwiek.up gebruikers zijn al overtuigd. Momenteel wordt er door een onafhankelijke partij nog onderzoek gedaan naar de invloed op medicatiereductie en zogeheten “zachte waardes”, zoals kwaliteit van leven en welzijn voor de bewoners, bij het inzetten van de Qwiek.up
Vanaf het moment dat de Qwiek.up bij het Oostenrijkse zorghuis ‘Grazerstrasse' in Bruck an der Mur in Juni binnenkwam, waren zij meteen enthousiast over de meerwaarde die het heeft voor de verpleegkundige alsmede de clienten. Inmiddels heeft Qwiek al samengezeten met het overkoepelend orgaan voor senioren- en verzorgingshuizen in Oostenrijk ‘Lebensweltheim’ en hebben ze nationale erkenning gekregen middels een uitzending bij het programma Zeit im Bild op ORF2.
Gisteren was het eerste fragment te zien over het thema “Mit Emotionen gegen Demenz”. Vanavond wordt er om 17:05 uur nogmaals uitgebreid aandacht aan het thema besteed in een langer durende uitzending.
In Oostenrijk wonen ongeveer 130.000 mensen met dementie in de zorghuizen. Deze zorghuizen ervaren dezelfde problematieken als de zorghuizen in Nederland. Alles moet door bezuinigingen strenge regels tegenwoordig sneller, beter en efficiënter, hierbij worden de persoonlijke behoeften en benadering helaas vaak vergeten. Qwiek stelt de cliënt centraal met de Qwiek.up, wat past binnen de terminologie van belevingsgerichte zorg, wat een nieuw fenomeen is in Oostenrijk.
Door het toepassen van belevingsgerichte zorg wordt de kwaliteit van leven verhoogd voor mensen met dementie of mensen met een verstandelijke beperking. De Qwiek.up draagt hieraan bij door het creëren van een dynamische omgeving door het afspelen van projecties, bewegend beeld en geluid op zowel de muur als het plafond. Hierdoor worden cliënten zintuigelijk geprikkeld. 94 % van de Qwiek.up gebruikers zijn al overtuigd. Momenteel wordt er door een onafhankelijke partij nog onderzoek gedaan naar de invloed op medicatiereductie en zogeheten “zachte waardes”, zoals kwaliteit van leven en welzijn voor de bewoners, bij het inzetten van de Qwiek.up
Vanaf het moment dat de Qwiek.up bij het Oostenrijkse zorghuis ‘Grazerstrasse' in Bruck an der Mur in Juni binnenkwam, waren zij meteen enthousiast over de meerwaarde die het heeft voor de verpleegkundige alsmede de clienten. Inmiddels heeft Qwiek al samengezeten met het overkoepelend orgaan voor senioren- en verzorgingshuizen in Oostenrijk ‘Lebensweltheim’ en hebben ze nationale erkenning gekregen middels een uitzending bij het programma Zeit im Bild op ORF2.
Gisteren was het eerste fragment te zien over het thema “Mit Emotionen gegen Demenz”. Vanavond wordt er om 17:05 uur nogmaals uitgebreid aandacht aan het thema besteed in een langer durende uitzending.