Koning Willem-Alexander verricht de officiële opening van het gloednieuwe TechMed Centre van de Universiteit Twente (UT) op 29 november, de dag dat de UT haar 58e verjaardag viert, de DIES Natalis.
Het onderzoekscentrum is uniek. Er was nog geen plek in Nederland waar medische technologie op deze manier bij elkaar wordt gebracht.
De Universiteit Twente brengt in haar TechMed Centrum talentontwikkeling, opleiding, wetenschappelijk onderzoek, innovatie en simulatiecentrum samen onder één dak. Door op deze manier technologische knowhow te combineren met gedrags-/sociale wetenschappen in het onderzoeks- en educatieprogramma, ontstaat volgens de universiteit een unieke interactie tussen mens en technologie. Daarbij wordt intensief samengewerkt met een groot netwerk van topklinische ziekenhuizen, UMC’s en het MedTech bedrijfsleven.
woensdag 30 oktober 2019
maandag 28 oktober 2019
‘Medicijnvervoer per drone cruciaal voor dringende diagnosestelling’
21 Antwerpse ziekenhuizen en 6 ziekenhuizen in Hasselt werken samen om het transport van klinische monsters, bloed en medicijnen snel en efficiënt te laten verlopen via drones. Op Emerce Health, komende donderdag, vertelt Tim Cleys van Helicus over de samenwerking, de plannen, luchtvaartregels en verpakkingen.
'Het platform dat wij voor de ziekenhuizen hebben ontwikkeld, biedt in de eerste plaats een oplossing voor de toenemende logistieke problemen die men in stedelijke gebieden ondervindt,' aldus Cleyd. 'Zo is er de toenemende noodzaak om ziekenhuisnetwerken op te zetten. Vanwege de financieringsproblematiek in de gezondheidssector wordt gekeken naar mogelijkheden om (medisch-technische) diensten te centraliseren.'
'Het platform dat wij voor de ziekenhuizen hebben ontwikkeld, biedt in de eerste plaats een oplossing voor de toenemende logistieke problemen die men in stedelijke gebieden ondervindt,' aldus Cleyd. 'Zo is er de toenemende noodzaak om ziekenhuisnetwerken op te zetten. Vanwege de financieringsproblematiek in de gezondheidssector wordt gekeken naar mogelijkheden om (medisch-technische) diensten te centraliseren.'
dinsdag 22 oktober 2019
Zorgkaartnederland.nl moet beledigingen aan arts verwijderen
De site Zorgkaartnederland.nl is veroordeeld tot het betalen van schade aan een arts wegens beledigingen die daar door een lezer waren geplaatst.
De Patiëntenfederatie vertegenwoordigt verschillende patiëntenorganisaties en exploiteert onder de naam ZorgkaartNederland een site waar patiënten kunnen zoeken naar een zorgverlener. Van de zorgverleners die op de website staan, zijn naam, geslacht, specialisme en werkgever vermeld.
In de zomer van 2018 is een negatieve waardering over een arts geplaatst op ZorgkaartNederland. In de vrije toelichting stond: ‘Vreselijke dokter. Laat beslissingen niet aan de patiënt over. Beledigend, en onjuiste zorg geleverd, oftewel geen zorg geleverd. Buiten het boekje gegaan omtrent haar eigen mening, totaal geen respect gehad voor onze mening en beslissing.’
De Patiëntenfederatie vertegenwoordigt verschillende patiëntenorganisaties en exploiteert onder de naam ZorgkaartNederland een site waar patiënten kunnen zoeken naar een zorgverlener. Van de zorgverleners die op de website staan, zijn naam, geslacht, specialisme en werkgever vermeld.
In de zomer van 2018 is een negatieve waardering over een arts geplaatst op ZorgkaartNederland. In de vrije toelichting stond: ‘Vreselijke dokter. Laat beslissingen niet aan de patiënt over. Beledigend, en onjuiste zorg geleverd, oftewel geen zorg geleverd. Buiten het boekje gegaan omtrent haar eigen mening, totaal geen respect gehad voor onze mening en beslissing.’
Zes belangrijke lessons learned na vier jaar zorgrobotica
Robotica in de zorg is een veelbesproken onderwerp. De verwachting is dat zorgrobotica een steeds grotere rol gaat spelen in het tegengaan van personeelstekorten en het verbeteren van de zorgkwaliteit. Om de volledige potentie van zorgrobotica te kunnen benutten, is het belangrijk dat ervaringsdeskundigen, ontwikkelaars en kennis- en zorginstellingen inzichten met elkaar delen. Met die gedachte ontstond vier jaar geleden het ‘Freestyle RoboPark’. Een netwerk voor partijen die betrokken zijn bij de inzet van robotica in de zorg. Door de jaren heen heeft het veel nieuwe kennis opgeleverd. Wat zijn de belangrijkste lessen die we hebben geleerd?
donderdag 17 oktober 2019
Snelgroeiende Amsterdamse e-health startup Castor opent kantoor in VS
De snelgroeiende Amsterdamse e-health / tech startup Castor maakt bekend dat het de Amerikaanse markt betreedt met de opening van een kantoor in Hoboken, New Jersey (tegenover Manhattan, New York City).
Castor helpt medische onderzoekers de waarde van hun onderzoeksdata te maximaliseren. Met de lancering in de VS hoopt Castor meer onderzoekers en commerciële bedrijven in staat te stellen sneller ontdekkingen te doen die het genezen en behandelen van (levensbedreigende) ziekten mogelijk maakt.
Frank Cesaro, voorheen Head of Sales bij de health-tech bedrijf Zocdoc, gaat het Amerikaanse kantoor leiden. Hoboken geldt als een goedkoper alternatief voor New York waar tevens meerdere health-tech bedrijven gevestigd zijn.
Castor helpt medische onderzoekers de waarde van hun onderzoeksdata te maximaliseren. Met de lancering in de VS hoopt Castor meer onderzoekers en commerciële bedrijven in staat te stellen sneller ontdekkingen te doen die het genezen en behandelen van (levensbedreigende) ziekten mogelijk maakt.
Frank Cesaro, voorheen Head of Sales bij de health-tech bedrijf Zocdoc, gaat het Amerikaanse kantoor leiden. Hoboken geldt als een goedkoper alternatief voor New York waar tevens meerdere health-tech bedrijven gevestigd zijn.
woensdag 16 oktober 2019
Mediq maakt incontinentie beter bespreekbaar met zorgoplossing Pien
De nieuwe zorgoplossing Pien van Mediq vergemakkelijkt het leven van mensen met incontinentie én hun ondersteuning door zorgprofessionals. Pien is een altijd beschikbare kennisbank die assisteert bij alledaagse én ingewikkelde zaken. Op basis van de gebruikte continentiematerialen en de persoonlijke situatie van de patiënt verschaft Pien informatie op maat zoals instructievideo’s en tips. Daarnaast is er een telefonische hulplijn voor advies en vragen. Zo helpt Pien mensen om de overgang van het ziekenhuis naar de thuissituatie soepel te laten verlopen en snel hun ‘gewone’ leven weer op te pakken. Ook biedt Pien een antwoord op de taboedrempel om hulp te zoeken bij incontinentie.
“Pien is ontwikkeld naar aanleiding van gesprekken die we met 75 patiënten en 30 zorgprofessionals voerden”, vertelt Marloes Timmers, productmanager continentiezorg bij Mediq. “Een belangrijke constatering was dat patiënten het lastig vinden om hulp te vragen. Dit leidt tot veel onnodig aanmodderen, meer kans op complicaties zoals urineweginfecties en extra werk voor de zorgprofessionals. Alle bevindingen hebben we verwerkt in Pien. Met Pien kunnen mensen in hun vertrouwde omgeving oefenen, bijvoorbeeld met zelf thuis katheteriseren en met aanbrengen, verwisselen en verwijderen van continentiemateriaal. Zo zorgt Pien er – in samenwerking met de continentieverpleegkundige, uroloog of arts – voor dat mensen steeds beter met incontinentie omgaan en zoveel mogelijk zelf kunnen doen.”
Wat Pien zo speciaal maakt, is het op maat gesneden karakter in combinatie met de heldere instructievideo’s. Een ander belangrijk voordeel is het gemak van een altijd beschikbaar aanspreekpunt voor uitleg en vragen over absorberende en afvoerende producten en materialen. “Ik denk dat mijn patiënten en hun verzorgers enorm geholpen zijn met de praktische video’s en tips van Pien”, zegt Marga Boere. Ze is gespecialiseerd verpleegkundige continentiezorg met aandachtsgebied neuromusculaire aandoeningen bij ZorgBrug. “Zelf een blaaskatheter aanbrengen, is in het begin voor veel mensen een grote opgave. Met Pien kunnen ze na de uitleg van de neuroloog of verpleegkundige thuis rustig terugkijken hoe het werkt. Dat geeft een goed gevoel van rust, vertrouwen en veiligheid.”
“Pien is ontwikkeld naar aanleiding van gesprekken die we met 75 patiënten en 30 zorgprofessionals voerden”, vertelt Marloes Timmers, productmanager continentiezorg bij Mediq. “Een belangrijke constatering was dat patiënten het lastig vinden om hulp te vragen. Dit leidt tot veel onnodig aanmodderen, meer kans op complicaties zoals urineweginfecties en extra werk voor de zorgprofessionals. Alle bevindingen hebben we verwerkt in Pien. Met Pien kunnen mensen in hun vertrouwde omgeving oefenen, bijvoorbeeld met zelf thuis katheteriseren en met aanbrengen, verwisselen en verwijderen van continentiemateriaal. Zo zorgt Pien er – in samenwerking met de continentieverpleegkundige, uroloog of arts – voor dat mensen steeds beter met incontinentie omgaan en zoveel mogelijk zelf kunnen doen.”
Wat Pien zo speciaal maakt, is het op maat gesneden karakter in combinatie met de heldere instructievideo’s. Een ander belangrijk voordeel is het gemak van een altijd beschikbaar aanspreekpunt voor uitleg en vragen over absorberende en afvoerende producten en materialen. “Ik denk dat mijn patiënten en hun verzorgers enorm geholpen zijn met de praktische video’s en tips van Pien”, zegt Marga Boere. Ze is gespecialiseerd verpleegkundige continentiezorg met aandachtsgebied neuromusculaire aandoeningen bij ZorgBrug. “Zelf een blaaskatheter aanbrengen, is in het begin voor veel mensen een grote opgave. Met Pien kunnen ze na de uitleg van de neuroloog of verpleegkundige thuis rustig terugkijken hoe het werkt. Dat geeft een goed gevoel van rust, vertrouwen en veiligheid.”
maandag 14 oktober 2019
Forum over MS gehackt, privégegevens duizenden Nederlanders op straat
Het forum van MSweb, een website over zenuwziekte multiple sclerose, is gehackt. De volledige database van het forum, met daarin de e-mailadressen van zo'n 6000 veelal anonieme gebruikers, ligt op straat. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws, dat de database via een anonieme tip ontving. Naast e-mailadressen zijn ook IP-adressen en versleutelde wachtwoorden gelekt. Omdat de wachtwoorden zijn versleuteld, zijn ze niet zomaar te kraken en misbruiken.
vrijdag 11 oktober 2019
Chrome helpt slechtzienden met beschrijvingen voor ongelabelde beelden
Een nieuwe functie van Googles browser Chrome genereert beschrijvingen voor beeldmateriaal op het web dat niet van een tekstlabel is voorzien. Dit is vooral nuttig voor blinde en slechtziende gebruikers die afhankelijk zijn van gesproken feedback of brailleschrift. De nieuwe functie met de naam 'Get Image Descriptions from Google' werd in de voorbije maanden uitgebreid getest, meldt website 9to5Google.
'Digitale vernieuwing brengt ziekenhuis dichter bij patiënt en verlicht personeelstekorten'
Met digitale toepassingen kan steeds meer ziekenhuiszorg op afstand worden geleverd. Bijna drie op de vijf ondervraagde consumenten ontvangen periodieke ziekenhuiszorg liever thuis of dicht bij huis dan in het ziekenhuis. Naast groter gemak voor de patiënt leveren digitale toepassingen ook besparingsmogelijkheden op voor ziekenhuizen. Dit blijkt uit een onderzoek van het ING Economisch Bureau.
Ziekenhuizen doen er volgens ING goed aan in hun zorgverlening meer gebruik te maken van nieuwe digitale mogelijkheden. Het kan niet alleen de zorg beter en efficiënter maken, maar ook de hoogoplopende personeelstekorten verminderen.
Uit onderzoek onder 25.000 respondenten op de ING Vraag van Vandaag komt naar voren dat bijna drie op de vijf consumenten periodieke ziekenhuiszorg liever thuis of dicht bij huis (bij de huisarts of in een gezondheidscentrum) ontvangen dan in het ziekenhuis. Om dit mogelijk te maken hebben ziekenhuizen landelijk afgesproken dat zij de digitale mogelijkheden beter gaan benutten.
Er zijn tegenwoordig voldoende digitale toepassingen die een efficiëntere zorgverlening mogelijk maken. Digitale monitoring thuis kan het aantal ziekenhuisbezoeken verminderen, doordat de patiënt alleen voor urgente zaken naar het ziekenhuis hoeft. Daarnaast kunnen aandoeningen door zelfmeting eerder aan het licht komen, waardoor eerder kan worden ingegrepen en minder vervolgbehandelingen nodig zijn. Zo kunnen patiënten met apps en wearables zelf hun bloed- en suikerwaarden meten en aan het ziekenhuis doorgeven. Het ziekenhuis kan deze patiënten op afstand monitoren en wanneer nodig via een beveiligde videoverbinding met hen communiceren. Verder kan een gegevensuitwisseling via digitale weg tot minder medische fouten en minder administratief werk leiden.
Naast groter gemak voor de patiënt leveren digitale toepassingen ook besparingsmogelijkheden op voor ziekenhuizen. Drie op de vijf ziekenhuisbestuurders zien digitale innovatie als één van de belangrijkste manieren om de ziekenhuiskosten te verlagen, zo blijkt uit onze enquête. Zij verwachten dat digitale procesinnovaties de komende tien jaar een besparing van 12% op de totale geneeskundige zorguitgaven opleveren.
Ziekenhuizen kampen met groeiende personeelstekorten. Omdat de zorgvraag groeit en de beroepsbevolking op termijn krimpt, dreigen de personeelstekorten chronisch te worden.
Digitalisering kan via efficiëntere zorgverlening de personeelsbehoefte temperen. Bij voortzetting van de productiviteitstrend van de afgelopen vijf jaar (0,4% productiviteitsgroei per jaar), zouden er in 2040 bijna 170.000 ziekenhuismedewerkers meer nodig zijn . Wanneer de productiviteit door inzet van digitalisering 1 procent per jaar zou toenemen, komt de personeelsbehoefte in 2040 circa 60.000 ziekenhuismedewerkers lager uit.
Ziekenhuizen doen er volgens ING goed aan in hun zorgverlening meer gebruik te maken van nieuwe digitale mogelijkheden. Het kan niet alleen de zorg beter en efficiënter maken, maar ook de hoogoplopende personeelstekorten verminderen.
Uit onderzoek onder 25.000 respondenten op de ING Vraag van Vandaag komt naar voren dat bijna drie op de vijf consumenten periodieke ziekenhuiszorg liever thuis of dicht bij huis (bij de huisarts of in een gezondheidscentrum) ontvangen dan in het ziekenhuis. Om dit mogelijk te maken hebben ziekenhuizen landelijk afgesproken dat zij de digitale mogelijkheden beter gaan benutten.
Er zijn tegenwoordig voldoende digitale toepassingen die een efficiëntere zorgverlening mogelijk maken. Digitale monitoring thuis kan het aantal ziekenhuisbezoeken verminderen, doordat de patiënt alleen voor urgente zaken naar het ziekenhuis hoeft. Daarnaast kunnen aandoeningen door zelfmeting eerder aan het licht komen, waardoor eerder kan worden ingegrepen en minder vervolgbehandelingen nodig zijn. Zo kunnen patiënten met apps en wearables zelf hun bloed- en suikerwaarden meten en aan het ziekenhuis doorgeven. Het ziekenhuis kan deze patiënten op afstand monitoren en wanneer nodig via een beveiligde videoverbinding met hen communiceren. Verder kan een gegevensuitwisseling via digitale weg tot minder medische fouten en minder administratief werk leiden.
Naast groter gemak voor de patiënt leveren digitale toepassingen ook besparingsmogelijkheden op voor ziekenhuizen. Drie op de vijf ziekenhuisbestuurders zien digitale innovatie als één van de belangrijkste manieren om de ziekenhuiskosten te verlagen, zo blijkt uit onze enquête. Zij verwachten dat digitale procesinnovaties de komende tien jaar een besparing van 12% op de totale geneeskundige zorguitgaven opleveren.
Ziekenhuizen kampen met groeiende personeelstekorten. Omdat de zorgvraag groeit en de beroepsbevolking op termijn krimpt, dreigen de personeelstekorten chronisch te worden.
Digitalisering kan via efficiëntere zorgverlening de personeelsbehoefte temperen. Bij voortzetting van de productiviteitstrend van de afgelopen vijf jaar (0,4% productiviteitsgroei per jaar), zouden er in 2040 bijna 170.000 ziekenhuismedewerkers meer nodig zijn . Wanneer de productiviteit door inzet van digitalisering 1 procent per jaar zou toenemen, komt de personeelsbehoefte in 2040 circa 60.000 ziekenhuismedewerkers lager uit.
donderdag 10 oktober 2019
Te weinig apps met medische toepassingen
Er zijn te weinig apps met medische toepassingen. De certificering is te lastig en de risico’s op claims zijn te groot. Dat zegt Ruud Verdaasdonk, hoogleraar Health Technology Implementation aan de Universiteit Twente. Hij houdt zijn oratie ‘Bruggen bouwen voor technologie in de gezondheidszorg’ later vandaag. Voorafgaand aan zijn oratie vindt een symposium plaats ‘Hoe overleef ik het MedTech Implementatie avontuur: van idee naar medisch product’.
Nieuwe Europese regelgeving voor medische apparatuur dreigt innovatie in de gezondheidszorg ernstig te vertragen, zegt de hoogleraar.
Een uitzondering is bijvoorbeeld de Apple Watch die een hartfilmpje (ECG) kan maken. Maar technisch is er al veel méér mogelijk. “De huidige generatie smartphones heeft al zoveel sensoren, en natuurlijk camera’s, aan boord dat ze geschikt zijn voor veel meer medische toepassingen dan we nu gebruiken. Maar het komt nog niet echt van de grond.”
Het in november te openen Technical Medical Centre (TechMed Centre) van de UT kan hier een cruciale rol spelen. “Ik noem het ook wel een ‘technisch ziekenhuis’, waarin we in een vroege fase de technologie al kunnen testen zonder noodzaak voor certificering,” stelt Verdaasdonk.
“We hebben specialisten die het marktpotentieel kunnen inschatten, we kunnen onderzoeken hoe patiënten een nieuwe technologie gaan accepteren. Dat betekent dat we rondom de MDR al heel belangrijk ‘vóórwerk’ kunnen doen om de technologie sneller te kunnen implementeren in de zorg.”
Ook in het opleiden van mensen die de juiste kennis in huis hebben om de MDR-certificering uit te voeren, waar een groot tekort te verwachten is, ziet Verdaasdonk een duidelijke rol voor het TechMed Centre.
Nieuwe Europese regelgeving voor medische apparatuur dreigt innovatie in de gezondheidszorg ernstig te vertragen, zegt de hoogleraar.
Een uitzondering is bijvoorbeeld de Apple Watch die een hartfilmpje (ECG) kan maken. Maar technisch is er al veel méér mogelijk. “De huidige generatie smartphones heeft al zoveel sensoren, en natuurlijk camera’s, aan boord dat ze geschikt zijn voor veel meer medische toepassingen dan we nu gebruiken. Maar het komt nog niet echt van de grond.”
Het in november te openen Technical Medical Centre (TechMed Centre) van de UT kan hier een cruciale rol spelen. “Ik noem het ook wel een ‘technisch ziekenhuis’, waarin we in een vroege fase de technologie al kunnen testen zonder noodzaak voor certificering,” stelt Verdaasdonk.
“We hebben specialisten die het marktpotentieel kunnen inschatten, we kunnen onderzoeken hoe patiënten een nieuwe technologie gaan accepteren. Dat betekent dat we rondom de MDR al heel belangrijk ‘vóórwerk’ kunnen doen om de technologie sneller te kunnen implementeren in de zorg.”
Ook in het opleiden van mensen die de juiste kennis in huis hebben om de MDR-certificering uit te voeren, waar een groot tekort te verwachten is, ziet Verdaasdonk een duidelijke rol voor het TechMed Centre.
dinsdag 8 oktober 2019
Succesvol nieuwe digitale zorgproducten implementeren
dHealth Lab van de Hanzehogeschool Groningen heeft een simulatie omgeving ontwikkeld waar nieuwe digitale producten voor de zorg al in een vroeg stadium in een veilige en realistische omgeving kunnen worden getest.
Bij de start van de ontwikkeling van een nieuw zorgproduct starten de ondernemer, de zorgprofessionals en de cliënten/patiënten vaak met veel enthousiasme. Helaas ligt de kans op teleurstelling op de loer. Dure producten worden aangeschaft maar niet gebruikt. Halffabricaten worden getest in een omgeving waar de werkdruk hoog is en waar met kwetsbare groepen wordt gewerkt. Bij de toekomstige gebruikers neemt hierdoor de acceptatie en het draagvlak af. Dit creëert een situatie waarin zorgprofessionals en cliënten steeds minder gemotiveerd raken om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen, testen en implementeren van nieuwe innovaties (zorgproducten). Goede innovaties blijven op de plank liggen.
Het dHealth Lab is in 2017 in het leven geroepen om deze innovaties verder te ontwikkelen. Samen met de ondernemer en zorgprofessional wordt het zorgproces in kaart gebracht en het (nieuwe) digitale zorgproduct in het skillslab van de Hanzehogeschool Groningen getest.
Bij de start van de ontwikkeling van een nieuw zorgproduct starten de ondernemer, de zorgprofessionals en de cliënten/patiënten vaak met veel enthousiasme. Helaas ligt de kans op teleurstelling op de loer. Dure producten worden aangeschaft maar niet gebruikt. Halffabricaten worden getest in een omgeving waar de werkdruk hoog is en waar met kwetsbare groepen wordt gewerkt. Bij de toekomstige gebruikers neemt hierdoor de acceptatie en het draagvlak af. Dit creëert een situatie waarin zorgprofessionals en cliënten steeds minder gemotiveerd raken om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen, testen en implementeren van nieuwe innovaties (zorgproducten). Goede innovaties blijven op de plank liggen.
Het dHealth Lab is in 2017 in het leven geroepen om deze innovaties verder te ontwikkelen. Samen met de ondernemer en zorgprofessional wordt het zorgproces in kaart gebracht en het (nieuwe) digitale zorgproduct in het skillslab van de Hanzehogeschool Groningen getest.
Amerikaanse ziekenhuizen betalen losgeld ransomware
Drie Amerikaanse ziekenhuizen die vorige week door ransomware werden getroffen hebben besloten om het gevraagde losgeld te betalen om zo versleutelde bestanden te ontsleutelen. Het gaat om het DCH Regional Medical Center, Northport Medical Center en Fayette Medical Center in de staat Alabama. De infectie door de Ryuk-ransomware deed zich vorige week dinsdag voor. De ransomware versleutelde bestanden op allerlei belangrijke systemen.
maandag 7 oktober 2019
Vitaliteitsproject IVY uitgeroepen tot winnaar van de Patient Innovation Award
Vitaliteitsproject IVY is uitgeroepen tot winnaar van de Patient Innovation Award 2019. Veel borstkankerpatiënten ontwikkelen tijdens hun behandeltraject een laag zelfbeeld en vermoeidheid. Met de IVY-app - een gezamenlijk project van ZGT en Universiteit Twente - wordt het zelfbeeld op het vlak van vitaliteit vroegtijdig positief beïnvloed. De app kreeg van het publiek én de vakjury de meeste stemmen.
De IVY-app is tot stand gekomen uit een samenwerking tussen Universiteit Twente, Borstkankervereniging Nederland (BVN) en ZGT. Vanuit het TechMed Centre en de vakgroep Psychology, Health & Technology, werkten Roos Wolbers, gezondheidspsycholoog en junior onderzoeker, en universitair hoofddocenten Christina Bode en Marcel Pieterse aan de app. De app is een uitstekend voorbeeld voor personalized eHealth Technology.
Internist-oncoloog van ZGT Ester Siemerink mocht de award in ontvangst nemen: "Met het prijzengeld kunnen we de app verder door ontwikkelen, waardoor we de patiënt in haar behandeltraject meer in haar kracht kunnen zetten. Ik geloof echt dat ons product van toegevoegde waarde is om je brein vitaler te houden. Daardoor kun je een behandeling beter doorstaan en je rol in de maatschappij behouden. En daarbij is het voor ons als hele projectgroep een mooie beloning van een vruchtbare samenwerking tussen drie partijen.
De IVY-app is tot stand gekomen uit een samenwerking tussen Universiteit Twente, Borstkankervereniging Nederland (BVN) en ZGT. Vanuit het TechMed Centre en de vakgroep Psychology, Health & Technology, werkten Roos Wolbers, gezondheidspsycholoog en junior onderzoeker, en universitair hoofddocenten Christina Bode en Marcel Pieterse aan de app. De app is een uitstekend voorbeeld voor personalized eHealth Technology.
Internist-oncoloog van ZGT Ester Siemerink mocht de award in ontvangst nemen: "Met het prijzengeld kunnen we de app verder door ontwikkelen, waardoor we de patiënt in haar behandeltraject meer in haar kracht kunnen zetten. Ik geloof echt dat ons product van toegevoegde waarde is om je brein vitaler te houden. Daardoor kun je een behandeling beter doorstaan en je rol in de maatschappij behouden. En daarbij is het voor ons als hele projectgroep een mooie beloning van een vruchtbare samenwerking tussen drie partijen.
zondag 6 oktober 2019
Twee jaar cel voor het lekken van data 14.000 HIV-patiënten
Een 34-jarige Amerikaanse man die de privégegevens van ruim 14.000 HIV-patiënten in Singapore lekte is in de Verenigde Staten veroordeeld tot een gevangenisstraf van twee jaar. Het ging om naam, identificatienummer, telefoonnummer, adresgegevens, HIV-testresultaten en medische informatie van 5400 Singaporezen en 8800 buitenlanders in het land, waaronder meer dan vijftig Amerikanen.
vrijdag 4 oktober 2019
donderdag 3 oktober 2019
Smartphone-app ontdekt vroegtijdig oogafwijkingen bij kinderen
Amerikaanse onderzoekers hebben een app gemaakt die veel eerder oogafwijkingen bij kinderen kan ontdekken dan via officiële diagnose gebeurt. Deze app – Cradle genaamd, ComputeR Assisted Detector of LEukocoria) – kijkt naar de pupillen op foto’s. Het programma speurt naar leukocorie, ofwel ‘een witte pupil’. Bij mensen met een bepaalde oogafwijking – dat kan staar zijn, maar ook een zeldzame vorm van kanker van het netvlies – zijn de pupillen op foto’s die met flitslicht zijn genomen lichter dan bij gezonde ogen. Het bekende rode-ogeneffect treedt op omdat het licht dat het oog binnenvalt terugkaatst op het rode netvlies.