maandag 30 november 2020
CoronaMelder zal positieve status automatisch met Europese server delen
Om de verschillende Europese corona-apps buiten de landsgrenzen met elkaar te laten werken is de Europese federated gateway-server bedacht.
De Eerste en Tweede Kamer moeten de aansluiting op de gateway, die voor 30 november gepland staat, nog wel eerst goedkeuren.
vrijdag 27 november 2020
Coronalocatie.nl lanceert ‘goed nieuws-kaart’
Op www.coronalocatie.nl kan iedereen nu in ook in één oogopslag duidelijk zien waar het aantal besmettingen structureel daalt.
Nu de corona-crisis alweer negen maanden duurt, constateerden de ontwikkelaars dat mensen steeds meer snakken naar goed nieuws. Dit wordt bevestigd door marktonderzoeksbureau Validators, dat met haar Monitor Consumentengedrag maandelijks de stemming onder de bevolking peilt; daaruit bleek dat het aantal Nederlanders dat behoefte heeft aan meer positiviteit sinds begin oktober is toegenomen.
Sinds de lancering op 8 oktober, is deze interactieve corona-radar al ruim 6 miljoen keer door het publiek geraadpleegd.
Privégegevens miljoenen Braziliaanse coronapatiënten gelekt
Het gaat om het burgerservicenummer, adresgegevens, telefoonnummer en aandoeningen, zoals diabetes, hartproblemen, kanker en HIV, van zestien miljoen mensen die vermoedelijk of bevestigd met corona besmet zijn geraakt.
In de dataset werden de gegevens van de Braziliaanse president Jair Bolsonaro en verschillende ministers aangetroffen.
donderdag 26 november 2020
SP wil opheldering over CoronaTester-app
Met de app zouden mensen mogelijk kunnen aantonen dat ze negatief op corona zijn getest.
SP wil opheldering nadat Burgerrechtenbeweging Bits of Freedom (BoF) aan de bel trok. 'In een vrije, democratische rechtsstaat is vrijheid het uitgangspunt en kan deze bij wet of op basis van een individuele verdenking worden begrensd', aldus BoF-beleidsadviseur Lotte Houwing. 'De introductie van gezondheidspaspoorten draait dit om door alle burgers als 'gevaarlijk' te behandelen en te vereisen dat men bewijst geen gevaar te zijn als voorwaarde voor het verkrijgen van toegang tot gebouwen en diensten die hiervoor vrij toegankelijk waren.'
Fitbit ondersteunt ex-coronapatiënten bij nazorg thuis
Een belangrijk onderdeel van het hulpmiddel is een Fitbit smartwatch met speciaal door Medicine Men geschreven software. Revaliderende patiënten dragen het horloge dag- en nacht. De smartwatch meet onder meer activiteit, slaapkwaliteit en zuurstofsaturatie tijdens slaap en geeft deze door aan zorgverleners.
Na ontslag uit het ziekenhuis volgt bij veel ex-coronapatienten een lange periode van herstel. Zorgverleners, zoals fysiotherapeuten, kunnen hun patiënt nu op afstand te coachen, met de fitbit, maar ook met weegschaal, zuurstofsaturatiemeter of bloeddrukmeter. Met automatische vragenlijsten op de Emma app krijgen zij steeds een nauwkeurig beeld van de toestand van de patiënt. Directe familie krijgt die informatie ook, zodat ook zij actief kunnen ondersteunen.
woensdag 25 november 2020
Nieuwe online tool helpt zorgverlener
Beslissingsondersteunende systemen kunnen de kwaliteit van zorg voor patiënten verbeteren en zelfs levens redden.
Toch worden dit soort tools nog niet op grote schaal gebruikt in de zorg, omdat ze niet goed aansluiten op de dagelijkse praktijk van artsen en verpleegkundigen.
Ashley De Bie en Shan Nan, onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en het Catharina Ziekenhuis, hebben een nieuwe online tool ontwikkeld die in de klinische praktijk beduidend beter werkt. Ze promoveren donderdag 19 november 2020 op hun onderzoek.
TraceBook verzamelt gegevens uit verschillende systemen (denk aan medicatiegegevens van de apotheek, labuitslagen, en EPD-gegevens), en formuleert op basis daarvan adviezen die precies passen bij de situatie en de patiënt die de zorgverlener op dat moment behandelt. De tool is daarmee niet alleen dynamisch, maar ook persoonlijk.
dinsdag 24 november 2020
NZa: Huisartsen mogen keuze voor online apotheek niet belemmeren
Ook door apotheek eFarma - een Nederlandse online apotheek - is deze problematiek aangekaart bij de NZa. Het weigeren van artsen om recepten door te sturen vormt namelijk een afbreukrisico voor de patiënt, terwijl – en lang niet iedereen is daarvan op de hoogte – alle patiënten vrij zijn om te kiezen voor een online apotheek als de plaatselijke apotheek om een of andere reden niet bevalt.
Op 13 november heeft de NZa op haar website een nieuwsbericht geplaatst onder de veelzeggende titel: 'NZa: Patiënt moet niet belemmerd worden bij keuze voor digitale apotheek'. Deze publicatie van de NZa is niet de eerste over dit onderwerp, al in 2013 was dit voor de NZa reden tot handhavend optreden bij een huisartsenpraktijk. Ook de Consumentenbond heeft in mei 2016 een artikel gepubliceerd in de Consumentengids over ervaringen van patiënten die voor een online apotheek hadden gekozen.
Voor patiënten die problemen ondervinden met overstappen naar een online apotheek is deze publicatie een belangrijke opsteker. De patiënt staat namelijk in zijn recht, en daar komt de NZa voor op. Ook apotheek eFarma verwelkomt de uitspraak. Het is voor de apothekersassistentes van eFarma immers altijd heel lastig om een weerbarstige huisarts te overtuigen om toch mee te werken. Deze publicatie van de NZa gaat daarbij helpen.
maandag 23 november 2020
Beeldbelinnovatie tegen eenzaamheid
Contact leggen tussen bewoners en familie is op dit moment erg lastig. Eenzaamheid en onbegrip bij bewoners zijn vaak het gevolg, evenals onrustige zorgmomenten en een hogere werkdruk in de ouderenzorg, doordat intensievere begeleiding door zorgmedewerkers nodig is.
Het kijken naar het kleine beeldscherm met onhandige touchscreens is niet ideaal. Daarnaast bleek het tekort aan geschikte apparatuur, zoals iPads en telefoons, ook bij sommige verpleeghuizen een struikelblok.
Na intensieve ontwikkeling in samenwerking met verschillende zorginstellingen,
heeft ZuidOostZorg uit Friesland onlangs een pilot gehouden met de Qwiek.connect.
vrijdag 20 november 2020
Spreekuur.nl start online huisartsenconsult voor kinderen
Het is een uitbreiding van de dienstverlening aan volwassenen, die sinds maart dit jaar wordt aangeboden.
Kinderen in de regio’s Eemland (Amersfoort, Barneveld en omstreken) en Rijnmond (Rotterdam en omstreken) kunnen in eerste instantie gebruik maken van de dienst.
Kinderen vanaf zes maanden kunnen via het Spreekuur-platform online bij huisartsen terecht voor klachten als koorts, huidklachten, vallen/stoten/kneuzingen, wonden en brandwonden. In de avonden en in de weekenden alleen als het spoed betreft.
In een later stadium worden daar onder andere. oorpijn, keelpijn, hoesten, oogklachten en insectenbeten aan toegevoegd.
Als er sprake is van zeer urgente spoed, dan krijgt een patiënt het advies om naar een spoedlijn te bellen. Inmiddels hebben ruim 1.1 miljoen patiënten in Nederland toegang tot de dienst en zijn er 9000 consulten gedaan.
donderdag 19 november 2020
UT verbetert de mobiliteit van paretische patiënten
Deze exoskeletten werken min of meer zonder diepgaande kennis van het lichaam van de patiënt.
Promovendus Guillaume Durandau van de Universiteit Twente voegt controllers toe aan draagbare robots zodat intuïtieve menselijke controle mogelijk is.
Durandau rust draagbare robots uit met digitale neuromusculoskeletale modelgebaseerde controllers om robuuste en intuïtieve menselijke besturing van draagbare robots mogelijk te maken. Na een letsel dat neuromusculaire laesies veroorzaakt, zoals een beroerte, vindt het grootste deel van het herstel van de motorische capaciteit plaats in de eerste zes maanden na het incident. Na deze periode wordt de patiënt als chronisch beschouwd en is er weinig verdere verbetering te verwachten.
Slechts 10 procent van de beroertepatiënten herstelt volledig, de rest zal met een of andere beperking moeten leven. Een van de belangrijkste aandoeningen is een afname van de mobiliteit als gevolg van spierzwakte of verlies van spiercontrole. Om het effect van de beperking te helpen verzachten zijn hulprobots zoals exoskeletten ontwikkeld.
woensdag 18 november 2020
Kabinet trekt 6,8 miljoen euro extra uit voor doorontwikkeling corona-apps
Dat blijkt uit een aangepaste begroting van het ministerie van Volksgezondheid voor 2020, waarover Security.nl schrijft.
Naast CoronaMelder werken het ministerie van Volksgezondheid en de GGD's aan een tweede app genaamd Oplossing 2, die ook het bron- en contactonderzoek van de GGD moet ondersteunen.
dinsdag 17 november 2020
3D-geprinte implantaten bieden uitkomst aan patiënten met peesonsteking en artrose
TRIANKLE, een nieuw onderzoeksconsortium bestaande uit 12 partners, waaronder de Technische Universiteit Eindhoven, krijgt 5,9 miljoen euro van de EU voor de ontwikkeling van gepersonaliseerde bio-implantaten voor beschadigde pezen of kraakbeen.
TRIANKLE wil zo de hersteltijd verkorten, het herstel van pees- en kraakbeenspieren bevorderen en het concurrentievermogen van de biomedische sector in de EU stimuleren.
De onderzoeker denken dat ze de hersteltijd met 50 procent kunnen verkorten en tegelijkertijd de functionaliteitsratio's van het gewonde weefsel met 10 tot 15 procent kunnen verhogen.
De kracht van het consortium ligt volgens Foolen in de combinatie van partners met een bewezen staat van dienst op het gebied van biomaterialen voor regeneratieve toepassingen en 3D-bioprintingtechnologie en partners die maatschappelijke betrokkenheid en verspreiding van de resultaten onder zorgprofessionals en potentiële patiënten hoog in het vaandel hebben staan.
maandag 16 november 2020
Nieuwe app om leven met diabetes type 1 te ervaren
Om daar inzicht in te geven lanceert Novo Nordisk de app Diabetes Type 1 day2day. Deze app is onderdeel van de #diabetes1challenge waarin Nederlanders worden uitgedaagd om 48 uur lang virtueel te leven met diabetes type 1.
Gedurende 2 dagen laat de app je dezelfde vragen beantwoorden en afwegingen maken die iemand met diabetes type 1 dagelijks moet maken. Zo ervaar je virtueel hoe het is om te leven met diabetes type 1.
Met deze app wil Novo Nordisk de mentale impact van diabetes type 1 onder de aandacht brengen. Leven met diabetes type 1 omvat veel meer dan dagelijks insuline injecteren en bloedglucose meten. Mensen met deze aandoening zijn 24/7 bezig om hun bloedglucose in balans te houden. Zij nemen met hun hoofd alle taken over die normaal door de alvleesklier worden uitgevoerd. Met de #diabetes1challenge en de app wil Novo Nordisk hier meer aandacht voor vragen.
vrijdag 13 november 2020
Creatieve oplossing voor overvol ziekenhuis blijkt succesvol
Een team van longartsen, co-assistenten en e-health-experts van het St. Antonius ontwikkelden samen met leverancier Luscii een app waardoor coronapatiënten eerder naar huis kunnen en in het ziekenhuis ruimte ontstaat voor andere patiënten.
Nu het ziekenhuis opnieuw vol ligt met coronapatiënten, wordt de app weer volop ingezet. Ook andere ziekenhuizen zetten de creatieve oplossing inmiddels in. Een mooi voorbeeld van hoe corona ook kansen creëert voor nieuwe vormen van zorg.
Het St. Antonius deed onderzoek naar de inzet van thuismonitoring bij coronapatiënten en het effect daarvan op het herstel van de patiënt enerzijds en het effect op de capaciteit in het ziekenhuis anderzijds. Op basis van 33 patiënten die in april en mei via thuismonitoring zijn gevolgd laten de resultaten een vermindering van gemiddeld 5 opnamedagen per patiënt zien. Een groot deel van deze patiënten ontving thuis zuurstof.
Bij deze groep was de daling het grootst met gemiddeld 6.5 opnamedagen per patiënt. In totaal werd in het St. Antonius een vermindering van 134 opnamedagen gerealiseerd. Drie patiënten zijn, zonder spoed, heropgenomen, maar ook zij herstelden uiteindelijk voorspoedig.
Uit een enquête onder coronapatiënten van het St. Antonius met thuismonitoring blijkt dat 97% van zeer tevreden is over de thuismonitoring. De controle op afstand geeft een veilig gevoel. Daarnaast wordt het als prettig ervaren om te herstellen in de eigen leefomgeving, met vertrouwde mensen in de buurt. Alle gebruikers zouden deze vorm van zorg adviseren aan hun naasten.
donderdag 12 november 2020
Testvluchten medisch transport per drone van start
Tussen locaties Isala ziekenhuis Meppel en Zwolle starten de komende maanden testvluchten voor medisch spoedtransport per drone.
Het is voor het eerst in Nederland dat een medische drone over een lange afstand vliegt boven dunbevolkt gebied.
De ontwikkeling rondom de inzet van drones voor medisch transport is in volle gang. Met het initiatief Medical Drone Service onderzoeken ANWB, PostNL samen met medische partners Erasmus MC, Isala, Sanquin, Certe en technologiepartners Avy en KPN de inzet van drones bij het vervoer van medische spoedzendingen, zoals bloed, medicijnen en diagnostische monsters, naar patiënten en zorglocaties. De komende drie jaar wordt onderzocht hoe er veilig en betrouwbaar gevlogen kan worden.
Tot medio 2021 worden er delen van het beoogde traject Meppel-Zwolle getest. Voor deze testvluchten zijn ontheffingen verleend door de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Er wordt alleen tijdens werkdagen gevlogen in de buurt van Isala locatie Meppel naar Zwolle, waarbij geland wordt in een weiland ten Noorden van Zwolle. Er wordt gevlogen over dun bevolkt, agrarisch gebied over een afstand van 15 km. Het laatste deel van het traject naar het ziekenhuis in Zwolle ligt in bebouwd gebied en wordt in een later stadium uitgevoerd.
woensdag 11 november 2020
Digitalisering OLVG zet door
Op dit moment maken al 15 specialismen gebruik van videoconsulten voor het bieden van zorg op afstand. Nu de crisis voortduurt en de voordelen van het videobellen steeds tastbaarder zijn geworden, wordt verder opgeschaald met een stabiele, gebruiksvriendelijke oplossing van Nederlandse bodem: Zaurus.
Zaurus biedt videobellen via digitale spreekkamers. De oplossing is speciaal voor de zorgsector ontwikkeld en kan gemakkelijk geïntegreerd worden met Epic (Haiku, Canto en de MyChart patiëntenomgeving).
Zaurus biedt naast digitale spreekkamers ook digitale assistenten voor de zorg. In een toekomstig stadium zal OLVG onderzoeken hoe deze uitgebreide ‘chatbots’ ingezet kunnen worden om processen te optimaliseren – zowel rond de inzet van videoconsulten als andere zorgprocessen.
dinsdag 10 november 2020
Minder contacten door sensor, geen extra contacten door mondkapje
In het Smart Distance Lab, een initiatief van de Universtiteit van Amsterdam, werd met camera’s en sensoren gemeten hoeveel afstand mensen van elkaar hielden. Hierbij vergeleken de onderzoekers verschillende interventies met elkaar.
Het gebruik van de Social Distancing Sensor leidt tot minder contacten dan wanneer bezoekers geen sensor dragen. Deze tag geeft direct feedback op het gedrag. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat deze interventie duidelijk en consistent aan bezoekers moet worden uitgelegd. Mensen moeten het ook even kunnen uitproberen.
De Social Distancing Sensor geeft bijvoorbeeld medewerkers een waarschuwingssignaal als zij binnen 1,5 meter van een collega met zo’n tag komen. Er is keuze uit verschillende soorten signalen: trilling, geluid en/of licht. De SDS maakt niet alleen kantooromgevingen veiliger. Ook evenement- en productielocaties, magazijnen en bouwplaatsen hebben baat bij zo’n oplossing.
Het dragen van mondkapjes leidt ook niet tot extra contacten. Bezoekers met een mondkapje voelden zich meer beschermd dan bezoekers zonder mondkapje. Daarnaast leidt een eenrichting route tot minder contacten dan vrije richting. De verdeling van het aantal contacten dat een bezoeker mogelijk besmet is daarbij gunstiger.
maandag 9 november 2020
Caresharing en Epic vergemakkelijken samenwerking tussen Amsterdamse zorgprofessionals
Zorgorganisaties zoals het OLVG, Cordaan en de Amsterdamse Huisartsen Alliantie werken nauw samen met Caresharing en Epic om de transmurale zorg binnen de hoofdstad uit te breiden en op te schalen.
Een optimale uitwisseling en beschikbaarheid van medische data is cruciaal voor het realiseren van goede netwerkzorg. Hierbij is het belangrijk dat er alleen relevante zorginformatie gedeeld wordt. Zo worden bijvoorbeeld andere data uitgewisseld wanneer wordt samengewerkt rondom de toediening van medicatie via een infuus bij patiënten met een chronische darmziekte, dan bij het op afstand monitoren van patiënten met hartfalen.
vrijdag 6 november 2020
Mobiele app helpt tegen vermoeidheid bij kanker
Nederland telt ruim 900.000 mensen die kanker hebben of hebben gehad. Vermoeidheid is een van de meest voorkomende en invaliderende bijwerkingen van kanker- en kankerbehandelingen. Tachtig procent van alle mensen met kanker is tijdens de behandelingen in het eerste jaar na de diagnose ernstig vermoeid.
De Untire app is erop gericht iemands vermoeidheid te verminderen en levenskwaliteit te verhogen door gebruikers mentaal en fysiek te activeren en daarmee de vicieuze cirkel van vermoeidheid te doorbreken. Uit het onderzoek van het UMCG blijkt dat deelnemers die de app gebruiken na 12 weken significant minder vermoeidheidsklachten hebben en een betere kwaliteit van leven ervaren.
donderdag 5 november 2020
Hardloop-app Endomondo stopt
Premium-leden betalen vanaf 1 december geen geld meer, maar kunnen wel tot aan 31 december gebruik maken van premiumfuncties.
Slim digitaal geheugensteuntje voor coassistenten Chirurgie
Anapptomy is een uitvinding van onze – destijds – vijfdejaars studenten geneeskunde Jip Kusen, Jelle van Dongen en Daniël Bakker. Studenten geneeskunde krijgen anatomie-les uit dikke, rijk geïllustreerde boeken en op geprepareerde lichamen in de snijzaal. Tijdens je coschappen assisteer je de chirurg en leer je voor het eerst hoe je al die kennis toepast.
Maar de kennis die voor operaties nodig is, is heel specifiek en wordt tijdens de lessen niet als één geheel behandeld. De informatie is versnipperd. Anapptomy brengt alle kennis voor de chirurgische praktijk bij elkaar door middel van een overzichtelijk geheugensteuntje in een app. Toegepaste anatomie als het ware’, leggen Kusen en Bakker uit.
In de app staan tot nu toe twaalf routineoperaties zoals een polsbreuk of een vaatoperatie verbeeld. Met heldere illustraties staat stap voor stap uitgebeeld wat de chirurg in spe moet doen.
maandag 2 november 2020
Alzheimer Care Trainer, een educatief computerspel ter bevordering van Alzheimerzorg
Het POSTHCARD-project is onderdeel van het Europees AAL (Active and Assisted Living) programma dat gericht is op de ontwikkeling van ICT-oplossingen voor senioren. Aan Nederlandse kant participeren ConnectedCare, de Universiteit van Twente, Alzheimer Nederland en Vilans.
De Alzheimer Care Trainer (ACT) is een gepersonaliseerde 3D-simulatie die zorgverleners helpt de alledaagse zorgsituaties te oefenen alvorens de zorgtaken effectief uit te voeren. Met behulp van deze nieuwe applicatie kan men vaardigheden aanleren of verbeteren om beter te leren omgaan met het veranderend gedrag van de thuiswonende met Alzheimer. Op deze manier kan de beste interactiestijl bepaald worden.
Uniek aan dit spel is volgens de makers de gepersonaliseerde simulatie waarbij de speler in een virtuele 3D omgeving binnentreedt. De gebruiker kan de simulatie instellen op het profiel van de zorgbehoevende door het invullen van in game vragenlijsten over de patiënt (virtuele patiënt) en de gebruiker. In welke fase van de ziekte bevindt deze zich en hoe uit zich dit in het gedrag van de patiënt? Is er sprake van agitatie, agressie, apathie, rusteloosheid, slaapstoornissen, repetitieve activiteit etc. Wat zijn de doelen: eten, douchen, aankleden? Afhankelijk van de keuzes ontwikkelt het spel zich verder en wijzigt de verhaallijn, het scenario.
zondag 1 november 2020
Meer dan de helft van de Nederlanders had in juli zorgen over privacykwesties corona-app
In het onderzoek keken Dominika Proszowska MA, dr. Giedo Jansen en dr.ir. Peter de Vries (allen faculteit BMS), naar de opvattingen van Nederlanders over de corona-app. Ze keken ook naar andere factoren die invloed kunnen hebben op de beslissing van mensen om deze te installeren.
Het onderzoek vond plaats in juli, kort nadat de overheid specificaties over de corona-app CoronaMelder deelde. Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking had toen al eens gehoord van de corona-app.
Hoewel bekend, lijkt de corona app niet per se bemind. In juli gaf al 47 procent van de respondenten aan dat ze de corona-app waarschijnlijk niet zouden gebruiken ten opzichte van 41 procent die aangaf de app wel te willen installeren. De intentie om een corona-app te gebruiken hangt volgens de onderzoekers nauw samen met de veronderstelde voordelen van de app en het vertrouwen in de overheid.