Gezondheidssector belemmert zelf snelle invoer mobiele zorgoplossingen
Niet de patiënt, maar de gezondheidssector zelf belemmert de snelle invoer en acceptatie van mobiele gezondheidszorg (mHealth). Dat is één van de verrassende conclusies uit het onderzoek 'Emerging mHealth: paths for growth'. Een onderzoek uitgevoerd door de Economist Intelligence Unit in samenwerking met PwC. Voor dit onderzoek werden in tien landen meer dan duizend patiënten geïnterviewd en bijna achthonderd doktoren en verantwoordelijken voor de bekostiging van zorg vanuit overheid of zorgverzekeraars.
"Mobiele gezondheidszorg heeft het in zich om zorg dichter bij de patiënt te brengen en meer te focussen op preventie. Desondanks loopt het nog geen storm. Daarbij vormt niet technologie de belemmerende factor, maar de weerstand binnen de zorgsector tegen verandering in de manier waarop gezondheidszorg momenteel wordt verstrekt", stellen Cokky Hilhorst en Simon Samaha, verantwoordelijk voor mHealth binnen PwC Nederland.
PwC stelt dat het draagvlak voor mHealth kan worden vergroot door niet alleen op technologie te focussen, maar vooral op concrete oplossingen die zorgverzekeraars bovendien willen vergoeden. Opbrengsten vanuit de consument alleen zijn vaak onvoldoende om innovaties rendabel in de markt te kunnen zetten. Reden hiervoor is de beperkte betalingsbereidheid bij de consument, die gezondheidszorg als een verworven recht zien. Dit speelt vooral in landen als Nederland, waar mensen relatief weinig zelf betalen voor de zorg.
"Door juist te kijken naar concrete oplossingen waar zowel zorgverlener als patiënt meteen iets aan hebben, voorkom je dat mHealth een technologiegedreven hype wordt, die wel veel geld kost, maar onvoldoende opbrengt", aldus Hilhorst. "Daarnaast zal een cultuurverandering moeten plaatsvinden van betrokken partijen binnen de gezondheidszorg."
Het onderzoek laat zien dat de acceptatie van mobiele zorgoplossingen in opkomende economieën veel sneller verloopt dan in ontwikkelde economieën. Patiënten in landen als Denemarken, Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zien mobiele oplossingen als een manier om gemak, kosten en kwaliteit van zorg te verbeteren. In landen als Brazilië, China en Turkije, zorgt het juist voor toegang tot de zorg. Gevolg daarvan is dat meer doktoren in landen in opkomst mobiele diensten aanbieden dan in de Westerse wereld: de bereidheid om gebruik te maken van mHealth is er groter en diensten worden vaker vergoed.
"Bijna zestig procent van de patiënten in opkomende economieën maakt gebruik van mHealth. In de Westerse wereld is dit slechts 35 procent", aldus Samaha. "In opkomende economieën wordt mobiele gezondheidszorg gezien als nieuwe markt, vol groeikansen. Bovendien wordt innovatie er minder geremd door een bestaande complexe zorginfrastructuur en gevestigde belangen." Minister Schippers is voornemens vanuit de overheid innovatie te faciliteren en deze belemmeringen weg te nemen. Het gaat dan om het integreren van eHealth in de financiering van de gezondheidszorg en het stimuleren van standaardisatie, zelfregulering en toezicht.
"Mobiele gezondheidszorg heeft het in zich om zorg dichter bij de patiënt te brengen en meer te focussen op preventie. Desondanks loopt het nog geen storm. Daarbij vormt niet technologie de belemmerende factor, maar de weerstand binnen de zorgsector tegen verandering in de manier waarop gezondheidszorg momenteel wordt verstrekt", stellen Cokky Hilhorst en Simon Samaha, verantwoordelijk voor mHealth binnen PwC Nederland.
PwC stelt dat het draagvlak voor mHealth kan worden vergroot door niet alleen op technologie te focussen, maar vooral op concrete oplossingen die zorgverzekeraars bovendien willen vergoeden. Opbrengsten vanuit de consument alleen zijn vaak onvoldoende om innovaties rendabel in de markt te kunnen zetten. Reden hiervoor is de beperkte betalingsbereidheid bij de consument, die gezondheidszorg als een verworven recht zien. Dit speelt vooral in landen als Nederland, waar mensen relatief weinig zelf betalen voor de zorg.
"Door juist te kijken naar concrete oplossingen waar zowel zorgverlener als patiënt meteen iets aan hebben, voorkom je dat mHealth een technologiegedreven hype wordt, die wel veel geld kost, maar onvoldoende opbrengt", aldus Hilhorst. "Daarnaast zal een cultuurverandering moeten plaatsvinden van betrokken partijen binnen de gezondheidszorg."
Het onderzoek laat zien dat de acceptatie van mobiele zorgoplossingen in opkomende economieën veel sneller verloopt dan in ontwikkelde economieën. Patiënten in landen als Denemarken, Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zien mobiele oplossingen als een manier om gemak, kosten en kwaliteit van zorg te verbeteren. In landen als Brazilië, China en Turkije, zorgt het juist voor toegang tot de zorg. Gevolg daarvan is dat meer doktoren in landen in opkomst mobiele diensten aanbieden dan in de Westerse wereld: de bereidheid om gebruik te maken van mHealth is er groter en diensten worden vaker vergoed.
"Bijna zestig procent van de patiënten in opkomende economieën maakt gebruik van mHealth. In de Westerse wereld is dit slechts 35 procent", aldus Samaha. "In opkomende economieën wordt mobiele gezondheidszorg gezien als nieuwe markt, vol groeikansen. Bovendien wordt innovatie er minder geremd door een bestaande complexe zorginfrastructuur en gevestigde belangen." Minister Schippers is voornemens vanuit de overheid innovatie te faciliteren en deze belemmeringen weg te nemen. Het gaat dan om het integreren van eHealth in de financiering van de gezondheidszorg en het stimuleren van standaardisatie, zelfregulering en toezicht.
Geen opmerkingen: