Miljoenen Nederlanders herinneren gesprek met arts niet goed: AI biedt oplossing
Bijna vijf miljoen Nederlanders begrijpen medische informatie niet goed, vooral bij ernstige diagnoses, taalproblemen of ouderdom. Dit veroorzaakt onnodige kosten en slechtere zorg. Rotterdamse startup Ditto ontwikkelde een gratis tool die complexe medische taal omzet naar begrijpelijke informatie om te delen. Hun initiatief wordt gesteund door de Patiëntenfederatie en maatschappelijk investeerder Chris Oomen.
Het niet begrijpen van medische informatie heeft direct grote nadelige gevolgen voor de zorg. Patiënten die hun behandeling niet begrijpen, nemen meer contact op met zorgverleners, missen afspraken vaker en houden zich minder goed aan hun behandelplan. Dit alles leidt tot hogere kosten en extra druk op het al overbelaste zorgsysteem.
Ditto pakt dit probleem aan door gesprekken, brieven en behandelplannen automatisch te vertalen naar de taal en het taalniveau van de individuele patiënt. Data blijft volledig eigendom van de patiënt en is met medisch-Nederlandse taalmodellen verwerkt. De technologie vervangt complexe medische termen of jargon door begrijpelijke alternatieven, zonder verlies van cruciale informatie. Hierdoor worden patiënten ook actievere partners in hun behandeling.
De Patiëntenfederatie onderschrijft dit probleem en heeft een steunverklaring gegeven.
Het niet begrijpen van medische informatie heeft direct grote nadelige gevolgen voor de zorg. Patiënten die hun behandeling niet begrijpen, nemen meer contact op met zorgverleners, missen afspraken vaker en houden zich minder goed aan hun behandelplan. Dit alles leidt tot hogere kosten en extra druk op het al overbelaste zorgsysteem.
Ditto pakt dit probleem aan door gesprekken, brieven en behandelplannen automatisch te vertalen naar de taal en het taalniveau van de individuele patiënt. Data blijft volledig eigendom van de patiënt en is met medisch-Nederlandse taalmodellen verwerkt. De technologie vervangt complexe medische termen of jargon door begrijpelijke alternatieven, zonder verlies van cruciale informatie. Hierdoor worden patiënten ook actievere partners in hun behandeling.
De Patiëntenfederatie onderschrijft dit probleem en heeft een steunverklaring gegeven.
Geen opmerkingen: