Ads Top

HU integreert eHealth in het praktijkonderwijs

Zorgopleidingen aan de HU gaan eHealth vooral vanuit de praktijk doceren. Studenten gaan zelf aan de slag met eHealth-oplossingen zoals robots en apps. Niet de nieuwe technologische snufjes, maar het effect ervan op de zorgverlening staat centraal. Dat bleek tijdens de lancering van het nieuwe didactisch kader ‘zorgtechnologie in het hoger onderwijs’, ontwikkeld door de HU.

“We hebben na vier jaar eHealthonderwijs de ervaringen geëvalueerd en daar conclusies uit getrokken over wat werkt en wat niet werkt”, aldus HU-onderzoeker Thijs van Houwelingen, die promotieonderzoek doet naar de competenties die nodig zijn voor het verlenen van zorg op afstand. “Zo merkten we dat de theorie die we gaven, niet goed genoeg blijft hangen. Studenten willen liever praktisch aan de slag met eHealth. We moeten dat zelf inrichten, in practica, want studenten zien eHealth nauwelijks terug op stageplekken.”

De zorgopleidingen gaan eHealth niet meer in losse lessen behandelen, maar integreren met lessen over zorginhoudelijke thema’s. Van Houwelingen: “zo is het bijvoorbeeld onderdeel van een les over medicatieveiligheid. Hierin wordt een app behandeld waarmee je medicatieveiligheid op afstand kunt organiseren. Ook kunnen binnen bijna elke les vragen gesteld worden als: moet dit per se face-to-face of kan dit ook op afstand? Kan een patiënt of mantelzorger dit ook zelf doen, onder begeleiding op afstand? En: wordt het daardoor efficiënter? Technologie is erg veranderlijk. Daarom ligt de focus van het onderwijs niet op de vraag ‘hoe werkt deze app’, maar op de vraag: ‘wat is het effect van deze app op de zorg?’”

Practica moeten de werkelijkheid zo dicht mogelijk benaderen. Zo krijgen studenten les in een ‘zorgcentrale’, die via een alarmsysteem en iPad in contact staat met een andere ruimte: de ‘moderne huiskamer’. Docenten spelen in de moderne huiskamer bijvoorbeeld een chronisch zieke oudere. Studenten moeten vanuit de zorgcentrale achterhalen wat er mis is met de oudere en welke acties ze het best kunnen ondernemen.

Studenten Fysiotherapie leren om te werken met zorgrobot Zora. Zora wordt onder andere ingezet in verzorgingshuizen, om ouderen in beweging te krijgen. Studenten leren om een beweegschema op te stellen en in te voeren in Zora. En ze kijken hoe effectief hun beweegschema is. Docent Jasmin Pekaric: “Je verbaast je over wat zo’n robot voor elkaar krijgt: dingen die een mens van vlees en bloed niet voor elkaar krijgt. Ze heeft een enorme aantrekkingskracht op mensen.”

Deze manier van lesgeven vergt wel een flinke investering. Niet alleen financieel - sommige eHealthoplossingen zijn erg prijzig -, het vergt ook veel van de docent. Docenten moeten zich verdiepen in eHealth en de achterliggende effecten én moeten er creatief mee om kunnen gaan in hun lessen. Om hen daarbij te ondersteunen, is het didactisch kader ontwikkeld.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.