Ads Top

'Pas online gezondheidsinformatie aan persoonlijke voorkeuren aan'

In de afgelopen jaren is het aantal en gebruik van gezondheidswebsites enorm gegroeid. UvA promovendus Minh Hao Nguyen onderzocht de rol van deze websites voor specifiek oudere patiënten met kanker. Goede informatie kan de betrokkenheid bij gezondheid en zorg vergroten, helpen bij besluitvorming, angst verminderen en kwaliteit van leven verbeteren. Hoe kunnen we online gezondheidsinformatie voor patiënten met kanker daarvoor optimaliseren?

Door visuele/auditieve en cognitieve achteruitgang, beperkte computerervaring en gezondheidswebsites die niet afgestemd zijn op persoonlijke voorkeuren, kunnen oudere patiënten minder gemotiveerd en bekwaam zijn in het gebruik van online gezondheidsinformatie en het risico lopen minder goed met hun zorgverleners te communiceren. Zo kunnen ze zich minder goed voorbereiden op medische consulten en stellen daardoor bijvoorbeeld minder vragen of onthouden minder informatie.

In haar promotieonderzoek stond Minh Hao Nguyen stil bij de vraag hoe we online gezondheidsinformatie voor oudere patiënten met kanker kunnen verbeteren zodat een goede communicatie met zorgverleners wordt ondersteund. Door de eerder genoemde visuele/auditieve en cognitieve achteruitgang kunnen oudere van jongere volwassenen verschillen wat betreft hun voorkeuren voor het presentatieformat van online informatie.

Nguyen onderzocht of het zou helpen het presentatieformat van websites op maat te maken en gebruikers zelf tekstuele, visuele en audiovisuele voorkeuren te laten instellen: zijn patiënten dan meer tevreden over websites, voelen zij zich beter voorbereid, neemt hun angst af, kunnen ze betere vragen stellen en zien we hierin verschillen bij jongere en oudere patiënten?

Nguyen onderzocht de impact van gezondheidswebsites met behulp van twee experimentele studies onder jongere en oudere volwassenen en twee veldstudies onder jongere en oudere patiënten met kanker. In totaal namen ruim 1200 mensen deel aan deze studies. Een deel van de respondenten kreeg een website op maat te zien waarop zij het presentatieformat naar eigen voorkeur konden aanpassen. De overige respondenten kregen een standaard website te zien.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.