'Digitale huisartsenpost kan tot twee keer meer patiënten per uur behandelen'
Ook levert het digitale consult tijdwinst voor de zorgverlener op ten opzichte van telefonische consulten en het geven van zelfzorgadviezen door de triagist.
Gemiddeld hebben zorgprofessionals digitaal 13 minuten minder tijd nodig per consult per patiënt, zo blijkt uit een efficiëntie-onderzoek naar Spreekuur.nl van organisatieadviesbureau Turner.
Via Spreekuur.nl, een initiatief van Topicus en DigiDok, krijgen patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg voor spoedvragen aangaande bijvoorbeeld wonden, oogklachten en huidinfecties. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage en anamnese vragen te doorlopen en door een foto toe te voegen. Huisartsen en triagisten kunnen vlot het consult digitaal afhandelen. Ook wordt er automatisch een samenvatting (s-regel) voor alle consulten gemaakt, die toegevoegd wordt aan het dossier. Spreekuur.nl is inmiddels toegankelijk voor ruim 2 miljoen patiënten in zes zorggebieden (Eemland, Rijnmond, Drenthe, Nijmegen, Gelderse Vallei, Axel en Breda).
Met het onderzoek wilde Turner de eventuele meerwaarde van Spreekuur aantonen richting huisartsenposten en zorgverzekeraars. In het onderzoek is primair gekeken naar efficiëntie van zorg op basis van afgenomen consulten in de periode september-december 2021. Daaruit blijkt dat zorg op afstand zorgt voor efficiëntie in de zorg, voor zowel patiënt als huisarts op de post. Zo kan een zorgverlener op de huisartsenpost bij voldoende instroom meer patiënten per uur via Spreekuur.nl behandelen dan wanneer hij patiënten fysiek ziet, een telefonisch consult afneemt, zelfzorgadvies geeft of visites doet.
De totale tijd die de zorgprofessionals besteden aan een fysiek consult met een patiënt, is in het Spreekuur.nl proces 13 min korter (61% tijdswinst). Dit komt mede door het voorbereidende werk van de patiënt. Daardoor kunnen zorgverleners tot twee keer zoveel consulten per uur ten opzichte van fysiek afnemen. Ook levert het digitale consult tijdswinst op ten opzichte van telefonische consulten en het geven van zelfzorgadviezen door de triagist. Voor onder andere Rijnmond- een regio die gebruikmaakt van Spreekuur- is ook het potentieel van de bespaarbare tijd van zorgprofessionals berekend in een hypothetische setting.
Geen opmerkingen: