Experiment om bemande en onbemande luchtvaart veilig samen te laten vliegen
Luchtverkeersleiding Nederland, ANWB en KPN starten een experiment met een digitale dronecorridor. Hierbij worden medische dronevluchten tussen twee vestigingen van ziekenhuis Isala in Zwolle en Meppel mogelijk, waarbij met spoed bloed, medicijnen en diagnostische monsters worden vervoerd.
Op dit moment is er nog geen inrichting en handhaving van het luchtruim voor BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) dronevluchten. Ook wetgeving en regulering zijn nog volop in ontwikkeling en dronegebruikers moeten ruim van tevoren goedkeuring aanvragen om een drone door gecontroleerd luchtruim te laten vliegen.
Met de digitale snelweg voor drones wordt een volgende stap gezet om bemande en onbemande luchtvaart samen veilig in het Nederlandse luchtruim te laten vliegen zodat er in de nabije toekomst meer ruimte komt voor dronevluchten.
De digitale corridor maakt het mogelijk dat in een deel van het luchtruim waar bemande vliegtuigen vliegen ook ruimte is voor onbemande drones. Bovendien gaat de drone tijdens de vlucht communiceren met een Unmanned Traffic Managementsysteem (UTM-systeem) waardoor de vlucht veiliger en op langere afstand wordt uitgevoerd.
De eerste vluchten zijn gepland in de eerste helft van 2023 tussen twee vestigingen van ziekenhuis Isala. Later dit jaar worden ook op andere plaatsen vluchten uitgevoerd, bijvoorbeeld in de buurt van Rotterdam. Daarmee wordt ervaring opgedaan in een drukker luchtruim, vanwege de nabijheid van Rotterdam-The Hague Airport. Door in twee verschillende typen luchtruim te testen met dronevluchten, wordt in alle mogelijke omstandigheden ervaring opgedaan.
De ANWB zal onder de naam Medical Drone Service als operator de medische dronetransporten uitvoeren. KPN is in dit samenwerkingsverband de partner die de connectiviteit en digitale diensten levert, zoals de dataverstrekking voor de routeplanner voor drones, om de dronevluchten mogelijk te maken.
Op dit moment is er nog geen inrichting en handhaving van het luchtruim voor BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) dronevluchten. Ook wetgeving en regulering zijn nog volop in ontwikkeling en dronegebruikers moeten ruim van tevoren goedkeuring aanvragen om een drone door gecontroleerd luchtruim te laten vliegen.
Met de digitale snelweg voor drones wordt een volgende stap gezet om bemande en onbemande luchtvaart samen veilig in het Nederlandse luchtruim te laten vliegen zodat er in de nabije toekomst meer ruimte komt voor dronevluchten.
De digitale corridor maakt het mogelijk dat in een deel van het luchtruim waar bemande vliegtuigen vliegen ook ruimte is voor onbemande drones. Bovendien gaat de drone tijdens de vlucht communiceren met een Unmanned Traffic Managementsysteem (UTM-systeem) waardoor de vlucht veiliger en op langere afstand wordt uitgevoerd.
De eerste vluchten zijn gepland in de eerste helft van 2023 tussen twee vestigingen van ziekenhuis Isala. Later dit jaar worden ook op andere plaatsen vluchten uitgevoerd, bijvoorbeeld in de buurt van Rotterdam. Daarmee wordt ervaring opgedaan in een drukker luchtruim, vanwege de nabijheid van Rotterdam-The Hague Airport. Door in twee verschillende typen luchtruim te testen met dronevluchten, wordt in alle mogelijke omstandigheden ervaring opgedaan.
De ANWB zal onder de naam Medical Drone Service als operator de medische dronetransporten uitvoeren. KPN is in dit samenwerkingsverband de partner die de connectiviteit en digitale diensten levert, zoals de dataverstrekking voor de routeplanner voor drones, om de dronevluchten mogelijk te maken.
Geen opmerkingen: