Snelheid van verandering grootste technologie-gerelateerde zorg binnen de Gezondheidszorg
Nieuwe informatie uit een door Ricoh gesponsord onderzoek toont aan dat 92.5 procent van de leidinggevenden in de gezondheidszorg, biotechnologie en farmaceutica in de afgelopen drie jaar meer afhankelijk is geworden van technologie. De meerderheid van de leidinggevenden in de zorg (70 procent) vindt dat technologie hun medewerkers creatiever heeft gemaakt op het gebied van het ontwikkelen van nieuwe gezondheidszorgdiensten, medicijnen en producten. Maar het is tegelijk duidelijk dat belangrijke uitdagingen blijven bestaan met betrekking tot het integreren van technologie om patiëntenzorg, diensten en administratie te verbeteren. Meer dan een derde van de respondenten (35 procent) gaf aan dat een computerfout hun organisatie minstens eenmaal in de afgelopen zes maanden geld heeft gekost. Het onderzoek ‘Humans and Machines’ werd recentelijk uitgevoerd door The Economist Intelligence Unit en benadrukt de steeds belangrijkere rol die technologie speelt in de gezondheidszorgsector.
Technologie-gedreven veranderingen betekenen waarschijnlijk niet dat robots en computers de menselijke elementen van patiëntenzorg in de toekomst zullen vervangen. De respondenten uit de gezondheidszorg, biotechnologie en farmaceutica gaven het diagnosticeren van aandoeningen bij patiënten (36 procent) en de ontwikkeling van nieuwe behandelingen en medicijnen (32 procent) aan als de twee belangrijkste gebieden waar menselijke intuïtie prevaleert. Daarentegen zegt slechts 5 procent dat gezondheidsprofessionals tijd moeten besteden aan het behandelen van patiëntendossiers en slechts 8 procent zegt dat hun tijd besteed zou moeten worden aan het verbeteren van administratieprocessen.
De respondenten zijn het erover eens dat er nog meer ruimte is voor technologie om efficiëntiewinst te maken, waarbij 65 procent zegt dat er meer gedaan kan worden. De grootste uitdaging van de gezondheidssector komt tot uiting wanneer gebruik wordt gemaakt van technologie die zich sneller ontwikkelt dan de interne processen die dit ondersteunen. Dit wordt versterkt door het feit dat er vaak verschillende systemen binnen een organisatie gebruikt worden die niet verbonden of geïntegreerd zijn met elkaar, zoals aangegeven werd door 38 procent van de leidinggevenden in de gezondheidszorg. En hoewel het alom wordt erkend dat er vraag is naar proces-gedreven verbeteringen binnen de gezondheidszorg, geeft de meerderheid van de ondervraagden (78 procent) toe dat technologie op zichzelf weinig of geen waarde toevoegt.
De beste praktijkvoorbeelden van de effecten die behaald kunnen worden door middel van automatisering worden genoemd in het Europese actieplan voor e-gezondheid van de Europese Commissie . In Denemarken werd een jaarlijkse besparing van $120 miljoen verwezenlijkt en besparen artsen gemiddeld 50 minuten per dag, die normaal gesproken besteed worden aan administratief werk. In Italië wordt de algehele besparing sinds de introductie van informatie- en communicatietechnologie in de Zorgsector op 11,7 procent van de nationale zorgkosten geschat (namelijk 12,4 miljard euro). De besparingen van digitale recepten op zichzelf worden al op ongeveer 2 miljard euro geschat.
Technologie-gedreven veranderingen betekenen waarschijnlijk niet dat robots en computers de menselijke elementen van patiëntenzorg in de toekomst zullen vervangen. De respondenten uit de gezondheidszorg, biotechnologie en farmaceutica gaven het diagnosticeren van aandoeningen bij patiënten (36 procent) en de ontwikkeling van nieuwe behandelingen en medicijnen (32 procent) aan als de twee belangrijkste gebieden waar menselijke intuïtie prevaleert. Daarentegen zegt slechts 5 procent dat gezondheidsprofessionals tijd moeten besteden aan het behandelen van patiëntendossiers en slechts 8 procent zegt dat hun tijd besteed zou moeten worden aan het verbeteren van administratieprocessen.
De respondenten zijn het erover eens dat er nog meer ruimte is voor technologie om efficiëntiewinst te maken, waarbij 65 procent zegt dat er meer gedaan kan worden. De grootste uitdaging van de gezondheidssector komt tot uiting wanneer gebruik wordt gemaakt van technologie die zich sneller ontwikkelt dan de interne processen die dit ondersteunen. Dit wordt versterkt door het feit dat er vaak verschillende systemen binnen een organisatie gebruikt worden die niet verbonden of geïntegreerd zijn met elkaar, zoals aangegeven werd door 38 procent van de leidinggevenden in de gezondheidszorg. En hoewel het alom wordt erkend dat er vraag is naar proces-gedreven verbeteringen binnen de gezondheidszorg, geeft de meerderheid van de ondervraagden (78 procent) toe dat technologie op zichzelf weinig of geen waarde toevoegt.
De beste praktijkvoorbeelden van de effecten die behaald kunnen worden door middel van automatisering worden genoemd in het Europese actieplan voor e-gezondheid van de Europese Commissie . In Denemarken werd een jaarlijkse besparing van $120 miljoen verwezenlijkt en besparen artsen gemiddeld 50 minuten per dag, die normaal gesproken besteed worden aan administratief werk. In Italië wordt de algehele besparing sinds de introductie van informatie- en communicatietechnologie in de Zorgsector op 11,7 procent van de nationale zorgkosten geschat (namelijk 12,4 miljard euro). De besparingen van digitale recepten op zichzelf worden al op ongeveer 2 miljard euro geschat.
Geen opmerkingen: