Ads Top

Slimme innovatieve app houdt diabetespatiënten bij de les

Van de 800.000 geregistreerde diabetici in Nederland heeft een kwart te kampen met diabetische voeten. De firma George In der Maur uit Groenekan ontwikkelde een smartphone-applicatie waarmee patiënten hun schoenen en voeten in de gaten kunnen houden.

De applicatie, die vorige maand lovend werd ontvangen op het congres van de Nederlandse Vereniging van Revalidatieartsen, is sinds kort in zowel de Apple App Store als Google’s Play Store gratis verkrijgbaar. Met de app in de hand kunnen diabetespatiënten eenvoudig hun voeten en schoenen in de gaten houden.

Diabetes leidt bij een kwart van de patiënten tot gevoelloze voeten. Zenuwen werken niet meer en zenden dus geen pijnprikkels naar de hersenen. “Als gevolg daarvan merken ze (kleine) voetwonden niet op en lopen ze er gewoon mee door, ook als er bijvoorbeeld een legoblokje of een steentje in hun schoen zit.”

Initiatiefnemer Jacco de Bruin van orthopedisch schoentechnisch bedrijf George In der Maur uit Utrecht, heeft zich erover verbaasd dat er nog geen app was die patiënten een preventief instrument in handen geeft. “Geregeld zie je dat diabetici te laat met hun voetproblemen naar de huisarts, schoentechnicus of specialist gaan. En dan kunnen de gevolgen ernstig zijn; soms zelfs met amputatie tot gevolg.”

De diabetische voet-en-schoen-app geeft diabetespatiënten een handig steuntje in de rug. “Bij aankoop van nieuwe schoenen is het bijvoorbeeld van essentieel belang dat ze goed en veilig worden ingelopen. Op de eerste dag moet je elk uur je voeten én je schoenen controleren. De app geeft de eerste dag elk uur, en op de tweede dag, elke twee uur een seintje: tijd voor een check!”

De diabetische voet is een gecompliceerde aandoening. “Ook omdat wondjes bij diabetici vaak slecht herstellen, is voorkomen zeker in dit geval beter dan genezen.” Daarom geeft de app ook de nodige tips aan patiënten. “Loop niet op blote voeten, houd je schoenen ook in huis zoveel mogelijk aan, neem geen hete voetenbaden, et cetera.”

Is er toch een probleem, dan kunnen patiënten met behulp van een persoonlijke contactenpagina in een mum van tijd de juiste contactpersoon raadplegen.

De Bruin heeft geen commerciële overwegingen met de app. “We bieden ‘m gratis aan en hopen dat ook vakgenoten hun klanten wijzen op de applicatie. Elk voetprobleem dat we met de app voorkomen, is winst. Onze drijfveer is voetbehoud.”

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.