TOP Medical versnelt innovatie in de zorg met SAP S/4HANA Public Cloud
TOP Medical implementeerde in slechts vier maanden tijd een volledig nieuwe ERP-omgeving op basis van SAP S/4HANA Public Cloud. Het nieuwe systeem vervangt het verouderde SAP ECC en biedt het medtech-distributiebedrijf een toekomstbestendig fundament voor snelle orderverwerking, betere klantcommunicatie en volledige traceerbaarheid. Met deze stap legt TOP Medical de basis voor verdere groei en datagedreven innovatie.
TOP Medical brengt innovatieve medische technologieën naar de Benelux, met een sterke focus op oplossingen voor hart- en vaatziekten. Vanuit zijn rol als distributeur helpt het bedrijf jonge ondernemingen bij productintroductie en zorgt het dat ziekenhuizen sneller toegang krijgen tot levensreddende innovaties.
De aanleiding voor het project lag in het aflopen van de ondersteuning van SAP ECC in 2027. Voor eigenaar Jan-Willem Hendriks sloot de timing perfect aan bij de ambities van het bedrijf. “TOP staat voor ‘To Optimize Performance’. Die belofte zie je in alles wat we doen”, vertelt Hendriks. “We zoeken actief naar nieuwe ontwikkelingen, vaak al in een heel vroeg stadium. En we helpen met studies, marketing en sales. Als een start-up óns moet zoeken, zijn we te laat.”
Met slechts dertien medewerkers koos TOP Medical bewust voor een gestandaardiseerde cloudomgeving. “De meeste van onze klanten werken met SAP. Dus als wij dezelfde taal spreken, versterken we de samenwerking”, legt Hendriks uit. “Als je kwaliteit wilt leveren, heb je een systeem nodig dat je daarin ondersteunt.”
Het nieuwe systeem omvat de modules finance, inkoop, verkoop en magazijnbeheer en is volledig geïntegreerd binnen één omgeving. Daarmee beschikt TOP Medical over realtime inzicht in orderstatussen, batchnummers en voorraadposities. Dat is cruciaal voor ISO 13485-certificering en de vereiste traceerbaarheid in de medische sector.
“Die certificering geeft onze klanten vertrouwen”, aldus Hendriks. “Maar het systeem doet meer dan dat – het helpt ons om transparanter, betrouwbaarder en efficiënter te werken.”
De implementatie kende een strak tijdpad. Van aankoop tot livegang duurde het traject zes maanden, waarvan vier maanden daadwerkelijke implementatie. Consultants van NTT DATA Business Solutions waren gemiddeld één tot twee dagen per week aanwezig. Op 2 januari om 9.00 uur ging het systeem live; diezelfde middag was de eerste verkooporder al helemaal verwerkt.
TOP Medical brengt innovatieve medische technologieën naar de Benelux, met een sterke focus op oplossingen voor hart- en vaatziekten. Vanuit zijn rol als distributeur helpt het bedrijf jonge ondernemingen bij productintroductie en zorgt het dat ziekenhuizen sneller toegang krijgen tot levensreddende innovaties.
De aanleiding voor het project lag in het aflopen van de ondersteuning van SAP ECC in 2027. Voor eigenaar Jan-Willem Hendriks sloot de timing perfect aan bij de ambities van het bedrijf. “TOP staat voor ‘To Optimize Performance’. Die belofte zie je in alles wat we doen”, vertelt Hendriks. “We zoeken actief naar nieuwe ontwikkelingen, vaak al in een heel vroeg stadium. En we helpen met studies, marketing en sales. Als een start-up óns moet zoeken, zijn we te laat.”
Met slechts dertien medewerkers koos TOP Medical bewust voor een gestandaardiseerde cloudomgeving. “De meeste van onze klanten werken met SAP. Dus als wij dezelfde taal spreken, versterken we de samenwerking”, legt Hendriks uit. “Als je kwaliteit wilt leveren, heb je een systeem nodig dat je daarin ondersteunt.”
Het nieuwe systeem omvat de modules finance, inkoop, verkoop en magazijnbeheer en is volledig geïntegreerd binnen één omgeving. Daarmee beschikt TOP Medical over realtime inzicht in orderstatussen, batchnummers en voorraadposities. Dat is cruciaal voor ISO 13485-certificering en de vereiste traceerbaarheid in de medische sector.
“Die certificering geeft onze klanten vertrouwen”, aldus Hendriks. “Maar het systeem doet meer dan dat – het helpt ons om transparanter, betrouwbaarder en efficiënter te werken.”
De implementatie kende een strak tijdpad. Van aankoop tot livegang duurde het traject zes maanden, waarvan vier maanden daadwerkelijke implementatie. Consultants van NTT DATA Business Solutions waren gemiddeld één tot twee dagen per week aanwezig. Op 2 januari om 9.00 uur ging het systeem live; diezelfde middag was de eerste verkooporder al helemaal verwerkt.

Geen opmerkingen: