Ads Top

UT-student wint Vodafone Mobiles for Good Challenge

Marije Kamphuis, student Technische Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Twente, heeft met haar team de Vodafone Mobiles for Good Challenge gewonnen. Deze wedstrijd is bestemd voor sociale ondernemingen die maatschappelijke problemen met behulp van mobiele technologie willen oplossen. Het team gebruikt het prijzengeld van 30.000 euro om een app te ontwikkelen die ouders helpt om de juiste behandeling voor hun kinderen met astma te bieden.

In Nederland krijgen ongeveer 300.000 kinderen van vier tot twaalf jaar oud medicatie tegen astma. Veel van hun ouders vinden het lastig om in te schatten wanneer hun kind benauwd is en wanneer niet. En omdat een artsenbezoek een momentopname is, kan de arts lang niet altijd duidelijkheid verschaffen. Dit alles zorgt voor onzekerheid bij de ouders, maar – erger nog – het kan er ook toe leiden dat een kind te weinig of juist te veel medicatie krijgt.

Marije Kamphuis doet tijdens haar afstudeeronderzoek van de opleiding Technische Geneeskunde onderzoek naar astma bij kinderen. Ze bedacht samen met kinderarts Boony Thio dat een applicatie voor de mobiele telefoon, die automatisch kan herkennen of een kind benauwd is of niet, uitkomst kan bieden. Met dit idee formeerde ze een team waarmee ze deelnam aan de Vodafone Mobiles for Good Challenge. Na meerdere voorrondes en workshops op het gebied van business modellen en pitchtechnieken, mocht ze het idee afgelopen vrijdag presenteren voor een jury. In totaal vielen zes teams in de prijzen, waaronder dat van Kamphuis. Kamphuis noemt het ‘ geweldig’ dat ze hebben gewonnen. ‘Ik heb nog steeds een brede lach op mijn gezicht.’

Het team van Kamphuis ontvangt een geldbedrag van 30.000 euro dat het kan besteden aan de ontwikkeling van de app, die puffer is gedoopt. Daarnaast wil het team, dat naast Kamphuis bestaat uit Boony Thio (kinderlongarts), Jean Driessen (sportarts), Bram Lorist (technologisch ontwikkelaar) en Joost Bakker (zorgmanager), een sociale onderneming opzetten die de app op de markt brengt. Vodafone ondersteunt de winnende teams hierbij met behulp van een Bootcamp waarmee de teams gedurende vier maanden intensief begeleid worden.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.