Ads Top

Philips en Zorgnetwerk Midden-Brabant werken aan een persoonlijke gezondheidsomgeving

Philips introduceert vandaag een innovatieve ‘connected care’-oplossing op het HealthSuite Digital Platform, die volledig in co-creatie met patiënten en professionals ontwikkeld is.

Deze applicaties kwamen tot stand na intensieve samenwerking tussen patiënten en zorgverleners en bestaan uit een persoonlijke gezondheidsomgeving waarin allerlei relevante data rondom de patiënt verzameld en gedeeld kunnen worden. Philips werkte samen met Zorgnetwerk Midden-Brabant, een samenwerkingsverband van regionale zorgaanbieders zoals het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis, GGZ, VV&T-organisaties en huisartsen, aan deze eHealth-oplossing. De persoonlijke gezondheidsomgeving is in eerste instantie ontwikkeld voor patiënten met diabetes mellitus type 2, maar zal in de toekomst voor verschillende patiëntgroepen beschikbaar worden.

Een zorgteam rondom een patiënt kan uit zeer veel verschillende zorgverleners bestaan. Dat is niet alleen voor de patiënt lastig, maar ook voor zorgverleners die onderling informatie uit willen wisselen. Volgens de Future Health Index hebben 50 procent van de zorgprofessionals en 93 procent van de patiënten in Nederland namelijk niet het gevoel dat zij controle hebben over medische gegevens.

Het unieke aan de persoonlijke gezondheidsomgeving is dat het volledig rondom de patiënt gebouwd is. Patiënten kunnen zelf gegevens invoeren, maar ook gezondheidsgegevens vanuit ziekenhuizen of huisartsen komen op het platform samen. Via de cloud-omgeving van Philips HealthSuite Digital Platform zijn er technische koppelingen gemaakt waarbij het platform ervoor zorgt dat de data met elkaar kunnen worden geïntegreerd.

HealthSuite Digital Platform wordt ook ingezet voor connectiviteit tussen apparaten en de verschillende systemen. Met een slimme weegschaal kan een patiënt bijvoorbeeld zelf data uploaden in het systeem, waarna de gegevens direct zichtbaar zijn in het overzicht. En ook de labwaardes uit het ziekenhuis worden geüpload naar de portal en de app van de patiënt. Zo heeft de patiënt meer inzicht in zijn medische situatie en behoudt hij de regie over zijn ziekte en de beslissingen die hij daar dagelijks over neemt. Door de ingebouwde chatfunctie kunnen zorgverlener en patiënt bovendien direct met elkaar communiceren. Patiënten kunnen de app met een persoonlijke login op hun smartphone gebruiken en ze kiezen zelf met wie ze het dossier willen delen.


Eind januari 2017 is de persoonlijke gezondheidsomgeving uitgezet bij patiënten en huisartsen, waarmee ZMBR en Philips willen achterhalen hoe dit het gedrag van patiënten en de samenwerking tussen zorgverleners beïnvloedt. Tijdens deze pilot ligt de focus op huisartsenpraktijken, maar de oplossing is eenvoudig door te trekken naar specialisten in het ziekenhuis, om zo nog volledigere communicatielijnen tussen patiënten en professionals te creëren. Ook zal deze omgeving in de toekomst voor andere patiëntgroepen dan diabetespatiënten ingezet worden.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.