Ads Top

Nederlandse zorgconsument positief over digitale zorg

De deur niet uit hoeven voor een (beeldbel) consult met een huisarts of per app een vraag voorleggen aan een medisch specialist: 40% van de Nederlanders zegt zeker open te staan voor zorg op afstand. Het bespaart (reis)tijd, is laagdrempelig is en verlaagt de zorgkosten, zo geven zij als belangrijkste redenen op. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Consument kiest voor zorg op afstand’ dat Medicinfo deze week publiceert. Uit het onderzoek komt echter ook naar voren dat de mogelijkheden op het gebied van zorg op afstand nog relatief onbekend zijn, waardoor bij een kwart van de Nederlanders nog twijfels moeten worden weggenomen voordat zij gebruik zullen maken van digitale zorg. Het is nu vooral de jongere, gezonde en hoger opgeleide consument die graag gebruik zou willen maken van zorg op afstand diensten.

Zorg op afstand is geen doel op zich maar een middel om de toegankelijkheid en kwaliteit van zorg te verhogen en de zorgkosten te laten dalen. Om het op grote schaal toe te kunnen passen, moet de behoefte van de consument centraal staan. Medicinfo, dat zorg op afstand oplossingen ontwikkelt en uitvoert, wilde met het onderzoek onder 1.012 Nederlanders in kaart brengen wat de huidige behoeften van de Nederlandse zorgconsument zijn.

Als grootste voordelen van zorg op afstand zien consumenten de tijdsbesparing en het gemak om niet te hoeven te reizen voor een bezoek aan een zorgverlener. Ook de betere bereikbaarheid (zoals ’s avonds en in het weekend) en de laagdrempeligheid van digitale zorgdiensten zijn redenen om gebruik te maken van zorg op afstand. Daarnaast zien consumenten de verlaging van de druk op de reguliere zorg ook als positief.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.