Ads Top

E-health vooral in trek bij hoogopgeleide patiënt

Of een patiënt kiest voor e-health hangt er niet alleen vanaf of hij er positieve verwachtingen van heeft en hoe hij de zorgkwaliteit ervaart: ook zijn opleidingsniveau speelt een rol. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van bestuurskundig ingenieur Fernao Beenkens, die zijn proefschrift vrijdag 16 december bij de TU Delft verdedigt.
Patiënten met chronische aandoeningen zoals veneuze trombose (afwijkingen in de bloeddikte) komen soms in aanmerking voor e-health. Normaal gesproken bezoeken deze patiënten maandelijks de trombosedienst, waar artsen na bloedafname medicatieschema’s opstellen. De e-healthtoepassing houdt in dat patiënten zelf met een apparaatje de stollingswaarde van hun bloed meten en de gegevens via internet met de trombosedienst uitwisselen. Promovendus Beenkens van de TU Delft bevroeg 485 trombosepatiënten om te ontdekken wat hen beweegt om voor e-health te kiezen.
Beenkens: “De patiënten verwachtten van e-health vooral winst op het gebied van welzijn. Ze hebben geen reis- en wachttijd meer naar de trombosedienst en kunnen ook gewoon op vakantie. Wat ze verder uiteraard belangrijk vinden is dat de kwaliteit van de zorg goed is.” Opvallend zijn de verschillen tussen hoger en lager opgeleide patiënten. “Hoogopgeleiden zien een duidelijke meerwaarde in e-health,” zegt Beenkens. “Zij vinden het daarom geen probleem tijd en moeite te steken in het leren werken met de apparaten. Lager geschoolden zijn vaak onzekerder en laten zich sneller uit het veld slaan als het ze te ingewikkeld lijkt. Organisaties die e-health willen invoeren, moeten daarom niet alleen goed kijken welke patiëntengroepen voor e-health in aanmerking komen, maar ook de trainingen op maat aanbieden.”
De onderzoeker heeft nog meer aanbevelingen voor organisaties die e-health willen aanbieden. “De meerwaarde voor het patiëntenwelzijn moet vooropstaan. Eventuele financiële voordelen zie je pas later terug, bijvoorbeeld nadat de organisatie beter wordt ingericht om met e-health te werken. Ook moet er meer onderzoek gedaan worden naar patiënttevredenheid, en naar ervaringen van patiënten met e-health over een langere periode. Dat staat namelijk nog in de kinderschoenen.” 

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.