Ads Top

Patiënten en zorgverleners positief over gebruik patiëntenportaal

Sinds een jaar kunnen alle patiënten van het UMC Utrecht via het patiëntenportaal online hun dossier inzien, een e-consult aanvragen, real-time uitslagen van onderzoeken bekijken en herhaalrecepten aanvragen. Zowel patiënten als zorgverleners ervaren dit als positief, blijkt uit een evaluatie onder ruim 500 patiënten en meer dan 300 zorgverleners (vooral artsen en verpleegkundigen).

Patiënten gebruiken het patiëntenportaal vooral om behandelverslagen, uitslagen en de afspraken in te zien. Ze vinden dit belangrijk, omdat ze zich zo goed voor kunnen bereiden op een volgend bezoek aan het ziekenhuis of gesprek met een arts. Dat uitslagen direct te zien zijn in het portaal vindt de meerderheid van de patiënten positief. Ongeveer een kwart van de patienten geeft aan geen behoefte te hebben aan toegang tot het portaal.

Zorgverleners merken ook een duidelijk verschil. Omdat mensen thuis alvast gegevens bekijken, komen ze met meer voorkennis naar een gesprek. Reumatoloog dr. Janneke Tekstra: “Patienten stellen daardoor concretere vragen en zijn ook meer betrokken bij beslissingen over de zorg en behandeling.” Angst bij zorgverleners voor het feit dat patiënten real-time inzage hebben in uitslagen lijkt niet nodig. Omdat in het portaal de mogelijkheid bestaat om vragen te stellen aan een zorgverlener, kunnen patiënten direct vragen stellen over bijvoorbeeld een uitslag waarover zij zich zorgen maken.

Inmiddels maken zo’n 29.000 patiënten van het UMC Utrecht gebruik van het portaal, ruim 15 procent van alle patienten. Er zijn meer vrouwen dan mannen actief op het patiëntenportaal. Ouderen (boven de 70) en jongvolwassenen (tussen de 18 en 30) gebruiken het portaal relatief weinig. Jongvolwassenen maken wel het meest gebruik van de e-consult functie in het portaal. Gebruikers loggen vooral overdag in (tussen 07.00 en 17.00), dit is onafhankelijk van leeftijd en geslacht. Niet alle patiënten hebben behoefte aan een portaal, omdat ze bijvoorbeeld maar eenmalig in het UMC Utrecht komen of omdat ze geen computer hebben.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.