Ads Top

Zorginstellingen lanceren app voor mensen met cognitieve beperking met alledaagse vragen

Met VraagApp krijgen mensen met een cognitieve beperking snel antwoord van vrijwilligers op hun dagelijkse vragen. De app is vanaf deze week beschikbaar voor iedereen in Nederland. Om vragen te stellen is een abonnement nodig. In de voorverkoop zijn door instellingen al ruim 3000 abonnementen afgenomen. VraagApp is een antwoord op het feit dat enerzijds steeds meer mensen de samenleving ingewikkeld vinden en anderzijds veel mensen op zoek zijn naar flexibel vrijwilligerswerk.

Mensen die vaak alledaagse vragen hebben, kunnen via hun instelling een abonnement krijgen of zelf voor 12 euro per jaar een abonnement aanschaffen. Met het abonnement kunnen onbeperkt vragen gesteld worden. Vragen worden getypt of ingesproken. Een vraag wordt automatisch verzonden naar een paar vrijwilligers tegelijk. De eerste die de vraag wil beantwoorden, komt in een chatgesprek met de vragensteller. Zo krijgen vragenstellers snel antwoord. Middels toezicht op de gesprekken wordt de kwaliteit bewaakt. Er zijn daarnaast uitgebreide veiligheidsmaatregelen genomen.

VraagApp wil er voor zorgen dat mensen met een cognitieve beperking zelfstandiger kunnen leven. Frank Schalken, directeur van VraagApp: “VraagApp voorkomt dat kleine vragen grote problemen worden. Doordat vrijwilligers alledaagse vragen beantwoorden, kunnen begeleiders hun beschikbare tijd benutten voor complexe vragen. Iedereen die WhatsApp gebruikt, kan ook met VraagApp overweg.”

VraagApp is ontwikkeld voor mensen met een lichte verstandelijke beperking. Naar verwachting is de app ook geschikt voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel, laaggeletterden, ouderen en mensen met een psychische kwetsbaarheid.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.