Ouderenzorg gaat de online dialoog nog te weinig aan
In de verpleging, verzorging en thuiszorg (de VVT-sector) worden de mogelijkheden die social media bieden nog te weinig aangegrepen. Dat blijkt uit de derde editie van de Social Media Monitor Zorg (SMMZ), die op 10 juni werd uitgebracht door online creatie- adviesbureau Redmax.
Dat social media steeds belangrijker worden in het dagelijks leven van veel mensen is bekend. De zorg is bij uitstek een onderwerp dat zich leent tot uitingen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Van klachten tot complimenten, de verschillende zorginstellingen worden uitgebreid besproken op social media. Het is belangrijk dat zorginstellingen zich mengen in dit debat, om zo hun reputatie in de gaten te houden en contact te onderhouden met de doelgroep.
Ook in de ouderenzorg (VVT-sector) is dit van groot belang. Steeds meer ouderen maken gebruik van internet, maar ook familieleden en andere naasten hebben iets te zeggen over de zorginstelling of zoeken contact via de social media. Uit de SMMZ editie VVT, waarin 127 VVT-instellingen uit het hele land onder de loep zijn genomen op het gebruik van social media, is gebleken dat de sector op dit gebied nog veel kansen laat liggen.
Bijna 40 procent van de VVT-instellingen heeft geen Facebookpagina en bijna de helft van de instellingen is niet aanwezig op Twitter. YouTube (37,7% aanwezig) en Google+ (10,2% aanwezig) zijn nog minder populair. Een aantal instellingen dat wel aanwezig is op de verschillende kanalen zorgt voor veel interactie met de doelgroep, maar ook hier laat een groot gedeelte van de sector nog kansen liggen. Zo zijn er veel instellingen die op Facebook weinig relevante content plaatsen en op Twitter niet of nauwelijks reageren op mentions en retweets.
Een aantal instellingen geeft het goede voorbeeld. De 127 instellingen zijn met behulp van een geavanceerd puntensysteem gerangschikt, zodat duidelijk is geworden welke instellingen het beste presteren op social media op het gebied van professionaliteit, (inter)activiteit en cliëntgerichtheid. Op nummer één prijkt ouderenzorgorganisatie Laurens, die bijna het maximale aantal punten behaalde. Laurens is goed vertegenwoordigd op alle kanalen en besteedt veel aandacht aan webcare. Na Laurens scoorden Vierstroom en Amsta Zorg het best.
Dat social media steeds belangrijker worden in het dagelijks leven van veel mensen is bekend. De zorg is bij uitstek een onderwerp dat zich leent tot uitingen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Van klachten tot complimenten, de verschillende zorginstellingen worden uitgebreid besproken op social media. Het is belangrijk dat zorginstellingen zich mengen in dit debat, om zo hun reputatie in de gaten te houden en contact te onderhouden met de doelgroep.
Ook in de ouderenzorg (VVT-sector) is dit van groot belang. Steeds meer ouderen maken gebruik van internet, maar ook familieleden en andere naasten hebben iets te zeggen over de zorginstelling of zoeken contact via de social media. Uit de SMMZ editie VVT, waarin 127 VVT-instellingen uit het hele land onder de loep zijn genomen op het gebruik van social media, is gebleken dat de sector op dit gebied nog veel kansen laat liggen.
Bijna 40 procent van de VVT-instellingen heeft geen Facebookpagina en bijna de helft van de instellingen is niet aanwezig op Twitter. YouTube (37,7% aanwezig) en Google+ (10,2% aanwezig) zijn nog minder populair. Een aantal instellingen dat wel aanwezig is op de verschillende kanalen zorgt voor veel interactie met de doelgroep, maar ook hier laat een groot gedeelte van de sector nog kansen liggen. Zo zijn er veel instellingen die op Facebook weinig relevante content plaatsen en op Twitter niet of nauwelijks reageren op mentions en retweets.
Een aantal instellingen geeft het goede voorbeeld. De 127 instellingen zijn met behulp van een geavanceerd puntensysteem gerangschikt, zodat duidelijk is geworden welke instellingen het beste presteren op social media op het gebied van professionaliteit, (inter)activiteit en cliëntgerichtheid. Op nummer één prijkt ouderenzorgorganisatie Laurens, die bijna het maximale aantal punten behaalde. Laurens is goed vertegenwoordigd op alle kanalen en besteedt veel aandacht aan webcare. Na Laurens scoorden Vierstroom en Amsta Zorg het best.
Geen opmerkingen: