Met virtuele patiënten leren hoe je samen beslist
Als patiënt wil je graag meebeslissen over je medische behandeling, vooral wanneer dit een grote impact op je leven heeft. In de huidige opleiding ontbreekt het aan voldoende mogelijkheden om met patiënten te oefenen. Een virtuele patiënt zou een oplossing kunnen bieden.
Hoogleraar gezondheidscommunicatie Julia van Weert van de Universiteit van Amsterdam testte samen met collega’s van haar vakgroep, het Amsterdam UMC en de Technische Universiteit (TU) Delft het gebruik van een virtuele patiënt bij de training van geneeskundestudenten. Kan een virtuele patiënt bijdragen aan de communicatievaardigheden van studenten, en kan een student zo beter leren samen met de patiënt een besluit rond een zorgsituatie te nemen? Van Weert noemt de resultaten van de pilot veelbelovend.
Met een virtuele patiënt zouden studenten wel vrij makkelijk en in een veilige omgeving informatie kunnen verzamelen en op basis hiervan een gezamenlijk besluit leren nemen.
In het onderzoek ontwikkelde TU Delft grafische interactieve personages die aan tweedejaars geneeskundestudenten van het Amsterdam UMC op een computerscherm werden getoond en die via de computerspeakers met hen spraken. Gegevens uit eerdere studies naar keuzes rond kankerbehandeling (chemotherapie of hormonale behandeling) werden gebruikt als tekst corpus voor de personages. Computermodellen simuleerden vervolgens de voortgang van kennisopbouw, voorkeursvorming en emotie-expressie in de Virtuele Patiënt. Zo kregen de studenten de illusie dat ze bij een natuurlijke dialoog betrokken waren. In totaal nam elke student drie sessies bij dezelfde virtuele patiënt af.
Hoogleraar gezondheidscommunicatie Julia van Weert van de Universiteit van Amsterdam testte samen met collega’s van haar vakgroep, het Amsterdam UMC en de Technische Universiteit (TU) Delft het gebruik van een virtuele patiënt bij de training van geneeskundestudenten. Kan een virtuele patiënt bijdragen aan de communicatievaardigheden van studenten, en kan een student zo beter leren samen met de patiënt een besluit rond een zorgsituatie te nemen? Van Weert noemt de resultaten van de pilot veelbelovend.
Met een virtuele patiënt zouden studenten wel vrij makkelijk en in een veilige omgeving informatie kunnen verzamelen en op basis hiervan een gezamenlijk besluit leren nemen.
In het onderzoek ontwikkelde TU Delft grafische interactieve personages die aan tweedejaars geneeskundestudenten van het Amsterdam UMC op een computerscherm werden getoond en die via de computerspeakers met hen spraken. Gegevens uit eerdere studies naar keuzes rond kankerbehandeling (chemotherapie of hormonale behandeling) werden gebruikt als tekst corpus voor de personages. Computermodellen simuleerden vervolgens de voortgang van kennisopbouw, voorkeursvorming en emotie-expressie in de Virtuele Patiënt. Zo kregen de studenten de illusie dat ze bij een natuurlijke dialoog betrokken waren. In totaal nam elke student drie sessies bij dezelfde virtuele patiënt af.
Geen opmerkingen: