'Informatie over vergoeding gebruiksklare hoortoestellen schiet tekort'
Zorgverzekeraars en audiciens zijn niet duidelijk genoeg over de vergoeding van opladers en de eerste set batterijen bij hoortoestellen. Dit concludeert de Consumentenbond na het doorlichten van de websites van 15 zorgverzekeraars en 5 audicienketens. De Consumentenbond wil een oplossing voor consumenten die mogelijk onterecht zelf hebben betaald voor hun eerste set batterijen of oplader.
Consumenten die recht hebben op een vergoeding voor een hoortoestel hebben bij aankoop ook recht op vergoeding van de accu met oplader of een eerste set batterijen. Audiciens moeten aan hun klanten namelijk een gebruiksklaar hoortoestel leveren.
Dit blijkt uit een uitspraak van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen in 2022. Ook het Zorginstituut Nederland bevestigt de vergoeding op hun website. Het gebruiksklaar opleveren van hulpmiddelen is al vastgesteld in 2005. Een oplader kost al snel €150.
De Consumentenbond bekeek de website, polisvoorwaarden en hulpmiddelenreglementen van zorgverzekeraars. Ook werden de websites van audicienketens (Audika (Van Boxtel), Beter Horen, Hans Anders, Schoonenberg en Specsavers) bekeken.
De informatie over vergoeding van batterijen en/of opladers is onduidelijk, onvolledig of lastig te vinden. Daardoor kunnen consumenten geen goede keuze maken. De meeste zorgverzekeraars hebben inmiddels beloofd de informatie op hun website te verbeteren. Alleen DSW, VGZ en Zorg en Zekerheid niet. Die vinden dat dit duidelijk genoeg in hun voorwaarden staat.
ASR, CZ, DSW, Menzis, VGZ en Zilveren Kruis lieten weten dat hun klanten zich hiervoor bij hen kunnen melden. Zorg en Zekerheid verwijst verzekerden naar de audicien. ONVZ heeft nog niet gereageerd. Wij verwachten hierover nog een standpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit'.
Consumenten die recht hebben op een vergoeding voor een hoortoestel hebben bij aankoop ook recht op vergoeding van de accu met oplader of een eerste set batterijen. Audiciens moeten aan hun klanten namelijk een gebruiksklaar hoortoestel leveren.
Dit blijkt uit een uitspraak van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen in 2022. Ook het Zorginstituut Nederland bevestigt de vergoeding op hun website. Het gebruiksklaar opleveren van hulpmiddelen is al vastgesteld in 2005. Een oplader kost al snel €150.
De Consumentenbond bekeek de website, polisvoorwaarden en hulpmiddelenreglementen van zorgverzekeraars. Ook werden de websites van audicienketens (Audika (Van Boxtel), Beter Horen, Hans Anders, Schoonenberg en Specsavers) bekeken.
De informatie over vergoeding van batterijen en/of opladers is onduidelijk, onvolledig of lastig te vinden. Daardoor kunnen consumenten geen goede keuze maken. De meeste zorgverzekeraars hebben inmiddels beloofd de informatie op hun website te verbeteren. Alleen DSW, VGZ en Zorg en Zekerheid niet. Die vinden dat dit duidelijk genoeg in hun voorwaarden staat.
ASR, CZ, DSW, Menzis, VGZ en Zilveren Kruis lieten weten dat hun klanten zich hiervoor bij hen kunnen melden. Zorg en Zekerheid verwijst verzekerden naar de audicien. ONVZ heeft nog niet gereageerd. Wij verwachten hierover nog een standpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit'.

Geen opmerkingen: