Digitale huisartsenpost passeert jaar na start de 16.000 online consulten
De digitale huisartsenpost en -praktijk Spreekuur.nl heeft 16.000 digitaal consulten afgenomen in drie regio’s in Nederland. Bij 75 procent van deze online consulten zou normaal gesproken een doktersbezoek nodig geweest zijn. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Spreekuur.nl vandaag bekendmaakte.
Op 11 maart 2020 werd Spreekuur, de eerste digitale huisartsenpost van Nederland, versneld uitgerold bij Huisartsenpost Eemland (Amersfoort, Barneveld) vanwege de Coronacrisis. Een tweede regio, Rijnmond (Rotterdam), volgde een maand later en Drenthe startte in december 2020 met Spreekuur.nl.
Recent is Spreekuur.nl ook beschikbaar voor patiënten van een aantal dagpraktijken. De dienst is inmiddels toegankelijk voor zo’n twee miljoen patiënten in de drie zorggebieden.
Via Spreekuur.nl, een initiatief van ICT-leverancier Topicus en DigiDok, krijgen patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg voor spoedvragen over bijvoorbeeld wonden, oogklachten, koorts en huidinfecties. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage en anamnese vragen te doorlopen en door een foto of video toe te voegen.
In de piekperiode van de eerste coronagolf was 40 procent van de consulten gerelateerd aan COVID-19. Daarnaast maakten patiënten vooral gebruik van Spreekuur.nl voor huidklachten, wonden, klachten door vallen, stoten en kneuzingen.
Op 11 maart 2020 werd Spreekuur, de eerste digitale huisartsenpost van Nederland, versneld uitgerold bij Huisartsenpost Eemland (Amersfoort, Barneveld) vanwege de Coronacrisis. Een tweede regio, Rijnmond (Rotterdam), volgde een maand later en Drenthe startte in december 2020 met Spreekuur.nl.
Recent is Spreekuur.nl ook beschikbaar voor patiënten van een aantal dagpraktijken. De dienst is inmiddels toegankelijk voor zo’n twee miljoen patiënten in de drie zorggebieden.
Via Spreekuur.nl, een initiatief van ICT-leverancier Topicus en DigiDok, krijgen patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg voor spoedvragen over bijvoorbeeld wonden, oogklachten, koorts en huidinfecties. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage en anamnese vragen te doorlopen en door een foto of video toe te voegen.
In de piekperiode van de eerste coronagolf was 40 procent van de consulten gerelateerd aan COVID-19. Daarnaast maakten patiënten vooral gebruik van Spreekuur.nl voor huidklachten, wonden, klachten door vallen, stoten en kneuzingen.
Geen opmerkingen: