Ads Top

Consument-patiënt haalt de dokter in

'Ziekenhuizen zijn complexe organisaties en gedragen zich veelal als bedrijfsverzamelgebouwen met allemaal eigen bedrijfjes er in – lees: maatschappen, labs, afdeling radiologie, enzovoorts. Voor de kwaliteit van de zorg en patiëntgerichtheid is het juist van belang dat het zorgproces met de patiënt centraal staat, ICT-systemen dat ondersteunen en informatie overal beschikbaar is, ook voor de patiënt. Dat kan alleen maar met geïntegreerde Ziekenhuis Informatie Systemen en patiëntportalen. Het vergt ook een meer bedrijfskundige benadering van de bestuurders en de leidende artsen. Zij moeten de silo-oriëntatie verlaten en zich focussen op goede zorgprocessen en -coördinatie.' Dat zegt  Jan Christiaan Huysman van UMC Utrecht. Hij is tien jaar actief in de zorgwereld als programma- en interim-manager en geeft richting aan zorginnovatie bij ziekenhuizen Rivierenland en Vitras Thuiszorg. Hij is dagvoorzitter van het congres Emerce eHealth, en leidt een panel onder de noemer Zelfredzaamheid: eHealth verbetert patiëntenzorg.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.