eHealth, verder dan je denkt
Nederlandse artsen en patiƫnten maken in vergelijking met het buitenland veel gebruik van eHealth-toepassingen. Maar om eHealth in Nederland echt succesvol te laten zijn, is er nog wel een lange weg te gaan. Dit blijkt uit de vandaag verschenen eHealth-monitor 2013. De eHealth-monitor is een onderzoek, uitgevoerd door het NIVEL en Nictiz, dat beschikbaarheid en gebruik van eHealth-toepassingen door patiƫnten en zorgverleners volgt.
Van de Nederlanders zoekt 66% informatie over zijn ziekte of behandeling op internet. Veel minder mensen gebruiken vormen van eHealth voor online contact met hun zorgverlener. Zo maakte bijvoorbeeld slechts 2% van de mensen die een huisarts bezocht, daarvoor via het internet een afspraak. Patiƫnten zijn beperkt op de hoogte van de mogelijkheden die artsen aanbieden voor online communicatie.
Lies van Gennip, directeur van Nictiz vat samen: ‘Als het gaat om het gebruik van eHealth is Nederland een eind op weg in vergelijking met het buitenland. Zo lopen we echt voorop als het gaat om de automatiseringsgraad van huisartsen. Tegelijkertijd is Nederland nog een lappendeken van kleinschalige eHealth-experimenten en worden lang niet alle mogelijkheden al op grote schaal gebruikt. eHealth biedt niet alleen kansen om problemen in de zorg het hoofd te bieden, maar het stelt ons ook in staat om Nederland innovatief te onderscheiden.’
Roland Friele, adjunct-directeur van het NIVEL voegt daaraan toe: ‘Veel betrokkenen zijn terughoudend als het gaat om doelmatigheidswinsten, zeker op de korte termijn. Sommigen verwachten zelfs dat kosten van het gebruik van eHealth-toepassingen in eerste instantie zullen toenemen. Gelukkig zijn er ook toepassingen die heel succesvol blijken. Denk bijvoorbeeld aan teledermatologie, waarbij de huisarts een foto van de huid maakt, die door de dermatoloog wordt beoordeeld.’
De jaarlijkse eHealth-monitor geeft inzicht in de ontwikkeling en gebruik van ICT om gezondheid en de gezondheidszorg te ondersteunen en verbeteren. Deze onafhankelijke informatie is bestemd voor politiek, beleidsmakers en beslissers in de Nederlandse gezondheidszorg. De uitkomsten van het onderzoek staan in een uitgebreid onderzoeksrapport, in een samenvatting en in een infographic. In de eHealth-monitor is gekeken naar vier vormen van eHealth: zelf op internet zoeken en bijhouden van gezondheidsinformatie door patiƫnten, online contact tussen patiƫnt en arts, dossiervoering door artsen en het elektronisch kunnen delen van patiƫntinformatie tussen behandeld artsen onderling.
Van de Nederlanders zoekt 66% informatie over zijn ziekte of behandeling op internet. Veel minder mensen gebruiken vormen van eHealth voor online contact met hun zorgverlener. Zo maakte bijvoorbeeld slechts 2% van de mensen die een huisarts bezocht, daarvoor via het internet een afspraak. Patiƫnten zijn beperkt op de hoogte van de mogelijkheden die artsen aanbieden voor online communicatie.
Lies van Gennip, directeur van Nictiz vat samen: ‘Als het gaat om het gebruik van eHealth is Nederland een eind op weg in vergelijking met het buitenland. Zo lopen we echt voorop als het gaat om de automatiseringsgraad van huisartsen. Tegelijkertijd is Nederland nog een lappendeken van kleinschalige eHealth-experimenten en worden lang niet alle mogelijkheden al op grote schaal gebruikt. eHealth biedt niet alleen kansen om problemen in de zorg het hoofd te bieden, maar het stelt ons ook in staat om Nederland innovatief te onderscheiden.’
Roland Friele, adjunct-directeur van het NIVEL voegt daaraan toe: ‘Veel betrokkenen zijn terughoudend als het gaat om doelmatigheidswinsten, zeker op de korte termijn. Sommigen verwachten zelfs dat kosten van het gebruik van eHealth-toepassingen in eerste instantie zullen toenemen. Gelukkig zijn er ook toepassingen die heel succesvol blijken. Denk bijvoorbeeld aan teledermatologie, waarbij de huisarts een foto van de huid maakt, die door de dermatoloog wordt beoordeeld.’
De jaarlijkse eHealth-monitor geeft inzicht in de ontwikkeling en gebruik van ICT om gezondheid en de gezondheidszorg te ondersteunen en verbeteren. Deze onafhankelijke informatie is bestemd voor politiek, beleidsmakers en beslissers in de Nederlandse gezondheidszorg. De uitkomsten van het onderzoek staan in een uitgebreid onderzoeksrapport, in een samenvatting en in een infographic. In de eHealth-monitor is gekeken naar vier vormen van eHealth: zelf op internet zoeken en bijhouden van gezondheidsinformatie door patiƫnten, online contact tussen patiƫnt en arts, dossiervoering door artsen en het elektronisch kunnen delen van patiƫntinformatie tussen behandeld artsen onderling.
Geen opmerkingen: