HagaZiekenhuis stopt voorlopig met vragenlijsten ConsultAssistent
Het HagaZiekenhuis is voorlopig gestopt met het gebruik van de digitale vragenlijsten van ConsultAssistent. Uit onderzoek bleek dat op een aantal punten niet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt voldaan.
Patiënten van het specialisme Keel, Neus en Oorheelkunde (KNO) vulden vragenlijsten in voor en na hun afspraak in het ziekenhuis, maar dat gebeurde niet geheel conform de AVG-regels. Het HagaZiekenhuis informeerde vandaag alle patiënten van de afdeling KNO die ConsultAssistent gebruikt hebben of gebruiken.
De gegevens uit de vragenlijsten werden opgeslagen in het patiëntdossier bij het HagaZiekenhuis en in een database bij ConsultAssistent. Voor het gebruik van de gegevens in de ConsultAssistent database werd niet op de juiste manier en met de juiste informatie toestemming gevraagd aan patiënten.
ConsultAssistent is ontwikkeld door het bedrijf Outcome Measurement. Een medisch specialist van het HagaZiekenhuis is mede-eigenaar van dit bedrijf.
Patiënten van het specialisme Keel, Neus en Oorheelkunde (KNO) vulden vragenlijsten in voor en na hun afspraak in het ziekenhuis, maar dat gebeurde niet geheel conform de AVG-regels. Het HagaZiekenhuis informeerde vandaag alle patiënten van de afdeling KNO die ConsultAssistent gebruikt hebben of gebruiken.
De gegevens uit de vragenlijsten werden opgeslagen in het patiëntdossier bij het HagaZiekenhuis en in een database bij ConsultAssistent. Voor het gebruik van de gegevens in de ConsultAssistent database werd niet op de juiste manier en met de juiste informatie toestemming gevraagd aan patiënten.
ConsultAssistent is ontwikkeld door het bedrijf Outcome Measurement. Een medisch specialist van het HagaZiekenhuis is mede-eigenaar van dit bedrijf.
Geen opmerkingen: